זירת שיווק מרכזית לעורכי דין – המדיה החברתית

שיווק אינטרנטי (שיווק "On-Line") הופך בעת האחרונה לשכיח יותר ויותר, בין היתר בשל העלויות הזולות, הגמישות, הנגישות הגבוהה והפנייה לקהלי יעד רחבים יותר. כחלק מהתפתחות השיווק האינטרנטי, גבר גם השימוש במדיה החברתית, ובשל השינויים שחלו בה, הפכה הזירה האינטרנטית לזירת השיווק החמה ביותר.

כשחושבים על שינויים במדיה החברתית בשנים החולפות, מגוון רחב של שינויים עולים במחשבה. פייסבוק רכשה את אינסטגרם, טוויטר אפשרה העלאת תמונות Cover, לינקדין השיקה עמודי חברות, גוגל שילבה את גוגל+ בתוצאות החיפוש ועוד.

לשינויים אלו ודאי ישנה השפעה על תכנון אסטרטגיית שיווק של משרדי עו"ד, אך שימוש במדיות חברתיות אלו צריך להיות מונחה בין היתר, על ידי מהימנות המידע והתכנים המפורסמים, אחד הנושאים אותם לקוחות בוודאי מחפשים.

בפוסט זה ננסה להעניק עצות שיווקיות שעל עורכי דין ליישם בבואם לתכנן את מערך השיווק האינטרנטי שלהם.

תחילה – יש להבין כי שימוש ברשת האינטרנט לצרכי שיווק מצריך את שינוי החשיבה השיווקית ואת אופן השימוש בה:

  • יש לעבור משיטות שיווק מלאכותיות לשיווק באמצעות שיתוף מידע מהימן, ליצירת דיונים ברשת ונוכחות חברתית.
  • יש לחתור לרכישת אמינות מקצועית, סמכותיות והכרה מקצועית.
  • יש להבין כי השימוש במדיה החברתית אינו בגדר "גלולת קסם" לגיוס לקוחות, אלא כלי אפקטיבי ליצירת קשרים הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית.

הבנת כללי המשחק שלעיל, קרי – פיתוח נוכחות אינטרנטית, יאפשרו לעו"ד המשווק עצמו לייצר, לגבש ולטפח יחסי עבודה מקצועיים שיובילו ליצירת הזדמנויות עסקיות נוספות.

שימוש בבלוגים

שימוש בבלוגים היא דרך טובה בעבור עו"ד לגיוס לקוחות. שימוש נכון בבלוג נעשה בין היתר, כאשר עו"ד מעודדים קוראים ועוקבים להגיב, להביע דעה ולחלוק מידע אחד עם השני.

מנגד, שימוש בבלוג שנועד רק לצרכי שיווק עצמי, שלא מדרבן קוראים לעקוב לחלוק ולצטט הוא שימוש לא יעיל, ומשכך עלול שלא למשוך לקוחות חדשים. מעבר לכך, שימוש לא יעיל בבלוג משמעותו בזבוז זמן וכסף שיכול היה להיות מושקע במקומות אחרים.

כאשר עו"ד שוקלים להיכנס לראשונה לעולם הבלוגים ('בלוגוספירה') או כשהם בוחנים גישה חדשה לשימוש בבלוג, יש לעשות זאת בעין ביקרותית וליתן דגש על הנקודות הבאות:

  • כתיבת רשומות חדשות בבלוג באופן עצמאי
  • הוספת מידע אודות כותב הרשומה (שם, תמונה ודרכי יצירת קשר)
  • הכנסת קישור לעמוד פעיל ברשת חברתית (פייסבוק, גוגל +, לינקדין וכדומה)
  • הכנסת קישור לפרופיל הכותב באתר האינטרנט
  • יש לאפשר לקוראים להגיב, ואף לעודד אותם לעשות כן
  • מתן מענה לשאלות הנשאלות
  • כיסוי של נושאים בהם יש לכותב הבלוג מומחיות

שימת דגש על הנקודות שלעיל, מציג את עורך הדין כמהימן בעיני קוראי הבלוג ועוקביו – ובכך מגדיל את החשיפה שלו לקהלי יעד רחבים יותר, דבר שמוביל לגיוס לקוחות חדשים וליצירת הזדמנויות עסקיות נוספות.

שימוש ברשתות חברתיות

השימוש ברשתות חברתיות הוא מהנפוצים בעולם. משכך, מומלץ כי לעו"ד יהיה פרופיל באחת מהרשתות החברתיות השונות, ואכן - עו"ד רבים יצרו לעצמם פרופיל ברשתות חברתיות או שילמו לגורם חיצוני שיעשה זאת עבורם ויתפעל את הפרופיל שלהם.

ברם, עצם העובדה שלעו"ד יש פרופיל ברשת חברתית מסוימת, ושהפרופיל מעדכן מידע אודות העו"ד (מאמרים, בלוגים וכדומה), אינו תמיד מהווה שימוש נכון ויעיל ברשתות החברתיות. אנשים אינם פעילים ברשתות חברתיות כדי לקרוא עדכונים המהללים את פועלו של עו"ד בלבד.

למעשה-  הרשתות החברתיות משמשות כפלטפורמה לשמירה על קשר עם קולגות ולקוחות קיימים, ובה בעת משמשות ליצירת קשרים חדשים עם לקוחות פוטנציאליים.

לכן ובדומה לשימוש בבלוגים, לעמוד הפרופיל של עו"ד ברשתות החברתיות חשיבות רבה. עו"ד צריך לשאוף ליצירת קרבה בינו לבין עוקביו וקוראיו, ולשאוף כי המידע שמפורסם בו יהיה מהימן ככל האפשר. לפיכך, יש ליתן דגש על הנקודות הבאות:

  • השתמש בשמך המלא והאמיתי וצרף תמונה עדכנית
  • היפגש עם אנשים שהכרת באינטרנט
  • תן קרדיט לקולגות כאשר אתה משתף וחולק מאמרים ועדכונים שלהם
  • ארגן את אנשי הקשר שלך בהתאם לקבוצות (לקוחות, קולגות, משפחה וכדומה)
  • הגב להודעות ושאלות שמופנות אלייך והקדש לכך זמן
  • הייה בררן לגבי עדכונים

השקעת זמן בפעילות שיווקית אינטרנטית

עו"ד, כידוע, הינם אנשים עסוקים מאוד. מכאן, עולה הקושיה מהו משך הזמן שיש להשקיע בפעילות "On-Line", מבלי שתפגע העבודה השוטפת. נדמה כי אין לכך תשובת ניצחת, ברם בכוונתנו להציג להלן מסגרת עבודה שעיקרה לסייע בתעדוף פעילות "On-Line" על בסיס יומי, שבועי, חודשי ושנתי.

פעילות יומית

  • חיפוש תוצאות בגוגל אודותיך ואודות משרדך (או הכנסה של התרעה ב- Google אחר שימך)
  • רפרוף באתרי אינטרנט מועדפים: בלוגים, חדשות ועוד
  • כתיבה של תגובה למאמר, כתבה או פוסט בתחום שבו ניתן להציע תובנות איטנלגנטיות
  • שיתוף מידע שימושי כגון מאמר או פוסט בדף הפרופיל ברשת החברתית

פעילות שבועית

  • כתיבת בלוג או מאמר שעבר מחקר מעמיק (גם אחת לשבועיים זה בסדר...)
  • ניהול שיחה באחת מהרשתות החברתיות השונות עם אדם המוכר אישית
  • יצירת קשר עם כותבי בלוגים ומאמרים שאינם נמנים על אנשי הקשר

פעילות חודשית

  • שליחת ניוזלטר בדוא"ל לאנשי הקשר, ובו מידע רלוונטי אודותיכם ומשרדכם
  • פגישת הכרות עם אדם שיצר איתכם קשר דרך האינטרנט

פעילות שנתית

  • קיום הרצאות בפני קהל על נושא עליו תוכלו לדבר בחופשיות ובשליטה מלאה
  • הזמנה לכנס של משרדכם / השתתפות פעילה (חסות) בכנס הרלוונטי לתחום העיסוק שלכם
  • עריכת סיכום על פעילותכם במשך השנה

לסיכום- האינטרנט באופן כללי והמדיה החברתית בפרט, הם כלים אפקטיביים ויעילים בעבור עורכי דין ליצור, לפתח ולגבש מערכות יחסים מקצועיות שעשויות להוביל ליצירתן של הזדמנויות עסקיות רבות ולגיוס פוטנציאלי של לקוחות.

עם זאת, על עורך הדין לגלות סבלנות ולזכור כי השימוש באינטרנט ובמדיה החברתית אינו תהליך שתוצאותיו מיידיות. לזכות בהכרה ובתודעה לוקח זמן.