עורך דין‎:‎‏ לו"ז ‏Don't lose your


"עבודה מסביב לשעון"
היא מונח שהעוסקים במקצוע עריכת הדין למדו להכיר היטב ומקרוב. מי מאתנו לא מכיר את התהיות לגבי עצם קיומנו ומשמעות החיים, עת שהירח מתחיל לבצבץ מבעד לענני הערב וגבנו עוד שפוף מעל לשולחן במשרד?

איך קרה שה"לילות לבנים", אשר חשבנו שייגמרו עם תום התואר במשפטים, ממשיכים ללוות אותנו עם השנים, והעבודה שאיננה נגמרת?

הציניקנים יוכלו להתנחם אולי בבשורה הבאה – מדובר בקושי אינהרנטי במקצוע הפוקד עורכי דין בכל רחבי העולם, ולא רק בישראל.

מחקר שנערך בארצות הברית ובחן את כמות שעות השינה הממוצעת לפי מקצועות השוק, הציב את מקצוע עריכת הדין – ניחשתם נכון – בתחתית הרשימה.

למעשה, נמצא שהיחידים שישנים בממוצע פחות מעורכי דין, הם צוותי רפואת חירום אשר מהות עבודתם היא לקפוץ לבתי מגורים בהתראה מיידית ולהציל חיי אדם בזמן אמת.

הלו"ז הצפוף והחוסר בשעות שינה משפיעים על יכולת הריכוז שלנו, על היעילות, על היצירתיות ועל צלילות המחשבה. מחסור בשעות שינה אף מקושר לתופעות בעייתיות אחרות כגון דיכאון, השמנה, סוכרת ומגוון בעיות נפשיות. ככלל, מומלץ לתת לגוף את המנוחה לה הוא זקוק כדי לשמור על רמת הביצועים שלנו גבוהה.

אז איך עושים זאת? איך נדע מהו הלו"ז הנכון עבורנו, וכיצד לתפקד כראוי על אף המחסור בשעות שינה? מצאנו עבורכם מספר דרכים:

*********************************

הדרך הראשונה שעלתה בחכתנו, מובאת ע"י אלי מיסטל (Elie Mystal – למאמר לחץ כאן). במאמרו, מיסטל מציע לעורכי הדין לפתח דפוס שינה דו-פאזי. המשמעות היא למעשה חלוקת השינה שלנו לאורך היממה לשני חלקים – החלק הראשון והעיקרי, הוא שינה של 6 או 4.5 שעות במהלך הלילה, מתוך ההנחה שמחזור שינה מלא מושלם תוך שעה וחצי, והחלק השני הוא "תנומה" של 30 או 90 דקות במהלך היום.

לדבריו, עת התרגלנו לדפוס השינה הדו-פאזי, נתפלא לגלות כמה מנוחתנו הייתה אפקטיבית יותר בהשוואה לדרך אליה התרגלנו עד כה. כמובן שהחיסרון בשיטה זו, היא שלעיתים קרובות אותה תנומה במהלך היום עשויה לעורר תחושות לא נעימות בקרב הקולגות ולהרים גבות אינספור, כך שלא תמיד נוכל ליישמה.

דרך נוספת היא הדרך שמציעה סיביל דנלופ (Sybil Dunlop – למאמר לחץ כאן). לדבריה, שעות שינה הן דבר שלא ניתן להפריז בחשיבותו, אך הסוד לשמירה על יעילות וניהול סדר יום נכון ומותאם אינדיבידואלית, הוא יצירת מודעות עצמית בנוגע לרמת הביצועים האישית במהלך היום.

לדוגמא, אם תמיד הייתם "אנשים של בוקר", שנרדמים ראשונים במסיבת הפיג'מות ומתעוררים מוקדם מספיק כדי לצפות בזריחה, עליכם לסדר את היום שלכם בהתאם לכך.

את המשימות המורכבות, אשר דורשות חשיבה ויכולת ניתוח, בהן עליכם להפגין את מירב מעלותיכם – דאגו לשבץ בשעות הבוקר, בהן אתם מצויים בשיאכם. עפ"י דנלופ, יתרה מכך שהתוצרים שתפיקו יהיו טובים ומדויקים יותר, סידור הלו"ז עפ"י השעון הביולוגי האישי שלכם בריא יותר, וחריגה ממנו עשויה להוביל למגוון בעיות כמפורט לעיל.

עצה נוספת המובאת במאמר, היא הקפדה על לקיחת הפסקות קצובות מהעבודה; העבודה כעו"ד דורשת חשיבה אינטנסיבית ובלתי פוסקת, ועל מנת לשמור עליה צלולה וחדה יש לתת למוח זמן לעבד את המידע שספג. צאו להליכה קצרה או פנקו את עצמכם בסנדביץ'.

תאי שינה… האם האגדות נכונות?

כמובן שניתן גם להעניק פתרון מיידי לבעיית חוסר השינה. מספרים, כי בנבכיהם של בנייני הזכוכית והפלדה המפלצתיים של הפירמות הגדולות בלונדון, קיימים מתחמים שלמים המיועדים לשינה.

רגע, מה? ובכן, שמעתם נכון – משרדי עו"ד בלונדון מחזיקים מה שמכונה על ידם "תאי שינה", אשר יכולים להגיע במגוון צורות, החל מתאי שינה המזכירים מעט את מלונות ה"קפסולה" היפניים ליחידים, ועד לחדרים פשוטים עם מיטות (למאמר לחץ כאן).

תנומה באמצע יום העבודה – בקרוב אצלנו? סביר להניח שלא בקרוב. לעיתים קרובות עלינו להתמודד עם לו"ז צפוף ועמוס אשר עשוי לכפות עלינו דפוס עבודה של "כמות על חשבון איכות". כמובן שלא תמיד נוכל לתעדף ולסדר משימות עפ"י שעוננו הביולוגי, אך עלינו לכל הפחות לחתור לכך. אלכס אלדרידג' טוען במאמר לעיל, כי מרבית "הלילות הלבנים" שעוברים עו"ד אינם נובעים כלל מעומס משימות וחוסר ברירה, אלא כתוצאה מניסיונו של כל אחד מהם להתבלט בעבודתו על פני השאר.

ייתכן מאוד, כי יישום הטכניקות הנ"ל, גם אם באופן חלקי, יוכל לגרום לנו להרוויח כפליים – הן הפקת תוצרים איכותיים ועמידה בהספק המצופה מאיתנו, והן ירידה משמעותית בכמות הלילות שנעביר במשרד.

  • הכותב, מר דור כץ, הינו יועץ ליגל מרקטינג במשרד רובוס