חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך, מה ולמה – המדריך המלא לקראת הראיונות להתמחות משפטית/ מאת דור כץ

עבור רובם המוחלט של סטודנטים למשפטים מסמל היום ה- 15 לחודש מרץ את תחילתו של אחד השלבים החשובים והמכריעים ביותר בבניית עתידם התעסוקתי.

השלב שלו מחכים הסטודנטים יותר מכל, ולעיתים עלול להפוך לאמוציונאלי עד אימה – שבוע הראיונות להתמחות המשפטית.

כיוון שאנו מניחים שגם עבורכם מהווה שבוע הראיונות להתמחות את הנקודה המשמעותית ביותר בחייכם הסטודנטיאליים, גייסנו מתמחה אלמוני, המסיים בימים אלו את התמחותו המשפטית בתחום הרגולציה וניירות הערך, כדי לשתף אתכם במספר טיפים שיעזרו לכם לצלוח את המשוכה אליה הכנתם את עצמכם בשנתיים (פלוס מינוס) האחרונות.

—————————————–

(1) הכנה מוקדמת לקראת הראיון

התהליך מתחיל, כמובן, בהכנה המוקדמת לקראת הראיון. אז לפני שאוספים את החבר'ה מהפקולטה להמחזת פסק דין בנק המזרחי או מבררים האם השותף הבכיר במשרד מעדיף מלפפונים בחומץ או במלח, כדאי להבין מה באמת חשוב.

הבסיס להכנה המוקדמת – ובמידה רבה גם להתנהלות במהלך הראיון כפי שנראה בהמשך – הוא הבנה שלנו כמתראיינים את המקום אליו הגענו. לאיזו מחלקה אני מתראיין? מה תחומי עיסוקה הבולטים?

המתמחה מדגיש כי חשוב להכיר את פעילותה, עסקאות בולטות בהן הייתה מעורבת, הלכות משמעותיות שנקבעו במסגרת הופעת השותף ממחלקת הליטיגציה ועוד. חשוב להבין כי צוות המשרד מתגאה בפעילותו ובהישגיו, ובקיאות באלו משקפת רצינות ועניין אותנטי של המתראיין להיכנס לצוות המתמחים שלו.


מהיכן שואבים את המידע? חיפוש קל ב- Google אחר שם המשרד ושמות השותפים הבכירים יעלה תמיד תיקים ועסקאות, ובנוסף מומלץ לשוטט בין מדריכי הדירוג הזרים (בהם יש טקסט נלווה) המפרטים אודות פעילות המחלקות השונות במשרד.

חשוב להכיר את ההתרחשות היומיומית בתחום בו אנו מבקשים להתמחות, בפרט אם קיימות התרחשויות משמעותיות שהמשרד לוקח בהן חלק. עלינו להבין כי העובדה שמשרד החליט לזמן אותנו לראיון, משמעה בדרך כלל כי צלחנו את מכשול גיליון הציונים, וכעת – עלינו להפגין מימד אישי חיובי ועשיר.

פעמים רבות, בראיון למחלקה המסחרית למשל, קיימת בקרב מראיינים נטייה לשאול שאלות אקטואליות אודות התפתחויות בשוק המסחר והכלכלה, כדי לבדוק האם "אנחנו בעניינים". גם אם קיבלנו ציון מדהים בדיני תאגידים, כנראה שנמצא את עצמנו בבעיה אם לא יהיה לנו מושג מי זה יצחק תשובה.

—————————————–

(2) הרמה המקצועית


ברמה המקצועית
, כמובן שיש לחזור על החומר הרלוונטי למחלקה אליה אנו מתראיינים, לפחות ברמה הבסיסית. המתמחה מציין כי גם אם טרם עברנו את הקורס הרלוונטי, חשוב להכיר את המושגים הבסיסיים. בתחומים רבים, קיימים מושגים ומונחים אשר בלעדיהם תתקשו לפתח שיחה אינטליגנטית, ובינינו – לרוב אלו מושגים קלים יחסית ללמידה אשר מהווים חלק מהשיח היומיומי בין סטודנטים, בעיתונות ובאינטרנט.

עשו לעצמכם, למראיין ולאנושות טובה – אל תתנו לראיון ליפול בשל בורות מוחלטת בתחום העיסוק של המחלקה אליה אתם מתראיינים. זה המינימום המצופה מכם.

—————————————–

(3) הופעה



קיימים מיתוסים רבים בעניין ההופעה לראיונות; החל מאיזה צבע לבחור לחולצה המכופתרת ועד להתחבטות אינסופית בעניין הזקן אותו טיפחתם מאז הצלחתם לשים ידכם על אישור לגידול זקן, אי שם לקראת סוף הטירונות.

ובכן, יש ללכת על מה שנהוג – חולצה מכופתרת, ללא דוגמאות ועיטורים למיניהם וכמובן מגוהצת, ומכנס אלגנטי כהה. אין צורך להכין מבעוד מועד את חליפת שלושת החלקים של ארמאני ואת הפפיון שתכננתם להצטלם איתו על השטיח האדום, זה לא מה שישכנע את המראיינים לבחור בכם.

טיפ קטן וחשוב נוסף, עפ"י המתמחה האלמוני, הוא לקחת עמכם חולצה ספייר. אין לדעת היכן תתפוס אתכם יונה אקראית שצריכה להתרוקן, או מתי תישפך עליכם, למרבה הטרגדיה, כוס האספרסו שלכם. אנשים גדולים נמדדים בפרטים הקטנים, ומומלץ להיות מוכנים לתרחיש כזה או אחר.

לשאלת הזקן – אין חובה להעלים את זקנכם כליל. באמת שאין. ואולם – עליכם לדאוג שזקנכם ייראה מסודר ומטופח. אם ירצו המראיינים לראות אתכם במלוא עוצמת זקנכם, היו סמוכים ובטוחים שהם ימצאו את הדרך לעשות זאת בעצמם.

—————————————–

(4) מה קורה בראיון?


ראשית
והכי חשוב – אמת וכנות. אתם אולי לא רואים את עצמכם מבחוץ, אבל קל מאוד לזהות מרואיין שמדבר שטויות – בעיקר עבור השותפים, אשר מראיינים מאות מועמדים כל שנה. גם בשאלות מכשילות לכאורה, דוגמת "איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים", אל תחששו לומר שאתם לא בטוחים. בינינו, כנראה שגם המראיין לא באמת יודע איפה הוא רואה את עצמו בעוד עשר שנים.

שנית, עלינו לנסות לנתב את הדיון אל הדברים אשר עשויים לייחד אותנו משאר המועמדים. לדוגמא, במידה ולקחתם חלק בפעילויות נוספות, ותרו על דיון בנוגע לקליניקה המשפטית שלכם. כל הסטודנטים עושים זאת, ולא מדובר בפעילות המבדלת אתכם מהשאר.

מה כן? פרויקטים או תכניות שהקמתם/יזמתם/ריכזתם/נבחרתם לקחת בהן חלק, הישגים ייחודיים שלכם בפעילויות שונות ועיסוקים מעניינים מחוץ לשעות הלימודים. המכנה המשותף לכל אלו – מדובר בפעילויות שלא משתתפים בהם אלפי סטודנטים אחרים לצדכם.

בנוסף, יעמדו לזכותכם התנסויות המשלבות מחקר משפטי כגון חברות בכתב עת, היותכם עוזרי מחקר ועוד – אלו יכולות להקנות לכם יתרון ייחודי, שכן העבודה כמתמחה מחייבת היכרות ושליטה במאגרי מידע משפטיים. טיפ זה רלוונטי גם לגבי התנסויות המשלבות עבודה באנגלית.

שלישית, אין צורך לחשוש מלהיכנס לפינות ברמה המקצועית. במידה והמראיין שואל אותנו שאלות משפטיות, יש לזכור כי דרך החשיבה והניתוח היא שמעניינת אותו, ולאו דווקא התוצאה אליה הגענו. כל עוד עברנו על החומר הרלוונטי ואנו מבינים על מה אנחנו מדברים, אין שום בעיה "לחפור לעצמנו בורות", וניתן לעצור, לחשוב ולנתח בקול רם.

גיליון הציונים– גם אם גיליון הציונים שלנו אינו מפיל את המראיינים מכיסאם, אין צורך להיבהל. התנצלות מגומגמת כנראה לא תתקבל בעין יפה מדי, אבל בהחלט ניתן לכפר על ציון נמוך במקצוע מסוים ע"י ציון גבוה במקצוע אחר, בפרט אם רלוונטי לתחום העיסוק של המחלקה, וכן ניתן לבסס ירידה בהישגים ע"י תעסוקות אחרות – עבודה/התנדבות/השתתפות בתכניות נוספות גוזלת בהכרח זמן ואנרגיה ועשויה להשפיע על ההישגים האקדמיים.

הנושא המנטאלי– נקודה מעניינת שמעלה המתמחה היא המנטאליות עמה אנו מגיעים לראיון. לדבריו, עלינו להבין עיקרון פשוט – כאשר אנו מתראיינים במשרד גדול ומבוקש, זה האחרון יודע טוב מאוד שברשימת הראיונות שלנו מצויים משרדים אחרים ואטרקטיביים לא פחות. לכן, למעשה, כוח המיקוח שלנו כמרואיינים – גדל.

כמובן שלא תוכלו להתחלף בתפקידים ולגרום לשותף לנסות להרשים אתכם כדי שתבחרו דווקא בו, אבל בהחלט ניתן להראות שיש לנו עניין דווקא במשרד הזה ובפעילותו, מתוך כלל הראיונות אליהם זומנו. זאת נעשה ע"י הכרת הפעילות המשרדית האקטואלית ושאילת שאלות המצביעות על בקיאות.

—————————————–

(5) לאחר הראיונות

לאחר שלב הראיונות, מדגיש המתמחה, כי עלינו לזכור מהי מטרתנו בכל הסיפור ולמה נכנסנו אליו מלכתחילה. המטרה אינה לסגור התמחות, אלא לסגור התמחות במקום טוב. מקום טוב הוא מקום אשר משרת באופן מקסימאלי את האינטרסים המקצועיים שלנו כמשפטנים – היכן אקבל את הכלים הטובים ביותר, איזה משרד עוסק בתחום הספציפי בו אני רוצה להתמחות וכיוצ"ב.

את עיקרון זה עלינו לזכור, בעיקר, בשבוע שלאחר הראיונות – אז מתחילים הטלפונים לצלצל ובצד השני עומדת המזכירה עם התשובה אשר עשויה לקבוע את עתידנו התעסוקתי. מה עושים? למי אומרים כן ולמי לא?

המתמחה ממליץ שנבחר כשלושה משרדים אשר יהיו ה"פייבוריטים" שלנו, מתוך כלל הראיונות בהם השתתפנו. במידה ולאחד מהם הצלחנו להתקבל, כדאי להגיב בתשובה חיובית באופן מיידי. רבות נאמר על כך שהמשרדים דוחקים אותנו לפינה בכך שדורשים תשובה מיידית, אך לא מומלץ לסגור התמחות עם משרד ובהמשך לבטל; העולם לא יגיע אל קיצו, אבל כנראה שעוד תיפגשו בהם באחד הסיבובים הבאים.

באותה נשימה, למשרדים אשר לא נמצאים בטופ 3 שהגדרנו לעצמנו והתקבלנו אליהם – מומלץ לסרב בנימוס. שוק עריכת הדין הוא דינאמי ביותר, וניתן להתקבל למשרדים טובים גם לאחר שבוע הראיונות. המסיבה אינה מסתיימת בחודש מרץ, אלא רק מתחילה – ונמשכת חודשים לאחר מכן.

לכן מדגיש המתמחה כי לדעתו אסור לסגור התמחות, בשבוע הראיונות, במשרד אשר לא עונה על צרכינו המקצועיים באופן מקסימאלי. לא לסגור רק כי אחרים כבר סגרו.

—————————————–

עצות וטיפים אלו יסייעו לכם בהכנה נכונה ויעילה יותר לקראת שבוע הראיונות, ובתקווה גם בהורדת מפלס ההתרגשות (לא באמת, אף אחד לא יכול). כמובן שבסופו של יום, הראיונות הם אינדיבידואליים וכל מקרה לגופו, אך לעולם נעדיף להגיע לסיטואציה כאשר אנו יודעים מי ומה עומד מולנו ורוצה מאיתנו. שבוע הראיונות, כאמור, עשוי להיות בעל השפעה משמעותית על המשך הקריירה שלנו, ויש להעניק לו את הרצינות וההשקעה המגיעות לו.

מכולנו במשרד Robus, וכמובן מהמתמחה האלמוני – המון בהצלחה בראיונות!

  • הכותב, מר דור כץ, הינו יועץ ליגל מרקטינג במשרד רובוס.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין