חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? על מגמת המיזוגים בקרב משרדי עו"ד (בטאון לשכת עוה"ד ‏חיפה – אוקטובר 2013)‏

בגיליון אוקטובר 2013 של ביטאון לשכת עורכי הדין חיפה, פורסם מאמר של עו"ד זהר פישר (ראש משרד Robus). המאמר עוסק במגמת המיזוגים ההולכת ומתרחבת בקרב משרדי עורכי הדין בישראל, וכוללת גם בדיקה שנערכה על ידי המשרדים. שנת 2014 המתקרבת תביא עימה צמיחה דרמטית בהיקף תופעת המיזוגים, על כך ועוד – במאמר לפניכם. קריאה מהנה.

(להורדת עותק PDF של המאמר- לחצו כאן)

הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? על מגמת המיזוגים בקרב משרדי עו"ד / עו"ד זהר פישר.

בשנים האחרונות משופעות כותרות העיתונות הכלכלית בדיווחים אודות מיזוגים בשוק עריכת הדין. בשנת 2012 בלט המיזוג בין משרד גולדפרב לזליגמן שהוביל ליצירת המשרד הגדול בישראל והיווה את שיאה של שנה עתירת מיזוגים בשוק.

לעת עתה דומה כי שנת 2013 לא תיפול מקודמתה. איחוד שורות בין משרד ברץ לבין משרד פרל כהן צדק לצר, וכן מיזוג בין משרד קנטור אלחנני טל ומשרד מיתר ליקוורניק גבע. בהודעת המיזוג נאמר "מגמת המיזוגים ויצירת "משרדי על" צוברת תאוצה ולפיכך חשבנו שגם משרד קנטור, אלחנני טל ושות' ראוי שיהיה חלק ממגמה זאת".

יש מידה רבה של צדק בכך- מגמת המיזוגים אינה ייחודית לישראל. שנת 2012 הביאה עימה בשורות בדבר למעלה מ-60 מיזוגים בקנה מידה בינוני וגדול בין משרדי עו"ד בארה"ב לבדה, חלקם הובילו ליצירת משרדי ענק בינלאומיים המונים אלפי עו"ד. מגמה דומה מתרחשת גם באירופה ובמזרח הרחוק.

מהו הדחף המניע את שוק עוה"ד לקראת מגמת מיזוג נמרצת?

המקצוע הפך תחרותי מאוד, הביקוש לשירותים משפטיים צמח אולם לקוחותיהם של המשרדים הפכו מתוחכמים יותר, דבר שהחריף את התחרות. מעבר להחלשות הכלכלה הגלובאלית, בישראל יש להוסיף למשוואה את ההצפה במספר העוסקים בתחום לרבות פתיחת שערי המקצוע בפני עו"ד זרים. אחת מהתשובות לנסיבות אלו הינה אותה "קדחת מיזוגים" בשוק עריכת הדין.

בנסיבות הנוכחיות, משרדים בסדר גודל קטן ובינוני מוצאים עצמם בתחרות עיקשת מול המשרדים הגדולים המסוגלים להציע שירותים מקיפים בתחומי משפט רבים. בנוסף, המשרדים גדולים יכולים להרשות לעצמם להיות תחרותיים יותר מבחינת שכר-טרחה, שכן יש ביכולתם לספוג תעריפים נמוכים יותר ככלי תחרותי.

בישראל של השנים האחרונות צמחו מספר לא מבוטל של משרדי עו"ד בסדר גודל בינוני וגדול באמצעות מיזוג עם משרד אחר. עולה כי הדרך המהירה ביותר (אך לא תמיד המוצלחת ביותר) לצמיחתו של משרד הינה מיזוג עם משרד אחר המוביל בתחומו.

מהו הערך המוסף שבמיזוג בין משרדים?

המיזוג מאפשר למשרד להציע שירותים משפטיים בתחומים משלימים ולשמר את בסיס לקוחותיהם באופן מיטבי. במצבו הנוכחי של השוק, אף משרד אינו יכול להרשות לעצמו לאבד לקוחות בשל היעדר עיסוק בנישות או חלילה, להעביר עבודה משפטית למיקור חוץ. לכן, הרחבת תחומי עיסוק היא אחת הסיבות העיקריות למגמת המיזוגים.

המיזוג אף עשוי לתקן ליקויים מבניים במשרד, לרבות פיצוי על עזיבת שותפים בולטים, צמצום פערי ניסיון וידע, חיזוק מחלקות חלשות ותחומי עיסוק בהן המשרד אינו ממובילי השוק. יש לציין, כי המשרד הממוזג מביא עימו את לקוחותיו, ועל כן בסיס לקוחות המשרד גדל באופן מיידי, לרבות הכנסות המשרד.

כמו כן, מאפשר המיזוג למשרד להגביר את נוכחותו הגיאוגרפית באזורים חדשים ולהעצים חשיפה לקהלי יעד חדשים. אחרון חביב, מיזוג מוצלח עשוי להוביל לסינרגיה בין שני המשרדים כך שהשלם יעלה על סך חלקיו. אם כן, מיזוג מוצלח ומתוכנן היטב עשוי להזרים דם חדש בעורקי המשרד ולהגדיל את הכנסותיו ומעמדו בשוק באופן משמעותי.

מגמת המיזוגים לאן?

מבדיקה שנערכה בידי משרד Robus ומשרד A-One בקרב המשרדים הגדולים והבינוניים, עולה כי כ-60% מהמשרדים מבצעים כיום חיפוש פעיל אחר משרד בגודל הזהה לשלהם / אחר משרד קטן יותר לצרכי מיזוג.  כמו כן, עולה כי לא מעט משרדי עו"ד בגודל קטן עד בינוני מבקשים 'להכפיל' את גודלם בבת אחת, לאחר הבנה כי גודלו של המשרד משפיע על הניראות, המיתוג ודירוגו של המשרד.

התחומים המבוקשים ביותר בקרב משרדים הם: שוק ההון, איכות הסביבה, הגבלים עסקיים, קניין רוחני, אנרגיה ולקוחות פרטיים.

יש לציין, כי הנסיבות הנוכחיות בשוק משפיעות על העדפות הגיוס של עו"ד בכירים. אם בעבר משרדים היו מסתפקים בגיוס עו"ד מצוין עם רזומה מרשים, הרי שהיום אחת התכונות המבוקשות היא פוטנציאל השיווק והפיתוח העסקי של עוה"ד. עו"ד ותיקים נדרשים כיום לעיתים קרובות להביא עימם בסיס לקוחות מסוים לצד עבודה משפטית שוטפת.

לסיכום, נאמר כי לנוכח היקף התחרות המאמירה במקצוע עריכת הדין ותנאי הכלכלה העולמית, אנו צופים כי שנת 2013 תביא עימה צמיחה דרמטית בהיקף תופעת המיזוגים בין משרדים, כחלק ממגמה עולמית. בעוד המציאות הישראלית משתנה, כך גם מקצוע עריכת הדין משנה פניו, ומיזוג יכול לתת מענה תגובתי לתנאים הכלכליים המשתנים בישראל ובעולם.

(להורדת עותק PDF של המאמר- לחצו כאן)

  • עו"ד זהר פישר הינו ראש משרד Robus, משרד יעוץ אסטרטגי לתחום ה- Legal Marketing, פיתוח עסקי למשרדי עו"ד

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

סוף עידן התמימות – מיזוגים ופיצולים בשוק המשפטי

פיצולים ומיזוגים במשרדי עורכי-דין הפכו בשנים האחרונות למראה שכיח, ואין זה נדיר לראות שותף הקם ועוזב עם לקוחותיו וצוותו ומצטרף למשרד אחר.
היום קצב המיזוגים והפיצולים עולה בצורה חדה כחלק ממגמה שלמה בשוק זה, כאשר תהליך עזיבה של שותף למשרד למתחרה נתפס כחלק מ- 'סל הפתרונות האפשריים' של שותפים במשרדי עורכי הדין בישראל.

קרא עוד