חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפניית לקוח אסורה… האמנם? / טלי קלדרון

אתם יושבים במשרדכם, עומלים על הכנת כתב תביעה כשלפתע מתקשר לקוח ותיק ומבקש בדחיפות (!) חוזה מכר דירה.

בעודכם מנסים למצוא פתרון לבעיה, קופץ בראשכם שמו של חברכם הטוב מימי הלימודים, שהיום הוא בעלים גאה של משרד בוטיק מצליח בתחום הנדל"ן.

אושר מציף אתכם. הנה, מצאתם פתרון עבור הלקוח הנאמן, אך חשוב לעצור לרגע ולחשוב על שני נושאים – העמידה בכללי האתיקה, וכן דרך העברת הלקוח – ולמי להעביר, אם בכלל.

נעבור אחד לאחד-

1) נושא כללי האתיקה

ראשית, האם זה בכלל אפשרי? האם ניתן להעביר תיק לטיפולו של עורך דין אחר ועדיין לקבל "פרוסה מהעוגה", או במילים אחרות – האם אפשר להתחלק בשכר הטרחה?

לכאורה – כמובן שכן. מנגד, חשוב להבין את הרציונאל.

כפי שציינה הגב' וונדי ון יון צ'אנג במאמרה "האם אני צריך לסרב לגמול בגין הפניית תיקים?" (המצורף בלינק הבא:http://bit.ly/2dvPErD), הפניית תיקים הינו נושא כאוב, אך בהחלט מדובר בנושא שכל עורך דין נתקל בו במהלך עבודתו, בין אם בשל חוסר ניסיון בתחום עיסוק מסוים ובין שמדובר בעניין שקצת גדול על מידותיו באותה העת.

מבט חטוף על כללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), מראה, כי העברת תיקים בין עורכי דין, היא פעולה אפשרית, הכפופה לשתי מגבלות עיקריות: האחת, החובה לערוך הסכם מסודר מול עורך הדין המקבל לידיו את התיק והשנייה, איסור על ניגוד עניינים.

אם חשבתם שהנושא הזה סבוך בישראל… תתפלאו לשמוע מה קורה מעבר לים.

בארה"ב, לדוגמא, אין כלל אצבע בנוגע להעברת תיקים בין עורכי הדין. הכל נתון וכפוף לחוקי המדינה בה אתה נמצא. יש לברר מהם הכללים הנהוגים באותה המדינה וגם אם התמזל המזל ואותה המדינה מאפשרת העברת תיקים בין עורכי דין, נראה כי לשכת עורכי הדין האמריקאית (ABA) נוקשה יותר בכל הנוגע  לנושא הפניית תיקים.

בחלק מהמדינות בארה"ב חלה חובת יידוע הלקוח בהעברת התיק לעו"ד אחר וקבלת הסכמתו. חובה מסוג זה, החלה על עורכי הדין באותה המדינה, מאפשרת ללקוח וללשכה למנוע את העברת התיק (גם אם מנימוקים שאינם מוצדקים). 

קיימות מגבלות נוספות ונוקשות יותר אליהן כפופים עורכי הדין והן כרוכות בין היתר, בבדיקת גובה שכר הטרחה, אופן החלוקה בו, קבלת אישור מהלקוח בכתב ועוד.

2) איך להעביר ולמי להעביר? הרבה מעבר לאתיקה…

מעבר למגבלות שבדין, התנהגות קולגיאלית בין עורכי הדין בעת העברת תיקים חשובה לא פחות. 

על עורך הדין המקבל את התיק להתייחס להעברה כאל "מתנה" (לעיתים כמובן מתנה בתשלום – אך עדיין – תהליך לא טריוויאלי) ולספק את השירות הטוב, המקצועי והאיכותי ביותר.

גם עורך הדין שהעביר את התיק צריך להתייחס לאפשרות להעברת התיק כאל "מתנה" ולספק את כל המידע אודות התיק והיקפו – אחרי הכל, בניגוד לפנייה רגילה מלקוח, השם והמוניטין של שני עורכי הדין (הן המעביר והן הנעבר) עומדים על כף המאזניים.

הנה כמה 'טיפים' פשוטים שאולי יקלו במעט עליכם את מלאכת העברת התיק הבאה:

  • הסכמה ג'נטלמנית לעיתים מספיקה אך לא תמיד מחייבת, ולכן מומלץ להעביר את פרטי ההתקשרות בין עורכי הדין בכתב, בין אם בדוא"ל מסודר או בתכתובת וואטסאפ / SMS סדורה.
  • אם אתם עתידים לקבל תיק מעורך דין אחר, קבעו בהסכם ביניכם שהתשלום עבור העברת התיק, יועבר אך ורקלאחר שעורך הדין הנעבר מקבל את שכר הטרחה. אחרת, אתם עלולים להימצא במצב בו אתם צריכים לשלם לעורך הדין המעביר, גם כאשר לא קיבלתם דבר.
  • בלי כל קשר, גם אם לא קבעתם דבר בהסכם ביניכם- פעלו בצורה חברית שהולמת את המקצוע, הכירו תודה לעורך הדין המעביר והיו הוגנים כלפיו (גם אם לא קיבלתם שכר טרחה). זכרו, הכדור הוא עגול, ואתם יכולים למצוא עצמכם בסיטואציה מאוד לא נעימה הן חברית והן מקצועית בגלל שבחרתם 'להרוויח עוד כמה שקלים' ולא להעביר את דמי ההעברה.
  • כבדו את הצד השני – לא משנה מיהו עורך הדין שהעביר אליכם את התיק, נהגו כלפיו בכבוד, כפי שהייתם רוצים שינהגו כלפיכם. העריכו עורכי דין בתחילת דרכם. עו"ד אלו נתקלים מדי פעם בתיקים משמעותיים ומורכבים, ובמקרים רבים הם מכניסים עו"ד נוסף וותיק יותר לתיק / מעבירים את התיק במלואו, בין אם מפאת חוסר ניסיון בתחומים או נושאים מסוימים ובין אם מפאת חוסר בטחון מול הצד השני.
  • תמיד בדקו עם מי אתם עובדים והשתדלו להימנע מהעברת תיק ללא היכרות מוקדמת- וודאו שעורך הדין שמקבל את התיק אכן מכיר ומנוסה בתחום התיק אותו אתם מעבירים. כלל זה רלבנטי גם לעורך הדין המעביר וגם לעורך הדין הנעבר וכלל זה רלבנטי שבעתיים להעברות 'על עיוור' שמתבצעות לא פעם בקבוצות Facebook שונות.
  • תמיד בדקו את הכללים והחוקים במקום בו אתם נמצאים, על מנת שלא תימצאו, בטעות, עוברים עבירות אתיות, שעלולות "לסבך" אתכם מקצועית.

לסיכום, כפי שקרדיולוג יתקשה לעקור שיניים, כך גם עורך דין המתמחה בהסכמי נדל"ן מסובכים, יתקשה במתן ייעוץ משפטי לאדם המגיע להתייעצות בנושאי רשלנות רפואית.

כל עוד כללי האתיקה מאפשרים לכם, היו הוגנים, רצו את הלקוח ונסו להשיא עבורו את התוצאות הטובות ביותר. העבירו תיקים שאינם בתחום התמחותכם לקולגה ש"שוחה בחומר". בצורה ז
ו, תנהגו במקצועיות, תפרגנו לקולגות ואפילו תקבלו חזרה ביום מן הימים.

משרד רובוס הינו משרד העוסק בשיווק ופיתוח עסקי. אין בפוסט הנ"ל כדי להוות ייעוץ משפטי/חוות דעת בנושא הנדון / תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך-דין. הפוסט מעלה הינו תיאור כללי בלבד ולא מחייב של התחום הנדון, ובכל מקרה ספציפי – מומלץ ואף ראוי לפנות לעו"ד על מנת לקבל ייעוץ משפטי.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין