חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הצצה לפעילות היועצים המשפטיים הפנימיים בחברות מסחריות

במחקר מרתק שפורסם לא מכבר בידי חברת ALM Legal Intelligence (חברה מקבוצת ALM הניו-יורקית), עולים נתונים לגבי הפעילות של יועצים משפטיים פנימיים בחברות.

במחקר בוצע בין היתר סקר מקיף בין 61 יועצים משפטיים פנימיים בחברות אמריקאיות מובילות, כשהקטנה שבהן בעלת הכנסה שנתית של 100 מיליון $ והגדולות מייצגות הכנסה שנתית של למעלה מ- 5 מילארד $.

במחקר התגלו מספר 'טרנדים' מרתקים בקרב היועצים המשפטיים הפנימיים הללו, שמהווים תמונת מראה ללקוחות מרכזיים של משרדי עו"ד, בין אם בארה"ב ובין אם בישראל. הנה כמה מהטרנדים הבולטים:

 

1) היועצים המשפטיים הפנימיים עובדים קשה יותר למעלה מ- 70% מהיועצים המשפטיים הפנימיים אומרים שעומס העבודה שלהם עלה במהלך 12 החודשים האחרונים. המשמעות- היועצים המשפטיים הפנימיים עובדים קשה יותר ועם משאבים פחותים (ראו סע' 3 להלן). משרד עו"ד שיציע מחיר תחרותי יוכל לשכנע חברות להוציא תחומי עיסוק ספציפיים למשרדים חיצוניים, ומשם ניתן להמשיך ולקבל תחומי עיסוק נוספים (שיטת ה- 'סלאמי' המפורסמת).

 

2) תקציבי המחלקות המשפטיות הפנימיות קטןלמעלה מ- 60% מהיועצים המשפטיים הפנימיים מדווחים כי תקציבם ירד במהלך שנת 2009. המשמעות היא שעורכי הדין במחלקות מסתייעים בפחות משאבים, ושכר העובדים לא עלה בצורה דרסטית (או לא עלה כלל). המשמעות- עורכי דין במחלקות המשפטיות הפנימיות בחברות מסחריות גדולות עובדים קשה יותר, ותנאי שכרם מבחינה סטטיסטית לא עלו כלל או עלו בצורה לא משמעותית. ניתן לנצל מצב זה לגיוס כוח-אדם מקצועי ומיומן, בעלויות נמוכות יחסית.

 

3) חלק נכבד מהתקציב מיועד למשרדי עו"ד חיצונייםעל פי תוצאות המחקר, יועצים משפטיים פנימיים מדווחים כי הם מקציבים מתוך התקציב שלהם בין 58%-68% לתשלום למשרדי עו"ד חיצוניים. המשמעות- למרות קיצוצי התקציב והגדלת המחלקות, עבודת מיקור חוץ (Outsourcing) בתחום המשפטי תמשיך להתקיים.

 

4) קריטריונים לבחירה במשרד עו"ד חיצוני הנקודה המעניינת ביותר העולה מהמחקר לטעמי, הוא הסיבות לבחירה במשרד עו"ד חיצוני. היועצים המשפטיים הפנימיים דיווחו כי כשהם באים לבחור משרד עו"ד חיצוני שיסייע להם בעבודתם, אלו הם הנתונים בהם הם מתמקדים-

  • ההתמחות הספציפית של משרד עוה"ד- 34%
  • העלויות- 19%
  • התגובתיות וההיענות המהירה- 18%
  • ההיסטוריה עם אותו משרד עו"ד- 12%

מעניין לציין כי היועצים המשפטיים הפנימיים ציינו מספר נקודות שהם מתעניינים בהם פחות בבואם לבחור משרד עו"ד חיצוני לחברה- (1) המוניטין של המשרד (2) יכולות של שותפים ספציפיים.

אגב, המחקר מכיל נתונים רבים נוספים, חלק מהם רלוונטי לסקטור עריכת הדין בארה"ב בלבד וחלקם רלוונטיים גם לישראל. למתעניינים, ניתן לרכוש את המחקר המלא בקישור זה.

שורה תחתונה– לאחר שקבלתם הצצה לתהליך קבלת ההחלטות של יועצים משפטיים פנימיים בחברות מסחריות וכן לתהליכים שהם עוברים בתוך החברה בה הם פועלים, זה הזמן לשבת עם רשימת הלקוחות, ולבדוק אפשרויות להידוק שיתוף הפעולה, לניסיון לקבלת עבודה משפטית נוספת מהלקוח או- אפשרות להציע למי מעורכי הדין המוכשרים מקום עבודה חדש. שינויים מייצרים הזדמנויות.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

אז החלטת לפתוח משרד עו"ד…‏

מבחני הלשכה האחרונים, הכניסו לגילדה הסגורה עוד כמה מאות עורכי-דין צעירים ונלהבים, שמהר מאוד יגיעו למסקנה הבלתי נמנעת- השוק רווי עד אימה, והדרך למציאת לקוחות

קרא עוד

שינוי מהפכני בתחרות בשוק עריכת הדין הישראלי – ישראל נפתחת לשוק עורכי הדין הזר / מאמר ‏שפורסם במגזין הליגל מרקטינג האמריקאי

המגזין האמריקאי Strategies – המגזין הרשמי של איגוד הליגל מרקטינג העולמי המאגד ומרכז את תחום הפיתוח העסקי למשרדי עו"ד, איגוד ה- LMA -Legal Marketing Association-

קרא עוד