חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השקעה בחברות ליגל-טק – היתרונות והחסרונות

  • מתעניינים בליגל-טק? בקרו בבלוג הליגל-טק היחיד בישראל >> techlaw.co.il



תחום הליגל-טק (Legal Tech) כולל ועוסק בפיתוחים טכנולוגיים המשנים בדרך כלשהי את הדרך המסורתית בה עובד שוק המשפט ברחבי העולם.

בשנים האחרונות, המגמה הבולטת בתחום מרתק זה – כמו גם ה- Buzz Word בנושא – היא צמיחה (Growth).

ככל שחולפות השנים, הנתונים מצביעים על הקמה של יותר ויותר חברות ליגלטק מצד אחד, ומצד שני – אימוץ הולך וגובר של הפתרונות הללו מצד משרדי עורכי הדין. ה-״חמצן״ שמאפשר את הצמיחה הזו הוא, כמובן, הכסף שמושקע בחברות סטארט-אפ צעירות הפועלות בתחום.

חברת המידע העסקי CB Insights הציגה לאחרונה נתונים המצביעים על כך שסך עסקאות ההשקעה בחברות ליגל-טק (LegalTech) בשנת 2016 היה הגבוה ביותר אי-פעם ועמד על 67 עסקאות (בניגוד ל-60 ב-2015).

בכדי ללמוד מעט על ההתפתחויות הצפויות בתחום הליגל-טק, מעניין לבדוק איך קרנות ההשקעה והמשקיעים הפרטיים מתייחסים לשוק צומח זה, וכיצד הם מחליטים מתי להכניס את היד עמוק לכיס ולהשקיע בסטארט-אפ צעיר בתחום הליגל-טק.

״שוק הליגל-טק מהווה הזדמנות עסקית משמעותית״

בתחילת השנה, אירח עו"ד ארי קפלן ממגזין לשכת עוה״ד האמריקאית את קרישנה סריניבאסאן (Srinivasan), שותפה מייסדת בקרן השקעות בשם LiveOas מאוסטין (טקסס), המשקיעה בתחום הליגל-טק, לשיחה בנושא.

קרישנה, מהנדסת במקצועה, החלה לעבוד בשנת 2000 בקרן השקעות בשם Austin Ventures, המחזיקה נכון להיום נכסים בשווי כולל של כ-4 מיליארד דולר. אחרי כעשור החליטה להקים את LiveOak, שהשקיעה עד היום ב-17 חברות שונות, מרביתן מטקסס, ביניהן חברת ה-e-Discovery המצליחה CS Disco.

לשאלה כיצד היא והקרן בראשותה בוחרים באילו חברות להשקיע, ענתה קרישנה שמדובר ב-״סוג של אומנות״ שאינה נלמדת בבתי הספר לעסקים, ותלויה בעיקר בתהליך למידה ובניסיון.

לדבריה, ישנם ארבעה דברים מרכזיים על פיהם מוכרעת השאלה האם להשקיע בחברה כלשהי:

  • המאפיין הראשון והחשוב ביותר הוא הצוות. עליו להיות בעל ידע מיוחד ומעמיק בשוק הספציפי בו החברה מתכננת לפעול.
  • שנית, על השוק המתוכנן להיות גדול ומושך מספיק, וכזה שהאפשרות לצמיחה בו משמעותית.
  • שלישית, הבעיה אותה מבקשת החברה לפתור בעזרת המוצר שתפתח צריכה להיות כזו בה יש מקום משמעותי לפתרון באמצעות חדשנות.
  • ולבסוף, הקרן מחפשת הוכחה ראשונית להיתכנות, בדמות התעניינות מצד הצרכנים הפוטנציאליים במוצר הראשוני.

לדבריה של קרישנה, פתרונות בשוק הליגל-טק עונים תכופות על הקריטריונים הללו מפני שבתחום המשפטי קיימות בעיות משמעותיות של ניהול ידע רב ועצום שיש לנתח, לנהל, ולהפיק ממנו משמעויות. הבעיות הללו מותירות מקום רב לחדשנות.

בנוסף, כוח העבודה בשוק המשפטי הוא יקר באופן יחסי לשווקים אחרים, ולכן גם שיפורים קטנים יחסית בתפוקה של עוה״ד יכולים להיות מאד משמעותיים. על כן, טוענת קרישנה, שוק הליגל-טק מהווה הזדמנות עסקית משמעותית ומעורר עניין אצל משקיעים רבים.

עם זאת, הוסיפה, להשקעות בליגל-טק ישנן גם חסרונות.

ראשית, תהליך המכירה של מוצר למשרד עו״ד שונה משמעותית ממכירה ללקוחות מתחומים אחרונים. בנוסף, חלום ה- ״אקזיט״, מטרה שכיחה של סטארט-אפים בתחומים אחרים, הוא אופציה בלתי-סבירה לאור מבנה השוק והשחקנים הפועלים בו.

CS DISCO כדוגמה מצוינת להשקעת ליגל-טק משתלמת

כאמור, קרישנה והקרן בראשותה הם מהמשקיעים המוקדמים של חברת ה-e-Discovery (גילוי מסמכים אלקטרוני) CS Disco, שפיתחה מוצר המאפשר ניתוח חכם ומהיר של עשרות מיליוני מסמכים במקביל, המסייע למשרדי עו״ד בעיקר מתחום הליטיגציה.

לדברי קרישנה, הקרן החליטה להשקיעה בחברה בדיוק לאור הסיבות שציינה.

  • ראשית, צוות החברה החזיק בניסיון משפטי מוכיח ובתובנות מרתקות על השוק.
  • בנוסף, הכלים שהחברה החלה לפתח היו חדשניים והתמודדו עם בעיה כואבת ואמיתית איתה מתמודדים עורכי דין על בסיס יומיומי.
  • בנוסף, שוק הליטיגציה הוא שוק ענק בו השחקנים השונים מוציאים סכומי כסף אדירים, כך שהוא מהווה הזדמנות עסקית מצוינת.

לבסוף, התגובות הראשונות של השוק למוצר של CS Disco היו מצוינות, והתעניינות חיזקה את ההחלטה של הקרן להשקיע בה.

התחומים ה״חמים״ הבאים בתחום הליגל-טק

לשאלה אילו תתי-תחומים בשוק הליגל-טק היא צופה שימשכו השקעות משמעותיות בשנת 2017, הציעה קרישנה מספר אפשרויות.

משרדי עו״ד הם הלקוחות שמשקיעים את הסכומים הגדולים ביותר בפרסום ממומן בגוגל, במאמץ למצוא לקוחות חדשים. לטענתה, המצב הזה מהווה הזדמנות למתחרים פוטנציאליים. אופציה נוספת לטענתה היא תוכנות ניהול משרד העובדות באינטגרציה עם ניהול החשבונות של המשרד, שיכולות לשפר משמעותית את צורת העבודה במשרד עו״ד.

לבסוף, סיכמה, בתחום המשפטי בעיות רבות מאד הממתינות לפתרונות חכמים. עורכי דין ויזמים בעלי חזון וזווית חשיבה מעניינת בהחלט יכולים לפתור רבות מהן, וכך לבנות חברות ליגל-טק מצליחות.

  • מתעניינים בהשפעות של התפתחות הטכנולוגיה על השוק המשפטי? קראו עוד בבלוג הליגל-טק של משרדנו techlaw.co.il

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין