חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טרנד המיזוגים- מבט מעבר לים

בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחתו והתפתחותו של טרנד המטלטל את עולם המשפט וקובע חוקי משחק חדשים – טרנד המיזוגים.

  • עו"ד זהר פישר הינו מייסד חברת Robus

תופעה זו הייתה קיימת תמיד, אך 'כדור שלג' בנושא המיזוגים החל לנוע בארה"ב לפני מספר שנים, ומשם המשיך לרחבי העולם המשפטי, וכמובן גם לישראל. בסקירת רוחב של תחום המיזוגים ברחבי העולם, אנו מבינים כי אכן מדובר בתופעה שלא ניתן להתעלם ממנה.
כפי שניתן לראות במחקר שנעשה על ידי חברת הייעוץ המשפטי המובילה – Altman Weil, רק בשנת 2013 נעשו בארצות הברית לא פחות מ 88 (!) מיזוגים. לפי מחקר זה מדובר בעליה של 47% (!) לעומת שנת 2012 וכן במספר המיזוגים הגבוה ביותר מזה 7 שנים בהם חברת Altman Weil מבצעת את המחקר. לפוסט המלא בנושא לחצו כאן.

החברה ממשיכה ומפרסמת נתונים מפתיעים גם בנוגע לשנת 2014. לפי המחקר, נראה כי עד כה במהלך שנת 2014, הוכרזו בארה"ב לא פחות מ 62 (!) מיזוגים, מספר אשר מאפיל אפילו על הנתונים שהוצגו בשנת 2013.

כפי שנראה בהמשך, מגמת המיזוגים ממשיכה לנוע והגיעה למדינות האיחוד האירופי ואף למזרח הרחוק.

(1) מיזוג משרד Dentons

אחת הדוגמאות הבולטות עבור מיזוג בין משרדים בסדר גודל עולמי הינה ההקמה של משרד Dentons  אשר מהווה מיזוג בין 3 פירמות שונות: המשרד הבינלאומי Salans, יחד עם המשרד הקנדי Fraser Milner Casgrain  וכן המשרד הבינלאומי SNR Denton.

המיזוג יצר פירמת ענק בת למעלה מ- 2,500 עו"ד (!) הכוללת 75 משרדים ברחבי העולם. ראשי המשרדים אשר בחרו לעבור תהליך מיזוג כה משמעותי ציינו כי אחת המטרות העיקריות הייתה ביסוס נקודות כוח של המשרד החדש בשוק המקומי, וכן הרחבת הפעילות והשירות המוצע ללקוח.

*** לכתבה מלאה בנושא לחצו כאן.

במקביל למיזוג הענק של משרד Dentons האמריקאי, ראינו כי במהלך השנתיים האחרונות, הגיעה מגמת המיזוגים למקומות נוספים ברחבי העולם, ויצרה 'מגה משרדים' שעומדים להשפיע על תעשיית עריכת הדין ברחבי העולם. להלן מספר דוגמאות בולטות:

(2) ארה"ב – מיזוג Fulbright ו- Norton Rose

בשנת 2014, דיווחו מרבית המדינות בארה"ב על עליה משמעותית בכמות עוה"ד המועסקים בפירמות הגדולות. לפי מחקרים שנערכו בארה"ב במהלך השנה האחרונה, מדובר בעלייה שוברת שיאים של 3.9% בכמות עורכי הדין המועסקים ב- 350 הפירמות המובילות במדינה.

ההסבר לעליה משמעותית זו אינו גיוס ישיר של עובדים בלבד, אלא בין היתר הליכי מיזוג ענקיים אשר התרחשו בין פירמות מובילות. המחקר מוסיף כי לולא הליכי המיזוג, הייתה מתקיימת עלייה של 0.8% בלבד במספר עורכי הדין המועסקים בחברות הגדולות.

העיתון The new York times (קישור) מציין את המיזוגים הבינלאומיים הבולטים אשר התרחשו בארה"ב במהלך השנה האחרונה ומוסיף כי במיזוגים אלו מעורבים משרדים ממדינות שונות בעולם.

וזאת לרבות שני מיזוגים מעניינים ביותר. ראשית, המיזוג הראשון הינו בין משרדFulbright & Jaworski  האמריקאי למשרד הבינלאומי  Norton Rose  . המיזוג בין השנים הוביל ליצירת תאגיד ענק, אשר נחשב לאחד המשרדים הגדולים בעולם הכולל כ 3,800 (!) עורכי דין אשר מועסקים ב 55 משרדים ברחבי העולם.
*** לכתבה מלאה בנושא לחצו כאן.

שנית, המיזוג בין משרד K&L Gates מפיטסבורג עם משרד Middletons האוסטרלי. המגה מיזוג בין שני משרדים אלו, הוביל ליצירת משרד גלובלי בעל סדר גודל של 2000 עורכי דין וכן 46 משרדים בכל רחבי העולם.
*** לכתבה מלאה בנושא לחצו כאן.

גם במקרים אלו, המאמר מציין כי מטרת המיזוג הינה הגדילה המהירה של קהל הלקוחות ובמקרים אלו מדובר בקהל לקוחות דווקא מחוץ לארצות הברית במדינות כגון אפריקה, דרום קוריאה, סינגפור ועוד.

חשוב לציין כי לפי פרסומי חברת Altman Well, מגמת המזוגים בארה"ב לא מראה כלל סימני האטה וזאת לאור מספר מיזוגים משמעותיים אשר צפויים להתקיים במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2014, לרבות מגה מיזוג בין משרד Bingham Mccutchen לבין Morgan, Lewis & Bockius אשר צפוי ליצור משרד הכולל למעלה מ- 2,100 עורכי דין שיפעת ב- 28 ערים ברחבי ארה"ב, זאת לצד מיזוג עתידי בין Edwards Wildman Palm לבין משרד Locke Lord אשר צפוי ליצור משרד עם כ 1,000 עורכי דין הפועלים ב- 23 ערים ברחבי ארה"ב.

(3) סקוטלנד – מגה מיזוג משמעותי

מיזוג בולט נוסף צפוי להתרחש בסקוטלנד, כאשר במהלך השנה הקרובה צפויה לקום אחת מהפירמות הגדולות ביותר במדינה וזאת כתוצאה ממיזוג בין שלושה משרדים מובילים: משרד Murray Donald, משרד Thorntons ומשרד Steel Eldridge Stewart.

לפי הדיווחים, המשרד החדש ישאיר את שמו של Thorntons.

ראשי המשרדים מסבירים כי השילוב הסינרגטי אשר כל כך בלט בין המשרדים הוביל למיזוג כמעט טבעי. מיזוג זה צפוי להשפיע בחיוב גם על מעמדו של המשרד החדש וגם על השירות המשפטי הנרחב לו יזכו הלקוחות. המשרד החדש אשר הקמתו תחל כבר בספטמבר הקרוב צפוי לכלול כ- 40 שותפים וכ- 400 עורכי דין אשר יעניקו שירות משפטי ב 11 משרדים הפזורים ברחבי סקוטלנד, וייצור את המשרד ה- 3 בגודלו בסקוטלנד.

*** לכתבה מלאה בנושא לחצו כאן.

(4) ישראל – מיתר ליקוורניק וקנטור אלחנני

כמובן שטרנד המיזוגים לא פסח גם על מדינתנו הקטנה. משרדים רבים בישראל מבקשים לעבור תהליך מיזוג ועל כן משקיעים מאמצים רבים למציאת פרטנר מתאים, לא פעם, בסיוע מלא של משרד Robus.

אחד המיזוגים הבולטים אשר התרחשו בתקופה האחרונה בשוק הישראלי הינו המגה מיזוג בין פירמת מיתר ליקוורניק גבע  & לשם, ברנדווין ושות' עם משרד קנטור, אלחנני, טל ושות' אשר הזניק את המשרד החדש הישר למקום הראשון בדירוג דן אנד ברדסטריט לשנת 2014 למשרדים הגדולים בישראל.

*** לכתבה מלאה בנושא לחצו כאן.

(5) אחרון חביב: בריטניה – Kirby ו- Barcan

בחודש יוני האחרון הודיעו שני משרדי עורכי דין מובילים וותיקים באנגליה על תחילתו של הליך מיזוג, המשרדים Barcan Woodward ו-Kirby Sheppard  צפויים להתמזג וליצור משרד חדש אשר שמו טרם פורסם.

שותפי שני המשרדים מאמינים כי יצירת המשרד החדש בעיר בריסטול ימלא צורך במשרדי עורכי דין מסדר גודל בינוני אשר אינם קיימים כיום בעיר, המיזוג אשר צפוי להסתיים בחודש אפריל 2015 יכלול צוות של כ- 140 עורכי דין העובדים ב-7 משרדים שונים ברחבי העיר.

כמו כן ראשי המשרד מדגישים כי הליך המיזוג אשר מתחיל בימים אלו יוביל להרחבת והעמקת השירות המשפטי אשר ניתן ללקוח ומעצם כך צפוי המשרד החדש לתפוס מקום מרכזי בעולם המשפט האנגלי.

*** לכתבה מלאה בנושא לחצו כאן.

לסיכום

נראה כי תופעת המיזוגים הינה הטרנד מוביל בעולם המשפט בשנים האחרונות. משרדי עורכי דין בכל רחבי העולם זיהו את הפוטנציאל הרב אשר טמון במיזוג המוצלח ועל כן עוסקים רבות בחיפוש אחר משרד מתאים איתו יוכלו להתמזג וכתוצאה מכך להרחיב את תחומי העיסוק המוצעים על ידי המשרד, לקדם את השפעתו של המשרד בשוק עריכת הדין המקומי וכמובן – להוביל לצמיחה וגדילה משמעותית של קהל הלקוחות המקומי והבינלאומי כאחד.

*** כמשרד העוסק רבות במיזוגים בין משרדי עו"ד, אנו מזמינים אתכם לפנות למשרדנו לקבלת ייעוץ בנושא של מיזוג בין משרדי עו"ד, לצד ליווי לכל אורך התהליך. ניתן למצוא אותנו באגף המיזוגים באתר משרד רובוס (קישור).

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

סוף עידן התמימות – מיזוגים ופיצולים בשוק המשפטי

פיצולים ומיזוגים במשרדי עורכי-דין הפכו בשנים האחרונות למראה שכיח, ואין זה נדיר לראות שותף הקם ועוזב עם לקוחותיו וצוותו ומצטרף למשרד אחר.
היום קצב המיזוגים והפיצולים עולה בצורה חדה כחלק ממגמה שלמה בשוק זה, כאשר תהליך עזיבה של שותף למשרד למתחרה נתפס כחלק מ- 'סל הפתרונות האפשריים' של שותפים במשרדי עורכי הדין בישראל.

קרא עוד