חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משרדים קטנים גדולים / מאמר של עו"ד זהר פישר פורסם ב- 'פרקליטים'- ספטמבר 2011

בגיליון ספטמבר 2011 פורסם מאמר של עו”ד זהר פישר, מנכ”ל משרד Robus העוסק בדינאמיות של שוק עורכי הדין, ובזליגה האיטית של משרדי הנישה והמשרדים הבינוניים למדריכי הדירוג הבינלאומיים, עד כדי יצירת סדקים בהגמוניה של משרדי ה- One Stop Shop. קריאה נעימה.

הפרקליטים - זהר פישר - משרדים קטנים גדולים - עורכי דיןמשרדים קטנים גדולים / עו"ד זהר פישר

מן המפורסמות היא כי לא די בכך ששוק עורכי הדין הישראלי רווי ועמוס לעייפה אלא שגם ליבתו נשלטת בידי קומץ פירמות משפטיות גדולות המגדירות עצמן כ-one stop shop, המעניקות מענה משפטי כולל ומקיף ללקוחותיהם (שהינם לרוב הקבוצות החזקות במשק).

ואולם, כשמתבוננים במציאות המשפטית בזכוכית מגדלת, מגלים שישנה נסיגה מסוימת בהגמוניה של הפירמות המשפטיות הגדולות.

הדינאמיות והתחרות העזה בשוק הביאו למגמה בה מספר הולך וגדל של משרדים קטנים, המתקראים בפי כל 'בוטיקים משפטיים', דווקא מצליחים להתמודד בצורה מרשימה עם התחרות החריפה בשוק. בניתוח מעמיק של מדריכי דירוג משפטיים מתגלה כי דם רענן זורם בעורקי השוק המשפטי ומציף מעלה את משרדי הבוטיק, המוכיחים שהגודל לאו דווקא קובע.

אין זה סוד כי למדריכי הדירוג המשפטיים השפעה על שוק עריכת הדין כבר שנים רבות. הגדילה לעשות חברת D&B עת פרסמה את דירוג גודל הפירמות בישראל, דירוג שיצר מרוץ שאפתני אחר התואר הנכסף 'הפירמה הגדולה בישראל'.

אבל המציאות מורכבת יותר. על מנת לבחון את שוק עורכי הדין המקומי יש להתבונן בו בראייה רחבה יותר. מדריכי הדירוג הבינלאומיים עברו בחלוף השנים לדירוג על פי איכות ולא על פי כמות. מגמה זו חלחלה עם ההבנה בעולם כי גודלו של משרד עורכי דין אינו פונקציה לאיכות עורכי הדין, שבסופו של יום מטפלים בעסקה שלך.

בסקירת עומק שערכנו במדריכי הדירוג הבינלאומיים המשפיעים ביותר, Legal 500 ו-Chambers – מדריכים העורכים מחקר אובייקטיבי מעמיק ובלתי תלוי (לרבות תוך תשאול לקוחות הפירמה) על מנת לקבוע את דירוג פירמות עורכי הדין ברחבי העולם ובישראל – מתגלים כוכבים עולים, משרדי בוטיק המערערים אט אט על ההגמוניה רבת השנים של פירמות הענק בישראל.

כך למשל, רק בדירוג האחרון נרשמה עלייה של לא פחות מ-25 אחוז בכמות משרדי הבוטיק הממוקמים בקבוצות האיכות הגבוהות. משרדי בוטיק רבים אוזכרו כמשרדים מובילים בישראל לא רק בתחומי נישה מסורתיים כקניין רוחני או מיסוי, אלא גם בתחומי ליבה כגון תחום האנרגיה והפרויקטים ותחום ההיי-טק, בעודם חולפים על פני משרדים גדולים.

מגמה מעניינת נוספת שעולה ממדריכים אלה היא כי משרדי הבוטיק אף החלו להתברג בקבוצות האיכות הגבוהות גם בתחום החברות, המיזוגים והרכישות, תחומים המשויכים באופן מסורתי למשרדים הגדולים בלבד.

התובנה שקיימת אם כן מזה מספר שנים בעולם מחלחלת לאיטה גם להכרתו של השוק הישראלי. סוגיית גודלו של משרד עורכי דין אינה חשובה כבעבר, ומחליפים אותה קריטריונים של איכות, אופי השירות, ניסיונם של השותפים והיכולת שלהם להעניק ללקוח את הייצוג הטוב ביותר לתיק הספציפי.

קריאת התגר על המשרדים הגדולים מוצאת את ביטויה אף בשוק השמת עורכי הדין, אשר נמצא כיום בנקודת רתיחה. עורכי דין ושותפים בעלי ותק מהמשרדים הגדולים קמים ועוזבים לטובת הקמת בוטיקים משפטיים או חבירה למשרדי בוטיק קיימים.

נדמה כי הגמוניית משרדי ה-One Stop Shop" " בשוק עורכי הדין תופסת בהדרגה כיוון מעט שונה. אין ספק כי ה-'מגה משרדים' ימשיכו לשלוט בכיפה, אולם הנגיסה הנמשכת ברשימת הלקוחות של המשרדים הגדולים, יחד עם כניסתם של בוטיקים משפטיים, אשר איכות ושירות הם נר לרגליהם, תהפוך אט אט בעבור המשרדים הגדולים ממטרד לאיום, שידרוש מהם להיערך בהתאם לקראת העתיד לבוא.

* עו"ד זהר פישר, מנכ"ל Robus, יעוץ אסטרטגי לתחום ה-Legal Marketing

לקישור לעותק המקוון של ‘הפרקליטים’ אנא לחצו כאן.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין