חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טרנדים ושינויים בשוק המשפטי 2017 – ניתוח הסקר השנתי של PWC

משרד רואה-החשבון PWC, אחד מ"ארבעת הגדולים" (Big Four) במשרדי רואי החשבון, ריכזו פעם נוספת סטטיסטיקות ומסקנות מרתקות אודות השינויים הנרחבים והגורמים המשפיעים בשוק המשפטי בבריטניה. המדובר בסקר השנתי של השוק המשפטי בבריטניה – המתפרסם מידי שנה מזה 25 (!) שנה ברציפות. הנתונים לא פחות ממרתקים… אנחנו מזמינים אתכם להציץ.

אז… מה קרה במהלך השנה החולפת? הנה בקליפת אגוז:

  • התחרות הלכה והפכה פראית יותר, היצע השירותים המשפטיים בסקטור עלה על הביקוש והופעלו לחצים כבדים להורדת התמחור
  • ישנו מעבר להסדרי ייצוג חינמיים (לא פרו-בונו, אלא פשוט… ללא עלות) על בסיס הצלחה עתידית או השקעות עתידיות
  • תחומי העיסוק הטכנולוגיים מקבלים במה נרחבת יותר
  • ה-PEP – הרווח לשותפי האקוויטי לצד הפער בין הפירמות המובילות למובילות פחות – הולך וגדל בצורה משמעותית
  • השחיקה בשולי הרווח בשל ריבוי המגמות השליליות, מעלה את הלחץ בקרב הנהלות המשרדים
  • ואחרון חביב – אחד האלמנטים החשובים המבדלים משרדי עו"ד אלו מאלו – הוא יכולות הניהול של משרד עו"ד, וביתר דגש – ניהול אפקטיבי

אבל נחזור להתחלה – על פי המומחים של PWC, יש מספר סיבות מרכזיות להתנהלות הזו:

1. גלובליזציה

הכלכלות המתעוררות של מדינות ה- Brics (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) שועטות קדימה, ומציגות צמיחה נרחבת הזקוקה לתמיכה משפטית הולמת. הדגש אגב, הוא על אמריקה הלטינית וכמובן – אסיה.

בכלכלות המתקדמות הללו, פועלות מזה שנים – וכיום ביתר שאת – פירמות עו"ד בינלאומיות, העוסקות באופן תדיר במציאת פתרונות יצירתיים להעמיק את החדירה שלהם לשווקים אלו, בין היתר – על ידי מודלים יצירתיים של שכר-טרחה, קשר לגורמים משפיעים, וכמובן – באמצעות מיזוגים עם משרדי עו"ד מקומיים בולטים.

2. יכולות טכנולוגיות

הנושא הטכנולוגי, או בשמו ההולך ונהיה מוכר יותר – הליגלטק (Legal Tech) – הוא אחד מהפקטורים המשפיעים ביותר, המעצבים את הביצועים והתחרות בשוק המשפטי כיום.

פירמות עו"ד המאמצות את השינויים המהירים והפתרונות הטכנולוגיים הרלוונטיים – ישיגו יתרון תחרותי על פני מתחריהם. פירמות שלא מאמצות שינויים טכנולוגיים ולא נותנות את הדעת לנושאים הללו – עלולות לחוות דריכה במקום, ובשוק תחרותי כשוק עריכת הדין – 'דריכה במקום' משמעותה תנועה לאחור.

אגב, המומחים של PWC מזהים את האתגר הגדול ביותר – בצורך ליצור טכנולוגיה שתשלב את הלקוחות והפעילות המשפטית – יחד עם נושא הפיננסיים והגבייה – יחד עם מבנה השותפות ותגמול השותפים – באופן שיאפשר העברת רווחים ואחוזים משכ"ט של לקוחות – באופן אוטומטי.

3. צרכים משתנים בנושא כוח האדם

משרדי עוה"ד נמצאים כיום בחלוקה דורית ברורה מאוד לעין, מבחינת כוח האדם המרכזי של המשרדים – עורכי הדין.

בחיתוך רוחב ברוב משרדי עורכי הדין, ישנם כמה וכמה דורות שתילי תילים של מילים נכתבו עליהם:

  • שכבת ה- "בייבי בומר'ס"
  • שכבת "דור ה-X"
  • והשכבה הבעייתית ביותר אולי – "דור המילניאלז" (Millennials)

לכל אחת מהשכבות הללו יש צרכים, רצונות ודרכי חשיבה משלהם. וכל אחת מהשכבות הללו, מאתגרת את המודלים המסורתיים של עבודה במשרדי עו"ד. השינוי כבר כאן.

אגב, יש לציין כי כמות כוח האדם ב-10 הפירמות המובילות עלתה ב-8%, כאשר בתקופה המקבילה – שעות הגבייה ירדו ב-3%. יש לציין כי בתקופה האחרונה הפירמות  הגדולות גם נוקטות בגישה זהירה יותר מבחינת גיוס עובדים, בשל השפעת ה"ברקזיט" על הענף המשפטי.

4. צרכי הלקוח

לקוחות במשרדי עו"ד ממשיכים להיות sophisticated clients, ומחפשים פירמות שמתקשרות איתם דרך פלטפורמות מבוססות טכנולוגיה, תוך שינוי של מסורות ארוכות שנים ונורמות.

כיום, מדיה חברתית (social media) נתפסת כפלטפורמה דומיננטית למדידת הסנטימנטים של הלקוח למשרד, ורישום מקוון של לקוחות בפלטפורמות שונות, מאפשר לפירמה תובנות שונות שבאות לידי ביטוי מבחינת ניוזלטרים, סמינרים וכנסים, והתאמת המענה של הפירמה – לצרכי הלקוח.

המסקנה? אנחנו חיים בתקופה 'דרוויניסטית' בשוק עורכי הדין. משרדי עו"ד שמבקשים לשרוד – מחויבים להיות זריזים, חדשניים, ולאמץ טכנולוגיות חדשות. בנפשנו הדבר.

  • מוזמנים להקליק לסקר המלא של PWCקישור.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

טיפים משולחן העורכת של מדריך הדירוג Chambers – הדרך להגשה מוצלחת

שוק עריכת הדין נמצא כיום במצב מאתגר ותחרותי יותר מאי פעם, בישראל כמו גם בעולם כולו, ובפני משרדי עו"ד עומדת כיום האופציה להעניק שירותים משפטיים גם אל מעבר לים – לשוק הגלובאלי – ולספק שירותים על פני אזורי זמן שונים.

קרא עוד