חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עדכון אתיקה מקצועית – נושאי פרסום עורכי-דין

אתיקה מקצועית והגבלות על פרסום הינם נושאים שתמיד העסיקו את קהל עורכי הדין. ואולם, נראה שבשנים האחרונות, עם פריחתם של אמצעי ה"ניו מדיה" ובכללן הרשתות החברתיות מחד, והחרפת התחרות בין עורכי הדין מאידך, הנושא מקבל משנה חשיבות.

בגיליון האחרון של "אתיקה מקצועית", רבעון האתיקה של לשכת עורכי הדין (22/6/2014, גיליון מס' 54) התייחס יו"ר וועדת האתיקה הארצית עו"ד מיכאל טאוסיג לנושא הפרסום המותר, המעסיק עורכי דין רבים כל כך במקומותינו.

ethics legal marketing israel bar association robus

בפתח דבריו הסביר עו"ד טאוסיג כי בוועדת האתיקה מנשבת רוח חדשה והתחדדה ההבנה כי יש להתאים את סוגיית האתיקה לזמננו, ולהקל על פרסומים של עורכי דין ואף אנשי יחסי ציבור מטעמם.

ואולם, הבהיר יו"ר וועדת האתיקה הארצית, לא הכול מותר, גם בפרסום. להלן עיקרי הדברים בכל הנוגע לפרסום של עו"ד:

  • אסור לעו"ד לפרסם סודות של לקוחותיו, וחלים ס' 90 לחוק לשכת עורכי הדין וכלל 19 לכללי האתיקה; בוודאי שאסור לעו"ד לפרסם דברים העלולים לפגוע בלקוחותיהם, בשמם הטוב, באינטרסים שלהם, או בכבודם או ברגשותיהם. ההגבלות האלה לא בוטלו, ובוועדות אתיקה מעמידים לדין עורכי דין בגין הפרתם גם בשנת 2014 וגם בשנים הבאות.

  • הפרסום של עורכי-דין חייב להיות מכובד על מנת שיהיה לגיטימי; כך למשל, ורק למשל, עו"ד רשאי לפרסם מודעה בתשלום רק בהגבלות מסוימות, כמו למשל – שהפרסום יהיה במדור של שירותים משפטיים, ושהפרסום יהיה מכובד ולא יהיה בו משום שידול לקוחות באמצעים זולים.

  • כך, למשל, וועדת האתיקה החליטה שאין עו"ד רשאי לפרסם "קופונים" שיעניקו הנחה ללקוח שיציג אותם, וזאת מפני שיש בכך שידול, ואמצעי לא נאות להשגת לקוחות.

  • כמו כן ומאותה סיבה עו"ד לא רשאי לפרסם מודעה שבה יש משום הבטחה ללקוח הפוטנציאלי בנוסח למשל – "אצלנו תזכה תמיד".

  • מסיבות של אתיקה, ובעיקר מחמת שמירה על כבוד המקצוע, הוחלט גם שעו"ד לא יערב פרסום מקצועי ברשת חברתית (של עיסוקו כעו"ד) עם פרסום אישי. ההפרדה חייבת להישמר.

  • כמו כן קבעה ועדת האתיקה שאסור לעו"ד לפרסם מודעה בתשלום, כאשר באותו עמוד יופיע "מאמר" מוזמן שלו. זאת למרות שברור, שלעו"ד מותר לפרסם מודעה לחוד, ומותר לו לפרסם מאמר לחוד.

ethics israel lawyerאם נחפש כלל לכל אלה, מציין עו"ד טאוסיג, נאמר שההקלה בפרסומים אין בה משום ויתור על כלל אחר כלשהו של כללי האתיקה, עפ"י הכללים ו/או עפ"י החוק, וזאת בין היתר ולדוגמא – חובת הסודיות, אסור שידול, התנהגות נאותה והולמת ועוד.

החובה לשמור על כבוד המקצוע היא חובה כללית, ואף היא חלה גם על נושא הפרסום, כמו גם על התנהגויות של עורכי דין בנושאים אחרים. עד כאן מדבריו של יו"ר וועדת האתיקה הארצית.

בכובענו כחברת ליגל מרקטינג (Legal Marketing) המלווה משרדי עו"ד ועורכי דין בשלל אפיקי שיווק ופיתוח עסקי נוסיף ונדגיש כי אף לאור כללי האתיקה, שחלקם מובנים ורצויים וחלקם ראויים לרענון, עדיין ישנו מקום נרחב לעורכי דין לקדם עצמם תוך עמידה בכל הנהלים והדרישות.

במקום בו עורכי דין מרימים ידיים מראש מתוך חשש קמאי מפרסום, ועורכי דין אחרים מפרסמים אך שומרים על קו 'מרובע' בעל אפקטיביות מוגבלת, היו אתם בעלי האתר החדשני, הבלוג המפתיע, הפרופיל הדינמי והמסרים המהוקצעים, ופתחו פער על מתחריכם במרוץ ללב הלקוח. והכול, בשימת לב לכללים כמובן.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

עדכוני אתיקה מקצועית (מאי 2019) – שינויים בכללי הפרסום

בשנים האחרונות קווי המסגרת של האתיקה המקצועית בכל הנוגע לפרסום מותר בשוק עריכת הדין הולכים מתרככים (לרבות רפורמת אתיקה מאסיבית שהתרחשה מעט למעלה משנה) – ואלו מאפשרים לעורכי הדין להשתמש ברשתות החברתיות והמדיה התקשורתית ככלי פרסומי לכל דבר ועניין – במגבלות מחויבות.

קרא עוד

שנה טובה 2019

דברים שלא ידעתם על הרימון
(1) הגיע לאזור ישראל לפני כ- 4,000 שנה
(2) בכל רימון יש למעלה מ- 600 גרעינים קטנטנים
(3) גרגרי רימון בפנים זה כואב, ולא יורד בכביסה
לא מאמינים? מוזמנים להקליק על ברכת ה- 'שנה טובה' שלנו… 😄
שנה טובה גדולה מכל משפחת רובוס ולאופלקס!

קרא עוד