חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עו"ד בודדים ומשרדים קטנים – חשש מסוים להכחדה / מר אדם לזובסקי

קיים חשש כי עו"ד בודדים ומשרדים קטנים נמצאים בדרך להכחדה, כך טוען חוקר המשפט  ריצ'רד סוסקינד ('Richard Susskind') בספרו Tomorrow's Lawyers: An Introduction to Your Future ואם לומר את האמת, ייתכן ויש ממש בטענותיו.

הספר שפורסם לאחרונה מעורר סערה ודיון ער בפרקטיקה המשפטית בארה"ב ובאנגליה ומסיבות טובות – מאז פורסם הספר, הסטטיסטיקות מראות כי התחזיות מתחילות להתממש במציאות.

אין זה סוד כי שוק המשפט בעולם ובישראל בפרט מתאפיין במגמה הולכת וגוברת של תחרות חסרת פשרות לאור הגידול הרב וההצפה במקצוע. מעבר לכך, נדמה כיום כי חברות מסחריות רבות הולכות ו"פולשות" לטריטוריות אשר בעבר היה גובים עבור שהייה בהן שכר טרחה שעתי לעו"ד.

בספרו, טוען סוסקינד כי הצפה זו, בשילוב התמורות הטכנולוגיות הגוברות היום בשוק ההיי-טק העולמי מביאות כבר עכשיו לצמצום מהותי בכמות שעות שכר-הטרחה שנגבות ויש בהן כדי ליצור שינוי דרמטי בפני המקצוע.

לדידו, התחרות הרבה, השינויים הטכנולוגיים והעובדה כי מידע רב זמין כיום לכל המקליק ב"גוגל" יביאו למצב בו המחירים אותם התאפשר לגבות עבור שעת ייעוץ עד כה יצנחו משמעותית. ניתן לומר, בנימה של זהירות כי בקרוב "עומד להתחיל עידן קרח" בשוק המשפטי.

צניחת המחירים (שכבר כיום מתרחשת בישראל, אגב) תהווה יריית פתיחה אינטנסיבית בה יחלו משרדי עו"ד להתייעל ולחסוך הוצאות באופן משמעותי, ומרוץ זה – עלול להכחיד את עו"ד הבודדים והמשרדים הקטנים. מדוע?

ובכן, בעוד שלמשרדים גדולים היכולת לבצע "מיקור חוץ" לכל עבודה שאינה משפטית גרידא לאור נפח הפעילות ובכך לחסוך עלויות רבות, לעו"ד בודד או משרד קטן לא שמורה יכולת ההתייעלות הזו. עו"ד קטנים הם המשווקים, המפתחים העסקיים, מנהלי המשרד וכל דבר אחר שנדרש מהם. מכאן שמשרדים קטנים יתקשו מאוד להתחרות, והם חסרים את היכולת ליצור את אותה הכמות של שעות חיוב (Billable Hours) או להתחרות ביכולת שימור וגיוס הלקוחות של משרד גדול.

ככל הנראה התחום הפלילי לא ייעלם בזמן הקרוב, אך עם זאת נדמה כי המקצוע עצמו ככולו הולך להצטמצם משמעותית לאור התמורות הטכנולוגיות. סוסקינד צופה כי בעתיד הנראה לעין, מקצוע עריכת הדין הולך להשתנות דרמטית וזאת לאור עליית שירותים אינטרנטיים כגון:

  • שירותי גישור און-ליין
  • מילוי טפסים אלקטרוניים ללא צורך בחתימת נוטריון
  • עליית חברות ייעוץ אשר "תובעות את זכויותיך בעבורך"

העתיד הולך לכיוון בו עורכי דין יעסקו רק בליבת העיסוק המקצועי ויאבדו את תפקידם המסורתי. קיים חשש כי חזות המקצוע תעבור טרנספורמציה בה ייוצרו תפקידים חדשים כגון: יועץ סיכונים משפטיים, מהנדס חוק ומשפט, אנליסט תהליכים משפטיים ועוד. למרות שנדמה כי רחוק היום, אי אפשר להתעלם מהעובדה שכבר כיום עו"ד רבים מתפקדים בפועל תחת אחד מהאלמנטים הנ"ל.

מנכ"ל משרד עורכי דין

אחת מהמגמות המתוארות בספר כבר החלה ליצור מציאות חדשה במקצוע עריכת הדין, במיוחד באירופה. משרדים גדולים רבים הפנימו כי מנכ"ל משרד עו"ד כלל אינו צריך להיות עו"ד, שכן עבודתו כלל אינו משפטית ולמעשה רוב עו"ד כלל אינם מנוסים בביצוע התפקיד.

לאחרונה החלו משרדים עו"ד גדולים ממנים מנכ"לים שהם אינם מהמקצוע, אלא אנשי עסקים מיומנים. המגמה הוכיחה את עצמה כמנוע חסכון רב עוצמה וכתוצאה מכך ממשיכה לתפוס תאוצה (אגב, מגמה שהחלה גם בישראל).

סוסקינד מעלה גם טענה מרחיקת לכת עוד יותר, כי בפועל שותפים בכירים המנהלים מחלקות גדולות כלל יכולים להיות חסרי השכלה משפטית, שכן לרוב הם כלל לא עוסקים בעריכת דין, אלא מתפקדים דה-פקטו כמנהלי פרויקטים וכמגייסי לקוחות בלבד.

אמת, התחזיות הקודרות האלה נראות כבעלות פוטנציאל ממשי להתרחשות, עם זאת, נדמה כי עוד רחוק היום בו קהל הצרכנים המשפטיים יוותר על יחס אישי אותו הם מקבלים במשרד קטן או אצל עו"ד בודד. עולם המשפט נמצא כרגע, כמו מקצועות מסורתיים רבים, בסכנה ממשית ל"פלישה" טכנולוגית אשר תוכל במחי יד ליצור תפנית דרמטית.

וכמובן – התיזה הנגדית

חשוב לציין כי אל מול התחזיות האפוקליפטיות של סוסקינד, עומדים שורה של אקדמאים הטוענים כי אין ממש בטענותיו וזאת מכמה טעמים:

ראשית, עורכי הדין הם הפלטפורמה להתנהלות השוק. כלומר, ללא עורכי דין המשק נמצא בעצירה מוחלטת. לעורכי דין כוח רב אשר אף אחד מהם לא שש לוותר עליו במהרה. בנוסף, פעולות רבות, אפילו כאלה שאינן ליטיגטוריות במהותן דורשות חשיבה מולטידיצפלינרית מורכבת אשר טרם מתאפשרת באמצעות מחשבים או בינה מלאכותית ונדמה כי עוד רחוק היום לכך.

שנית, המתנגדים טוענים בצדק רב כי עולם המשפט הוא במהותו התנהלות בין בני אדם. ככזה, לפן האנושי של עורך הדין אפקט מהותי בבחירת הלווי המוצע ובתחושת הביטחון שלקוח מקבל מפרקליטו. לפחות כיום, לא נדמה כי קיימת אלטרנטיבה למענה אנושי טלפוני או פגישה פנים אל פנים כדי לנסוך את תחושת הביטחון שעו"ד יכול להשרות על הלקוח שנמצא בצרה.

לסיכום

נדמה כי רק הזמן יגיד האם צדק סוסקינד בתחזיתו או שמא הבל הבלים. האם עורכי הדין הבודדים הולכים להעלם? או האם קו פרשת המים יטרוף את הקלפים לכיוון אחר לחלוטין?

בכל מקרה, על עו"ד בודדים ומשרדים קטנים להיות ערים בכל עת לתמורות הטכנולוגיות בתחום ולהגיב בהתאם. גם אנשי הדואר חשבו לעצמם לפני שנים רבות  שלהם "זה לעולם לא יקרה" או לחילופין – תעשיית הפילם ופיתוח התמונות. הטכנולוגיה בשילוב כוחות השוק יגיעו בסופו של יום גם למקצוע עריכת הדין ללא תפנית מהותית במדיניות ממשלתית. הקדימו תרופה למכה והיו מוכנים לעידן הקרח.

* מר אדם לזובסקי הינו סטודנט לתואר כפול במשפטים ופסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, ויועץ Legal Marketing בחברת Robus

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

המתכון לפתיחת משרד עורכי דין עצמאי

האם עלי להקים משרד עצמאי משלי… סביר להניח, כי לא מעט עו"ד מתחבטים בשאלה זו. הסיבות מאחורי מחשבה זו מגוונות- החל מהרגשת תחושת מיצוי, דרך חוסר הערכה מצד המעסיק ורצון להתמקצע בנישה מסוימת, וכלה בשאיפה להיות אדון לעצמך, לחוות את המקצוע במלואו ולהוביל תיקים באופן עצמאי.

קרא עוד