חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פוסט אורח: עבודה מעבר לים- למנף נכון את התואר השני למציאת עבודה בארה"ב

פוסט אורח מאת 'התפוח הגדול', עו"ד באחת מפירמות עורכי הדין המוכרות בניו-יורק, המסביר את ה"עשה" וה-"אל תעשה" לעו"ד ישראלים המתכוונים ללמוד ל-LLM בארה"ב, מתוך תקווה להבטיח לעצמם ג'וב נכסף באחת מפירמות עורכי הדין המובילות בארה"ב.

זוהי כתבה ראשונה בסדרת כתבות שתעסוק בעבודת עו"ד ישראליים מעבר לים, בין היתר- על ההשתלבות והפנייה למשרדים זרים, על עו"ד ישראליים החוזרים לארץ, דרכים למציאת עבודה במשרדים זרים, ועל הצד השלילי של עבודה במשרד עו"ד זר. קריאה מהנה.

איך למנף נכון את ה-LLM למציאת עבודה בארה"ב / 'התפוח הגדול'

 


נתחיל מהסוף- קשה מאוד למצוא היום עבודה כעורך דין בפירמה מובילה בארה"ב
. למרות אי-אילו סימני התאוששות בשוק הגיוסים, המצב עוד רחוק מרחק מזרח ממערב מימי הגיוס העליזים שלפני תקופת המשבר. לעורכי דין זרים קשה עוד יותר, גם אם מדובר במי שמחזיקים באמתחתם תואר LLM מבית ספר מוביל למשפטים בארה"ב.

אם להודות על האמת, יש כל כך הרבה מבקשי עבודה מקומיים (עם תארי J.D. מ-NYU, HARVARD או YALE) בשוק עריכת הדין האמריקאי, שכלל לא ברור איזה תמריץ יש למשרדים המובילים לגייס עורכי דין זרים עם תארים מתל-אביב, ירושלים או בר-אילן, מה גם שגיוס כזה כרוך בנטל כלכלי ואדמיניסטרטיבי למשרדים לאור הצורך בהסדרת ויזות ואישורי עבודה.

עורכי דין ישראלים הלוטשים עיניהם למשרות בניו-יורק, לוס אנג'לס או הסיליקון-ואלי (Silicon Valley), חייבים לתכנן צעדיהם בקפידה, ומספיק זמן מראש, על מנת לבנות את מועמדותם בצורה שתייצר מספיק עניין אצל המעסיקים הפוטנציאליים.

תחילת הדרך היא בתואר LLM בבית ספר מוביל למשפטים בארה"ב. כל חריג כאן מעיד כל הכלל, והכלל הוא שללא LLM סיכויי הכניסה לשוק העבודה האמריקאי שואפים לאפס. מנגד, ישראלים רבים נוקטים בגישת ה"יהיה בסדר" ומניחים ש-LLM מבית ספר מוביל יסלול בפניהם את הדרך למציאת עבודה. המציאות לא יכולה להיות שונה יותר. ה-LLM הוא רק נקודת פתיחה, ללא ניהול נכון של תהליך בניית המועמדות במהלך ה-LLM, בוגרי ה-LLM ימצא עצמם בחזרה בישראל מיד עם תום הלימודים.

חשוב להבין כבר בתחילת הדרך שהקושי העיקרי יהיה למנוע מן המעסיקים הפוטנציאליים ללחוץ על כפתור ה –DELETE לאי-מייל שמכיל את קורות החיים שלכם. מי שהצליח להשיג ראיון עבודה, יכול לרשום לעצמו V ענק. הרבה יותר קשה להגיע לראיון מאשר לעבור אותו ולקבל הצעה בעקבותיו (אם כי גם כאן הקושי לא מבוטל). אז מה עושים? הנה כמה טיפים הנוגעים לניהול נכון של תואר ה-LLM, בצורה שתשפר הסיכויים שלכם להגיע לראיון עבודה בפירמה מובילה בארה"ב:


הקדישו מחשבה מעמיקה לבחירת בית הספר שבו תלמדו את ה-
LLM
אחד הכללים הלא כתובים פה, הוא שאם מוסד ה-LLM איננו מוסד טופ-10, סיכויי מציאת העבודה יורדים פלאים. אמנם אפשר למצוא עבודה גם עם LLM מבתי ספר המדורגים פחות גבוה, אבל אלו מקרים נדירים. טעות נפוצה של ישראלים רבים שפגשתי היא להעדיף מוסדות המדורגים נמוך יותר, אך המציעים עזרה כלכלית רבה יותר במהלך הלימודים (כגון מלגות והלוואות בתנאים נוחים).

אם המטרה שמניעה אתכם ללמוד בארה"ב היא תעסוקה בארה"ב, בחרו באחד מבתי הספר הטובים ביותר אליהם התקבלתם (כמובן שכרוך בזה סיכון כלכלי, אבל זהו רק שיקול אחד במערכת שיקולים ענפה). אם אתם מתלבטים בין DUKE עם מלגה ל-HARVARD בלי מלגה, לכו ל-HARVARD. מלגה בקורות החיים זה טוב, אבל זה לא מצוין. כמעט שליש מתלמידי ה-J.D. כאן זוכים לעזרה פיננסית. מלגה זה מרשים, אבל רק קצת. לכתוב HARVARD בקורות החיים מרשים את המעסיקים הרבה יותר.

בנוסף, בדקו היטב את הדירוגים השונים של בתי הספר. רוב המועמדים טועים טעות מרה בכך שהם בודקים את דירוג ה-U.S. NEWS ומסתפקים בכך. על אף שזהו דירוג בעל חשיבות רבה, הוא אינו חזות הכל. הוא כולל מדדי דירוג שאינם קשורים להזדמנויות העסקה. לעומת זאת, דירוג בתי הספר למשפטים של VAULT מסתמך על מדד אחד: ראיונות עם השותפים המגייסים בפירמות עורכי הדין. ההבדלים בין שני הדירוגים משמעותיים ביותר, ומי שמטרתם היא לעבוד בארה"ב – ראוי שיתעניינו יותר במה חושבים השותפים המגייסים על בתי הספר, מאשר בכמות הפרסומים של חברי הסגל.

אם בכוונתכם להתמחות בתחום ספציפי, בדקו את הדירוג בתחום הספציפי. למשל, אם מיסים זה מה שמעניין אתכם, הסיכוי שלכם למצוא עבודה כעורך דין מיסים עם LLM מ-YALE הוא קלוש עד אינו קיים.

טיפ אחרון בעניין זה נוגעת להמלצות שבבוא היום תצטרכו להציג בפני מעסיקים פוטנציאליים. המלצה של שותף ממשרד בישראל יכולה לעזור. המלצה של פרופסור מבית הספר בו למדתם את ה-LLM תעזור הרבה יותר. הסיכוי שלכם להתקרב מספיק לאחד הפרופסורים על מנת לזכות בכזו המלצה גדל ככל שמספר תלמידי ה-LLM בתכנית שלכם קטן. במילים אחרות, תכניות LLM קטנות יאפשרו לכם קרבה רבה יותר לחברי סגל בהם תצטרכו להיעזר בבוא היום.

בחירת קורסים: צרו לעצמכם תחום עיסוק ספציפיטעות נפוצה נוספת של ישראלים היא להירשם במהלך ה-LLM לקורסים בתחומים משפטיים רבים ככל האפשר, מתוך מחשבה (מוטעית) שריבוי תחומי עניין משפטיים ייצר אופציות תעסוקה בתחומי התמחות רבים יותר. ההפך הוא הנכון. מי שייקח ב-LLM קורס אחד במשפט חוקתי, אחר בניירות ערך, שלישי בתאגידים, ורביעי בקניין רוחני ייתפס בעיני המעסיק הפוטנציאלי כמי שאין לו מושג ירוק לגבי מסלול הקריירה שלו. גרוע מכך, לעורך דין כזה אין שום יתרון על פני ה-J.D. האמריקאי שלקח הרבה יותר קורסים במשך שלוש שנים.

מי שלעומת זאת יהיה מסוגל להציג עצמו למעסיק כבעל מומחיות בתחום ספציפי, או לפחות כבעל עניין נלהב בתחום ספציפי, הופך למטרה מועדפת בעיני משרדים שזקוקים לעורכי דין בתחום הזה. וכשאני אומר ספציפי, אני מתכוון ספציפי. יש מליון עורכי דין שעוסקים ב"דיני תאגידים", אבל רק מעט יכולים להציג עצמם כמומחים ל-Private Equity, או לדיני פשיטת רגל.

במילים אחרות, נצלו את הזמן שלכם ב-LLM ליצירת מומחיות. למדו בתוכניות מתמחות (למשל LLM במיסים, בדיני סחר בינ"ל או בקניין רוחני) או בחרו קורסים רבים ככל הניתן מאותו תחום או מתחומים קרובים. עוד יותר טוב אם תוכלו למנף חלק מהניסיון שלכם בארץ לעניין זה, ולהציג את הקורסים שבחרתם ב-LLM כהמשך טבעי לניסיון הפרקטי שכבר רכשתם בישראל. כך תוכלו לבנות "קייס" משכנע למעסיק, ולהסביר לו למה כדי לו לבחור בכם דווקא לצורך איוש המשרה במחלקת ניירות הערך המובנים במשרד, ולא את ה-J.D. שזה עתה סיים את לימודיו בסטנפורד.

עוד נקודה חשובה- אל תיקחו קורסים קלים על מנת לשפר את הממוצע. שדרו רצינות באמצעות הקורסים שאתם בוחרים ללמוד. מעסיק שמחזיק בידיו גיליון ציונים בו מופיע קורס ב"הקשר בין נישואין וקרקעות בתקופה הפיאודלית" ממש מעל הקורס ב"זכויות בעלי חיים בקהילות שבטיות" יזרוק את קורות החיים לפח, אפילו אם בשניהם הציון שלכם הוא A.

ציונים, ציונים, ציוניםסוף הסמסטר הראשון היא העת לפנות למעסיקים (בשאלה "איך לעשות את זה נכון" נדון בכתבה אחרת). היות שסטודנט זר מציב למעסיק האמריקאי קושי מיוחד בהערכת איכות המועמדות, הציונים (שמספקים למעסיק הפוטנציאלי איזשהו סטנדרט להשוואה) מקבלים משנה תוקף.

ראשית, המתינו עד שיהיו בידיכם כל הציונים לסמסטר הראשון. קורות חיים שאינם מלווים בציונים ישלחו לפח אחר כבוד (כמובן שהמצב שונה אם אין לכם ברירה, ואתם חייבים לעמוד בדד-ליינים על מנת להשתתף בירידי תעסוקה).

שנית, ואומר זאת בצורה הבוטה ביותר – אם הממוצע שלכם בתום הסמסטר הראשון הוא פחות מ B+ (מקביל פחות או יותר ל 85-90 בארץ), אתם יכולים להתחיל לארוז. בכלל, עדיף שיהיה לכם ממוצע בסביבות A- (90 פלוס). במילים אחרות, אתם מצופים 'לקרוע את הישבן' במהלך ה-LLM. חושב לזכור שמי שבודק מבחנים בכל בתי הספר המובילים בארה"ב הם המרצים עצמם. עוזרי הוראה זו המצאה ישראלית. אם לא הבנתם את הרמז, מי שבונה על שיטת מחברות הבחינה – שיישאר בארץ…

התפוח הגדול, בעלLLM ו-SJD מאוניברסיטה מובילה בארה"ב, ועורך דין באחת מפירמות עורכי הדין המוכרות בניו-יורק.



קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין