חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פתיחת שעריה המשפטיים של ישראל לפירמות זרות – תמורות ואתגרים לעתיד

במהלך אוגוסט 2012, בוצעה בישראל רפורמה, יש שיאמרו רחבת מימדים, בחוק לשכת עורכי הדין. הרפורמה החדשנית בתפיסתה, מאפשרת למשרדי עו"ד ולעורכי דין זרים להעניק ייעוץ משפטי בישראל בכל הנוגע לחוק החל במדינת מוצאם. בהקשר זה, נגזרות השלכות מרחיקות לכת בכל הנוגע לתעשיית הפיתוח העסקי למשרדי עו"ד – ליגל מרקטינג (Legal Marketing).

*** המאמר פורסם במגזין הבריטי Professional Marketing, בגיליון אוקטובר 2013. לקריאת המאמר בגרסת המגזין, נא הקליקו כאן.

Trends in the world's most crowded legal market - Israel‎

ישראל היא מדינה קטנה יחסית, הן גיאוגרפית והן מבחינת היקף האוכלוסייה. עם זאת, יחס עורכי הדין עומד על 120~ לנפש, נתון ההופך את ישראל למחזיקה בשיא גינס עולמי תחת קטגוריה זו. כעת, משנפתחו שעריה המשפטיים של ישראל אל משרדי עו"ד זרים, התהווה אקלים עשיר בהזדמנויות לפירמות זרות המחפשות הזדמנויות להתרחבות לשווקים חדשים.

היקף עורכי הדין הקולוסאלי בשוק הישראלי – מהווה אתגר אמיתי וממשי בעבור תעשיית הליגל מרקטינג (Legal Marketing). אם נאמוד את האתגר, ניווכח כי מדובר בקווי איפיון פשוטים ונפוצים אשר מקורם בשוק הרווי יתר על המידה. מכאן, שאתגרו המרכזי של איש – הליגל מרקטינג. הוא במציאה ויצירה שלאפיקי התבלטות רלוונטיים ללקוחותיו.

ישראל הינה מקור לחדשנות (Innovation). למרות מיקומה הגיאוגרפי בו בעיות ביטחוניות הן חלק מחיי היום יום, כאשר מדובר בתחום הפיננסי והמשפטי, ישראל הוכיחה עצמה פעם אחר פעם כאי של יציבות.

ישראל ידועה בתעשיית ההיי-טק שלה – החל מתוכנות מסרים מיידים, דרך פתרונות אנרגיה מתחדשת, טכניקות חיסכון במים, ועד ציוד רפואי. כתבים כלכליים מכנים אותה פעמים רבות בכינוי המחמיא "מדינת הסטארט-אפ" ("Start-Up Nation"), מרכז של חדשנות.

לאור אלו, ישראל חווה שגשוג כלכלי יחסי וצמיחה קבועה בשנים האחרונות. גילוי מרבצי הגז לחופי ישראל מהווה בטוחה זהירה לשימור האקלים הכלכלי החיובי במדינה לדורות העתיד וכמו כן בסיס לראייה כי ייווצרו בקרוב אפיקי צמיחה חדשים לכלכלה.

המגזר המשפטי – והשגשוג הכלכלי

israel foreign law firms robusהשגשוג הכלכלי רחב ההיקף לא פסח על המגזר המשפטי, עובדה אשר שמרה על הענף כתחום בעל רווחים גבוהים גם בעיתות של משבר כלכלי עולמי. במהלך 20 השנים האחרונות צמח סקטור עריכת הדין בישראל בקצב מטאורי. נסיקה זו, יצרה ביקוש לאנשי מקצוע בתחום הפיתוח העסקי והשיווק למשרדי עו"ד – ליגל מרקטינג (Legal Marketing).

עיסוקו של ה"ליגל מרקטר" (Legal Marketer) נובע במישרין מאופיו של השוק המשפטי המקומי. הרפורמה החדשה, המאפשרת לעורכי דין זרים לפעול בישראל- צפויה להעצים את התחרות הגבוהה הקיימת ממילא. ללא צל של ספק, תעשיית הליגל מרקטינג הצעירה והנמרצת של ישראל ניצבת אל מול אתגרים מחד, והזדמנויות מאידך.

על אף המדיניות הליברלית יחסית של ישראל בדבר מסלול ההכשרה להסמכה כעורך דין, הסקטור המשפטי עצמו עדיין אוחז בתפיסה שמרנית, אשר בגינה טרם הפך מושג הליגל מרקטינג לשגור ונפוץ. רוב הפירמות עדיין לא מודעות להטבות המפליגות, היתרונות הנרחבים והאופציות הגלומות בשכירת שירותיו של מומחה ליגל מרקטינג.

למרות האמור קיימת מגמה בפירמות המובילות בישראל, אשר התחילו להבין את חשיבותו של תחום השיווק והפיתוח העסקי. חלקם אף החלו בבניית צוות ליגל מרקטינג מובנה במשרד אולם אלו רק 'מגרדים את פני השטח' בכל הנוגע בשיווק ובפיתוח עסקי.

עורך דין ישראלי צעיר ייתקל, ככל הנראה, בקשיים משמעותיים בתחילת הקריירה המשפטית שלו, זאת לאור השוק העמוס והמשכורות הנמוכות יחסית הנהוגות בחלק בלתי מבוטל ממשרדי עריכת-הדין בישראל. לכן, רבים מהם יוזמים פרקטיקה עצמאית.

עם זאת, פירמות חדשות עלולות להיתקל בקשיי הסתגלות לתחרות העזה בשוק, עובדה היוצרת הזדמנות מעניינת במיוחד לתחום השיווק המשפטי. עו"ד בתחילת דרכו בעל ניסיון מועט בהובלת פירמה יזדקק לליווי ויעוץ מקצועי בו חברות שיווק משפטי מתמחות. בעיתות אלו, המשרדים במגזר השיווק המשפטי, מתמקדים בעיקר בפירמות קטנות וזאת לאור ההגבלות הנרחבות בחוק לשכת עורכי הדין בענייני פרסום.

התחרות עזה וממשיכה להתפתח

israel law firmsהתחרות הקשה בין עורכי דין ישראליים ניכרת בין היתר בתחום הנדל"ן, תחום בו חלק ממשרדי עוה"ד מפחיתים את שכר הטרחה שלהם עד לכדי 0.5% מתוך פעולת רכישת דירה (לדוגמא), וחלקם אף מתחת לכך. ראוי לציין בהקשר לרפורמת המשרדים הזרים, כי תעריפי משרדי עריכת-הדין בישראל אינם גבוהים בהשוואה לאירופה וארה"ב, ויכולים לנוע בטווח שבין 75$ לשעת מתמחה ועד 250$ לשעת עבודה של עו"ד ותיק (הנתונים רלוונטיים בדרך כלל למשרדים יוקרתיים יותר).

ראוי לציין כי המגמה כיום בשוק המשפטי בישראל הינה של מיזוגים בקרב משרדים בינוניים וגדולים, וזאת ככל הנראה, כתמורה לתחרות המשתכללת בכל עת. בשנת 2011, סך ההכנסות השנתי של משרדי עריכת-הדין בישראל עלו וזאת למרות העובדה שניתן לייחס את מרבית העלייה לפירמות הגדולות.

מאידך, נרשמה צניחה במדד המשכורות במשרדים הקטנים. מרבית ה"קורבנות" של מגמות אלו הם עורכי דין צעירים, בעלי ניסיון של עד 5 שנים. נתונים אלו שופכים אור על התבססות ההגמוניה של המשרדים הגדולים בארץ – אשר נכון לעכשיו מובילים תחומים רבים בפרקטיקה.

הצפת השוק המשפטי עומדת בלב השיח הציבורי המקומי. לשכת עורכי הדין של ישראל הביעה פעמים רבות את מורת רוחה מהמצב ובאותה נשימה העלתה דרישה בדבר התערבות רגולטורית אשר תביא להקשחת תנאי מתן הרישיון לאלו המתעניינים לבוא בשערי מקצוע עריכת הדין.

חלק מהבעיות שהוצגו לעיל דומות לאלו אשר התמודדו, ויש לומר בהצלחה, בעבר השווקים האירופאים והאמריקאים. חברות הליגל מרקטינג שימשו כ"קטר" המניע מאחורי יצירת אסטרטגיות שיווק ופיתוח עסקי יעילות, מקצועיות וחדשניות אשר היוו את המפתח לפתרון בעיות אלו.

למידה מניסיונם של אלו היא שביל הזהב בדרך להצלחה עתידית של עורך דין צעיר ושל תעשיית הליגל מרקטינג כולה.

*** המאמר פורסם במגזין הבריטי Professional Marketing, בגיליון אוקטובר 2013. לקריאת המאמר בגרסת המגזין, נא הקליקו כאן.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין