חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טובים השניים מן האחד? על שיתופי פעולה משפטיים

חכם סיני אמר פעם "לא טוב היות האדם לעצמו". טוב נו, הוא כנראה לא דיבר עברית אבל המסקנה היא החשובה: לפעמים האפשרות להיעזר באחר היא קריטית, והיא חשובה שבעתיים בסקטור עורכי הדין. בשוק המשפטי הישראלי בו יש אלפי משרדים פעילים, האפשרויות לשיתופי פעולה הם כמעט אינסופיים. כל צד מביא לשולחן את היתרון היחסי שלו – והתוצר הסופי תמיד יהיה משמעותית יותר מקצועי מאשר עבודה סוליסטית.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות אף הקלו על האפשרות לשתף פעולה ו"קרבו" בין עורכי-דין מיבשות ומדינות שונות באמצעות ה- Zoom, Microsoft Teams או כלים אחרים. נוסיף למשוואה הזו גם את השיעור החשוב שלמדנו מהקורונה – שישיבות / פגישות באמצעות טכנולוגיה ולא פנים אל פנים – יכולות להיות לא פחות טובות מהמקבילים הפיזיים (גם למדנו להתעטש לתוך המרפק אבל זה כבר לנושא אחר). אז איזה סוגי שיתופי פעולה קיימים בתחום שלנו? יצאנו לבדוק.

  1. שיתוף פעולה פנים משרדי

ככל שמשרד מתעסק עם יותר תחומים, כך יוכל להציע ללקוחותיו שירותים רבים יותר. חשוב להנחיל לעורכי הדין במשרד צורת חשיבה המוטה לקוח – הן מבחינת שירות הלקוחות והמקצועיות – והן מבחינת Cross Marketing – הדרך להגיע לסיטואציה בה עובדים עם לקוח אחד במספר תחומי עיסוק. ככל שנשדר ללקוח שקיים שיתוף פעולה מלא בין המחלקות השונות במשרד, כך הוא יבין שאנחנו יכולים לטפל בקשת של הבעיות המשפטיות בהם הוא עלול להיתקל, ועולה ההסתברות שהוא אכן יפנה למשרד בשעת הצורך. מעבר לכך, תהליך חשיבה שכזה מעמיק את הקשר האישי עם הלקוח ומבטיח התקשרות ארוכת טווח. אך אם הצוות המשפטי לא יכיר לעומק את המחלקות השונות במשרד ואת פעילותן – איך נוכל להמליץ על עצמנו ללקוחות?

ההמלצה – קיום פגישות עדכון קבועות בין המחלקות השונות. פגישות בהן ראשי המחלקות מעדכנים על התפתחויות שונות בתיקים משמעותיים, מעדכנים על המתרחש, ו- 'על הדרך' – נחשף הצוות המשפטי לשאלות משפטיות מתחומים אחרים, לצורת הפעילות, דרכי המחשבה ועוד.

  1. שיתופי פעולה בין משרדיים

אפשר לחשוב על שני סוגי שת"פ – הראשון ממוקד בענייני הנטוורקינג (Networking based) – כשעו"ד בנזיקין מגלה שלקוח שלו שוקל להתגרש – הוא יכול להמליץ לו על קולגה מתחום דיני המשפחה. התקווה היא כמובן, שכאשר המצב יהיה הפוך – עורך הדין השני ימליץ בחזרה. בדרך זו, שני עורכי הדין מגדילים את הסתברות ההכנסה העתידית.

האפשרות השנייה לשיתוף פעולה נוגע לעניינים המקצועיים (Professional based). אם עו"ד מבקש להרחיב את אופקיו המשפטיים, קיום כנסים משפטיים או וובינרים משותפים הם כלי מתאים מאוד על מנת להעמיק את הידע הקיים. נוסף על כך, עצם ההשתתפות בכנסים כאלו והעלאתם לרשתות החברתיות (לרבות מאמרים רלוונטיים) צופנת בחובה העלאת מיתוג (בדגש על מקצועיות) של אותו עורך-דין בעיני לקוחות פוטנציאליים.

  1. רשתות משפטיות

רשתות משפטיות הן תופעה הולכת וגוברת ב-20 השנים האחרונות ומהוות תגובה לצרכיהם של משרדי עורכי-דין המבקשים להרחיב את פעילותם למוקדים רבים ושונים מעבר לים, כמו גם לקבל ייעוץ משפטי בינלאומי איכותי. הרשתות מנוהלות על ידי ארגונים מקצועיים בינ"ל ובפועל מקשרות בין משרדי עורכי דין ממדינות שונות בעולם ומעודדות שת"פים בין עמיתיהם. רשתות מוכרות יותר מונות קריטריונים נוקשים לקבלה, ובכולן מתבצעת בדיקת נאותות (Due Diligence) מקיפה על המשרדים המועמדים לקבלה אליהן. חלק מהרשתות המשפטיות אף מפעילות "קוד התנהגות" פנימי על מנת להבטיח את אמינות המשרדים החברים בהן ועל מנת לשמור על יעילותן ויוקרתן.

היתרונות בהשתייכות לרשת משפטית – רבות. ראשית, אפשרות להעברת לקוחות בין חברי הרשת מבטיחה מאגר לקוחות פוטנציאליים גדול (ולרוב גם איכותי). מעבר לכך, מדובר ביתרון שיווקי ניכר כך שעצם ההשתייכות לרשת משפטית מאותת שמדובר במשרד "גלובלי" המסוגל להעניק ייעוץ משפטי איכותי גם מחוץ לגבולות אותה מדינה. בנוסף, האפשרות לקבל מידע על פרוצדורות עסקיות במדינות זרות – מהווה יתרון משמעותי למשרדים עם שאיפות חוצות גבולות.

סוף דבר

דרכים רבות קיימות על מנת לקיים שיתופי פעולה – ומומלץ להשתמש בהם. בין אם מדובר ביתרון כלכלי (במטרה להרחיב את מאגר הלקוחות הפוטנציאלים) או יתרון מקצועי (הרחבת האופקים המקצועיים בתחום שאינו בלב עיסוקכם), התועלת שמשרדכם יפיק משיתוף פעולה שכזה יהיה רב. הזמנים בהם עורכי דין היו צריכים להצטייר כזאבים בודדים בשוק המשפטי חלף עבר זה מכבר, ורבים וטובים (ביניהם המשרדים הגדולים בישראל ובעולם) השכילו להבין ששימוש ביתרונותיו של האחר לא מעידים על חולשה – אלא על מקצועיות מיטבית.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין