חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אסטרטגיה משפטית תאגידית – היתרון שלך בשוק הגלובאלי‏

legal strategyחברות ישראליות כיום מתחילות להבין יותר ויותר כי קיימת עלייה דראסטית, יש יאמרו אקספוננציאלית, בכמות החקיקה הרגולטיבית בעולם. חוקים אלו הולכים ומגבירים מהלכי רגולציה על פעילות עסקית, מעלים את רף הקנסות לחברות המפרות תקנות ובעיקר – מייצרים כמות גדולה של שעות שכר טרחה לעורכי הדין המתמחים בתחום בנושא הגבלים עסקיים / רגולציה ועוד.

נוסף על כך, נושאי משרה בכירים בחברות (בדגש על מנכ"לים, סמנכ"לי כספים וכמובן – יועצים משפטיים פנימיים) מתחילים להפנים כי לאור מציאות זו, המצב החדש בעולם הרגולציה יכול להפוך ליתרון עסקי מובהק על המתחרים.

הדרך ליצירת היתרון טמונה אפוא בשינוי מחשבתי מעולם עסקים ומשפט "מסורתי", הרואה בשני הדיסציפלינות כאפיקי פעולה מקבילים אשר משתדלים לא "להתנגש" בשום שלב – אל דפוס מחשבה המאמץ עיצוב אסטרטגייה משפטית תאגידית הוליסטית המשלבת את המשפט בעשייה העסקית על מנת ליצור ערך כלכלי ולהפחית סיכונים עבור החברה.

במאמר זה נסקור כיצד לפתח אסטרטגיה משפטית מושכלת אשר תסייע לחברה איתהבה אתם עובדים להפוך את המשפט ליתרון כלכלי.

השאננות בהווה

נושאי משרה רבים בוחרים במודע להתעלם מפוטנציאל הסיכון המשפטי הכרוך בפעולות העסקיות שהם מבצעים, תוך התמקדות במחשבה הכל-כך אופיינית (יש יאמרו גם – 'ישראלית') כי "הכל יהיה בסדר", שכן, פעמים רבות המשימות הדחופות מתעלות על הצורך והרצון לתכנן אסטרטגיות ארוכות טווח – בעיקר בתחום המשפטי.

דפוס פעילות זה יכול לעבוד בתחומי נישה משפטיים, אך ב"אזורים" עסקיים אשר נהנים מזרקור רגולטיבי הולך ומתחזק מדובר בצורת חשיבה מסוכנת ויקרה מאוד.

 

יצירת הזדמנויות אסטרטגיות באמצעות המשפט דורשות שיתוף פעולה ברמה המקרו-תאגידית. שכן, אלו כוללות לרוב תחומי פעילות מכלל מחלקות החברה.

בהתאמה, האנשים האמונים על ניהול וקידום הפעילות העסקית של החברה צריכים ליצור היכרות מעמיקה יותר עם עורך-הדין של החברה, הן היועמ"ש והן משרד עוה"ד שמעניק ייעוץ חיצוני.

כמו כן, עו"ד נדרשים להיות יותר מעורבים בתהליכים העסקיים על מנת לממש את ההזדמנויות אשר יאפשרו לרגולציה על החקיקה המתלווה אליה, להעניק לחברה יתרון יחסי-תחרותי. תקשורת תוך-ארגונית זו היא השלב הראשון והאינהרנטי ביצירת תשתית לעיצוב אסטרטגייה משפטית תאגידית.

הזדמנויות בעתיד

legal opportunity1) אחת הדרכים ליצור ערך כלכלי מהמחלקה המשפטית היא על ידי כימות סיכון ושימוש בגישה פרו-אקטיבית לניהולו על ידי נקיטת גישה פעלתנית צופה סיכונים עתידיים, ניתן לתמחר את הסיכון ולחסוך משאבי ניהול יקרים.

דוגמא אחת לדרך פעולה זו, הינה יצירת נהלים והליכים תאגידיים שיפחיתו את כמות התביעות שנעשות כנגד החברה. כיצד? על ידי ניתוח פעיל הבוחן מדוע התביעות נוצרות מלכתחילה ועל ידי מי.

מדובר במעין תהליך דו-סטרי של איתור תובעים פוטנציאליים הדומה במהותו לאיתור קהל יעד בעולם השיווק. פעמים רבות, תהליך מסוג זה מביא לשינוי תחומי האחריות בין המחלקות בתאגיד וכתוצאה מכך נעלמות תביעות רבות ואיתן העלויות הנלוות.

2) דרך נוספת להשיג יתרון תחרותי במשק גלובאלי, היא על ידי אכיפת זכויות משפטיות של התאגיד. פעולות מסוג אלו דורשות שיתוף פעולה שלם בין בעלי התפקידים בחברה אשר אחראים ליצירת הזכויות, לדוגמא בין אנשי מחלקת הפיתוח לבין עורכי הדין. בצורה כזו ניתן ליצור אחידות בין מטרות המחלקות השונות לאופן בו האסטרטגייה המשפטית מסייעת להגשים אותן.

בין אם מדובר באכיפת זכויות חוזיות, זכויות קניין רוחני, ביצוע עסקאות Licensing או להגן באופן אגרסיבי מפני תביעות – פעמים רבות אסטרטגיה משפטית נבונה יכולה ליצור הכנסה משמעותית לתאגיד באכיפת זכויות אלו.

לסיכום

אין אמת מוחלטת ואין כללי אצבע בנושאים מורכבים אלו. עם זאת, כל חברה יכולה, על ידי ביצוע תהליך אנליזה תאגידית-משפטית מעמיק, ליצור ולעצב אסטרטגיה משפטית אשר תאפשר לה הזדמנויות בעלות פוטנציאל כלכלי רב, הן לחסכון והן כמקור הכנסה.

על ידי כך תוכל החברה להעצים את היתרון התחרותי של השוק הגלובאלי וליצור יתרון תחרותי משמעותי. מעוניינים לדעת כיצד החברה שלכם יכולה להשיג יתרון משמעותי על ידי עיצוב אסטרטגיה משפטית? צרו עמנו קשר ונקבע פגישת היכרות ללא עלות.

—————————————————————–

* עו”ד וויליאם (ביל) וייזל הינו ראש תחום ייעוץ ואסטרטגיה למחלקות משפטיות ולחברות במשרד Robus

Bill Weiselעו”ד וייזל מחזיק בניסיון של למעלה מ-3 עשורים במהלכם שימש כיועץ משפטי של מספר חברות ישראליות ציבוריות הנסחרות בארה”ב, תוך צבירת ניסיון מעשי רב בכלל תחומי המשפט. ביל הינו עו”ד מסחרי מנוסה בעל הבנה בינ”ל רחבה לרבות מומחיות בשוק המשפט והעסקים בארה”ב. עו”ד וייזל הינו גם מרצה אקדמי פעיל, ומנהל קורס בתכנית המוסמך במנהל עסקים (MBA) של אוניברסיטת חיפה שכותרתו Business and Law Convergence.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין