חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העם דורש פרו בונו חברתי – על עורכי דין ופרו בונו

פעילות הפרו בונו בתחום עריכת הדין בישראל תופסת תאוצה רבה בשנים האחרונות, וזוכה לסיקור תקשורתי רב. בין שסיקור זה הוא הביצה ובין שהוא התרנגולת, אין ספק שיש עלייה הן ברמת ההתעניינות והחשיפה של התחום והן ברמת הפעילות בשטח.

שתי דוגמאות על קצה המזלג- החל מ-2010 החל לפרסם דן אנד ברדסטריט את דירוג משרדי עו"ד המובילים בפעילות פרו בונו. כמו כן, בסוף 2009 תוקן חוק לשכת עורכי הדין והוכנס חיובה של הלשכה למתן סיוע משפטי למעוטי יכולת. לצד התרומה החשובה לחברה, יש מקום לנתח גם את היתרונות הגלומים למשרד עו"ד בכניסה לתחום הפרו בונו.

הגברת החשיפה לציבור

פעילות פרו בונו, כשהיא כרוכה בפרויקטים מיוחדים, בתיקים תקדימיים או ביוזמות מקוריות, עשויה לזכות את המשרד בחשיפה לקהלים רבים של לקוחות פוטנציאליים.

משרד הפעיל בתחום הפרו-בונו זוכה למעשה לחשיפה כפולה. ראשית, פעולות אלו עשויות לזכות אותו בסיקור תקשורתי וכתבות 'אוהדות' התורמות למוניטין שלו. שנית, יש לזכור כי פעילות פרו-בונו מתבצעת לרוב ע"י שיתופי פעולה עם גופים חברתיים, עמותות ומלכ"רים, אשר דרך שיתוף הפעולה עמם יכול המשרד לחדור לקהלי יעד רלוונטיים אשר קשורים לגופים אלו.

 

אמינות, אמינות, אמינות

פעילות פרו בונו בולטת מסייעת למשרדכם להגדיל את אמינותו בעיני לקוחות פוטנציאליים וקיימים גם יחד, ולשדר להם מסרים התומכים בהתקשרות עמכם. כיצד?

ראשית, העובדה שאתם מקצים משאבים לפעילות שכזו מעידה בעיני הלקוח על משרד איתן מבחינה פיננסית, שיכול 'להרשות לעצמו' לפעול באפיקים שאינם למטרות רווח. שנית, פעילותו של המשרד בתחום הפרו בונו מחזקת את אמינותם האישית של השותפים ועורכי הדין במשרד, ומשדרת ללקוח מסר של אינטגריטי מקצועי, מסירות ונכונות לסייע.

 

חיזוק הכישורים המשפטיים של עו"ד השכירים במשרד

ככלל, עו"ד העוסקים בפעילות פרו בונו זוכים לעצמאות רבה יותר בהשוואה לתיקים מסחריים של לקוחות מן המניין, ומעבר לכך – לא פעם חשים עורכי-הדין תחושת שליחות ומחויבות יתר לתיקים אלו.

העצמאות ו-'תחושות הבטן' לגבי התיק, בשילוב עם החופש לעו"ד לפעול ביתר חופשיות – ודאי לעו"ד צעיר – מסייעת לעורך הדין לפתח מיומנויות חיוניות לעתידו המקצועי ולפתח כישורי פתרון בעיות, יצירתיות, אסטרטגיה ועוד.

יתרון נוסף קשור לידע המשפטי. סיוע משפטי ללא תמורה ניתן בשלל ארגונים אזרחיים, בעבור שורה ארוכה ומגוונת של מטרות ותחומי עיסוק שונים – נתון המאפשר לעו"ד החפצים בכך הזדמנות להתפתח לתחומי משפט נוספים ולרכוש ניסיון פרקטי בהם.

בנוסף, פעילות פרו בונו יכולה לסייע לפיתוח הקריירה של עורך הדין, אשר יחזיק ביתרון כאשר יתחרה על משרה מול מועמד אחר. קורות חיים המעוטרים בפעילות התנדבותית נחוצים כיום בלא מעט תחומי עבודה, ועולם עריכת הדין אינו חריג לכך.

 

המשפחה מתרחבת

על רקע יתרונות אלו, חשוב לזהות את מגמת הגידול בתחום הפרו בונו, בה פתחנו. בארה"ב ובבריטניה מתקיים קיים מזה כעשור "שבוע פרו בונו" הפועל בשיתוף פעולה בין משרדי עו"ד רבים לבין בתי הספר למשפטים. בארה"ב, לשכת עו"ד האמריקאית (ABA) ממליצה בכללי האתיקה שלה לכל עו"ד לבצע לפחות 50 שעות פעילות פרו בונו בשנה. באופן מעט מפתיע, הגידול בפעילות פרו בונו בארה"ב נמשך אף לאורך המשבר הכלכלי העולמי, כפי שעולה מבדיקה שערך ה-ABA לאחרונה.

מה ההסבר לכך? ההערכה היא כי מדובר במפגש בין הגידול בביקוש מצד אוכלוסיות נזקקות ובין ההכרה החברתית בחשיבות הפרו בונו.

בישראל, כאמור, מחויבת לשכת עו"ד החל מ-2009 בפעילות פרו בונו, וזאת בהמשך לתכנית "שכר מצווה" המופעלת ע"י הלשכה מ-2002 ומספקת שירותים משפטיים למי שידם אינה משגת. בנוסף, קיימות עמותות פרטיות רבות המספקות סיוע משפטי בהתנדבות, בכל ענפי המשפט. יש סיבות טובות להאמין כי פעילות הפרו בונו תימשך ואף תועצם, הן בעולם והן בישראל, כהמשך של המחאה החברתית וביטוי לתביעת אחריות חברתית מתאגידים.

כפעילות שמשלבת עשייה לטובת הקהילה יחד עם העמקת המקצועיות של עורכי-הדין במשרד, אפשרות לסיקור תקשורתי וכמובן הכרת תודה – מומלץ למשרדי עו"ד לאתר עמותה או ארגון הזקוקים לסיוע משפטי ולאמץ אותם לאורך זמן, בתהליך שיביא למצב של- Win-Win בעבורכם – ובעבור הנזקקים לשירותיכם.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

מגמות בליגל מרקטינג – Let's catch up

עורכי-דין שהמונח ליגל מרקטינג (Legal Marketing) זר להם? בוקר טוב, שנת 2023 התקשרה. בעידן של היום ובעיקר על רקע הצפת הסקטור המשפטי, שיווק הוא חלק בלתי-נפרד מעבודתו של משרדי עורכי דין. על אף שזה עשוי להרתיע, אנחנו ממליצים שתניחו את החששות בצד, פתחו את הראש, וקחו כמה דקות לקרוא על המגמות האחרונות בתחום הליגל מרקטינג.

קרא עוד

לצלוח את הגל (השני) – מה משרדי עורכי הדין יכולים לעשות

אנחנו בעיצומו של הגל השני. הסגר כבר כאן (וככל הנראה צפוי אף להחריף), ומשרדי עורכי הדין ממשיכים לשייט במים ההולכים ונהיים מוכרים, ומנסים להתרגל למציאות החדשה הכוללת עבודה מרחוק ומתן ייצוג משפטי דרך אמצעים טכנולוגיים – לצד תהליכי שיווק ופיתוח עסקי בשוק לא יציב.

קרא עוד