חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חדשנות אל מול חשדנות בעולם המשפט

מאז נכנסה הקורונה אל חיינו, מתברר יותר ויותר כי יכולתו של עסק להישאר רלוונטי טמונה ביכולתו לחשוב בצורה חדשנית (innovative) וליישם פתרונות טכנולוגיים.  

כמו עסקים רבים, גם משרדי עורכי דין נאלצים לעבוד בתקופה זו מהבית. כתוצאה מכך, יעילות ואיכות העבודה עלולים להיפגע. מכל מקום, באם מדובר במשרד שמיישם פתרונות טכנולוגיים וחדשניים בצורה נבונה (כלי ליגלטק – Legal Tech) – ייתכן והמצב המשונה הזה לא רק שלא יפגע בו, אלא אולי אפילו יועיל לו. 

בשורות הבאות ננסה להביא לכם את הנקודות העיקריות שעלו מהכנס האחרון שערך ארגון PSMG (איגוד הליגל מרקטינג האירופאי – https://www.psmg.co.uk/ ) בנושא "מצב החדשנות בשירותים משפטיים מקצועיים" בתקווה שנקודות אלו יעזרו לכולנו להיערך לעתיד בצורה טובה יותר.

ונתחיל בחדשות הטובות!

לפי מחקר חדש שנערך בקרב קבוצת משרדי עורכי דין, עולה כי 62% מהם טענו כי מנהלי המשרדים מעודדים שילוב של חדשנות (innovation) בפעילות המשרד.

שילוב החדשנות בפעילות המשרדית מתבטא בשימוש בכלים טכנולוגים שונים, כמו ניהול מידע מסודר (תכנון וארגון המידע במערכת), מסכים אינטרקטיביים, כלים אנליטיים לניתוח תהליכים, חיזוי מגמות עתידיות, מערכות בינה מלאכותית (artificial intelligence) למילוי חוזים והסכמים משפטיים ואף שימוש בצ'אטבוטים (chatbots) שתוכננו לענות על שאלות ספציפיות.

במשרדים אלו מעידים כי הטמעת הפתרונות החדשניים בשנים האחרונות הובילו למספר תהליכים:

  • השקת מוצר או שירות חדש
  • שיפור באיכות חייהם של העובדים
  • זיהוי ומיתוג המשרד כחדשני
  • שיפור ביכולת גיוס עובדים מיומנים ומבוקשים
  • יעילות עבודה משופרת
  • שיפור בשביעות רצון הלקוחות
  • עלייה ברווחים

החדשות הפחות טובות הן…

המשרדים אמנם העידו כי החדשנות הובילה לתוצאות טובות, אך רק 18% מהם השיבו כי התוצאות היתרגמו לרווח כלכלי מידי ומשמעותי. מדוע? יש לכך מספר סיבות:

  • פניות מוגבלת של עובדים ושותפים לעיסוק בחדשנות
  • היעדר הליכים פורמליים לסיעור מוחין ולהטמעת כלים חדשניים
  • חשד וחשש מלקיחת סיכונים ועיסוק ב"לא נודע"
  • חוסר ידע לגבי הכלים החדשניים הקיימים בשוק ואופן השימוש בהם
  • מגבלות תקציב
  • ועוד.

אם כך – מהו המתכון למשרד שמשלב חדשנות בצורה מוצלחת?

  1. מתחילים בחזון ומחויבות לשינוי בטווח הארוך. מדובר בתהליך שלא קורה בין לילה. המחויבות לשינוי חייבת להתחיל בחזון ארוך טווח שרואה את כלל השיקולים והאתגרים הצפויים עוד לפני שהם מתרחשים בפועל.
  2. מוסיפים מנהיגות נלהבת וסוחפת. המחקר מראה כי למנהיגים של המשרדים יש תפקיד חשוב באימוץ רעיונות חדשניים והעברתם לעובדים באופן שיוביל לשינוי בצורת העבודה. לפי המחקר, משרדים שלהם יש הנהגה צעירה מוכנים לאמץ יותר רעיונות חדשים ולרוץ איתם.
  3. מפתחים תרבות שמאפשרת ניסוי וטעיה. "מי שלא מנסה, לא טועה" – טעויות הן חלק אינטגרלי מכל תהליך חדש. לכן, אם אתם מרגישים שהכל 'חלק' מדי, כנראה שאתם לא מתמודדים עם מציאות שמאתגרת אתכם. זכרו – בכל אתגר יש פוטנציאל להתקדמות!
  4. מפנים תקציב ייעודי להשקעה בחדשנות. יעוד תקציב מלכתחילה לפרויקטים הקשורים בחדשנות יכול להביא לתוצאות שהוזכרו למעלה.
  5. מזהים "נקודות כואבות". לא שוכחים להגדיר את נקודות הכאב אותן מבקשים לפתור לפני שרצים לקנות את המוצר הכי יקר וטרנדי.
  6. מתייעצים עם הלקוח. זכרו – אתם לא הלקוח! דברים שנראים לכם ברורים מאליהם נראים אחרת מנקודת מבטו של הלקוח.

ונקודה אחרונה למחשבה –

בסופו של דבר כולם רוצים להרוויח, השאלה היא איך?  במגזר העסקי, הרווח תלוי באיכות המוצר הסופי. כדי שמוצר יהיה איכותי, יש צורך בהשקעה כספית ראשונית במחקר שתוביל לפיתוח מוצר שכזה.

במשרדי עורכי דין, כל רווח שייך לשותפי ההון (Equity Partners) – מציאות זו מביאה לכך שכל השקעה – אם בחדשנות או בשיפוץ המשרד – פוגעת לכאורה ברווח השותפות ולכן משרדים רבים עדיין חושדים בכל הקשור לתחום החדשנות.

משרדי עורכי דין נדרשים לפתח ראייה רחבה יותר. אמנם קל יותר להשקיע בכלים שמניבים תוצאות מידיות ומהירות, אך לעיתים דברים טובים קורים לאלה שמחכים. כלים חדשניים ושיטות עבודה חדשניות הן אמנם השקעה לטווח ארוך, אבל יכול להיות שזה מה שישאיר את המשרד במשחק בעתיד.

  • איגוד PSMG הינו איגוד הליגל מרקטינג האירופי, המאגד יחדיו אנשי מקצוע בתחום השיווק והפיתוח העסקי בתחום המשפטי, ראשי תיבות – Professional Services Marketing Group. חברת Robus הינה הנציג הישראלי של האיגוד, ומשתפת פעולה בנושאים מקצועיים, כנסים ואירועים משותפים. לאתר האיגוד: https://www.psmg.co.uk/

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין