חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טור אורח- ארוכה הדרך לעדות מומחה מושלמת – הנחיות וטיפים לעורכי דין / קרן רווה

keren raveh 1הגיע הרגע בו הבנתם כי אתם זקוקים לעדות מומחה בתיק שבטיפולכם. אז איך ומה עושים? איך יודעים מה נכון ומה מומלץ בתחום זה, הגדוש חוסר וודאות?

לאחר ניסיון עשיר ומאוד מוצלח בתפקוד כעדה מומחית, גם מטעם צדדים וגם ממונה של בית המשפט, להלן כמה טיפים חשובים, שיסייעו לכם להפוך למומחים בנושא המומחים, נושא שיכול לא פעם להכריע תיק לכאן או לכאן.

——————————————

שלב א': בחירת המומחה

1) אז מה אם הוא ברשימה? – ברשימת העדים המומחים מטעם בית המשפט ישנם עשרות אם לא מאות עדים מומחים בתחום שמעניין אתכם. אל תתרשמו מכך. אני יכולה לספר לכם שאין כל בעיה להיכנס לרשימה זו, אף אחד לא בודק את רמת המקצועיות, האמינות והרצינות של העדים בכניסה לרשימה זו. אין כל ערובה לגביו רק בגלל שהוא ברשימה.

2) אז איך אדע במי לבחור? – יש כמה דרכים, ומומלץ לעשות את כולן יחד:

  • לפני הכל – שאלו קולגות. שמות של מומחים טובים באמת עוברים מפה לאוזן, ולא רק בפרסומים בגוגל.
  • אחרי שקיבלתם שם של מומחה בדקו אם שמו "נקי" או שמא יש לו איזה כתם בצורה של נזיפת בית המשפט בו בפסק דין – נשק קל שיוכלו לשלוף נגדו בעת החקירה הנגדית ובסיכומים.
  • בררו איך הוא עומד בחקירה על דוכן העדים. יש לא מעט עדים מומחים היודעים לכתוב אך מתקשים לעמוד בלחץ החקירה על דוכן העדים.

3) כדאי לחסוך?  לא פעם הלקוחות שלכם עושים "סקר שוק" טלפוני ומגיעים אליכם עם בקשה למנות עד מומחה שמצאו דרך גוגל כי הוא מציע את המחיר הנמוך ביותר.

זהירות!!! לא פעם יש סיבה טובה לכך שלמומחה הזה אין יכולת לגבות סכום גבוה. ייתכן ששמו בבית המשפט הוכתם, ייתכן כי באופן סדרתי לא הצליח לגרום לבית המשפט לקבל את עדותו. אומרים שהזול יוצא יקר.. זה נכון גם כאן.

4) תשלום מראש – מומלץ לתת את מלוא התשלום לפני כתיבת חוות הדעת, כדי להימנע מחשד כי חוות דעתו של המומחה נקנתה. מניסיון – יש כאלה החוקרים על כך בבית המשפט.

——————————————

שלב ב': הנחיית המומחה בזמן כתיבת חוות הדעת

5) בדקו כי המומחה השתמש בפורמט המקובל על בתי המשפט. זה לא הזמן להיות יצירתיים ולהמציא נוסחים אישיים. שימרו את היצירתיות לחקירה הנגדית. הנוסח הקבוע עוזר לבית המשפט להתמצא בין הדברים שכתב המומחה.

6) הקפידו כי בחוות הדעת ישתמש המומחה באמצעי המחשה ברורים. יש לזכור כי בית המשפט לא מתיימר להבין בתחום המומחיות. הקפידו כי המומחה הגיש בחוות דעתו את דרך העבודה והמסקנות "לעוסות" עבור בית המשפט. הנתונים צריכים להיות ברורים והגיוניים לכל מי שיקרא את חוות הדעת, לא רק לקולגה או למומחה שמנגד. חוות דעת סתומה, לא מנומקת מספיק ולא ברורה תביך אתכם ואת הלקוחות שלכם מול שאלות נוקבות של עורך הדין החוקר את המומחה.

7) אל תקבלו חוות דעת חתומה לפני הגהה מלאה שלכם, של הלקוח ושל המומחה עצמו. טעויות הקלדה פשוטות עלולות לסבך אתכם כהוגן. הסכימו לקבל מקור צבעוני חתום רק כשאתם כבר יודעים בדיוק מה כתוב ואיך מנומק. מומלץ לבקש מספר עותקים חתומים ולהקפיד על אסתטיקה של חוות הדעת. כולנו אנושיים (גם היושבים על כס המשפט) וזה עובד עלינו.

——————————————

שלב ג': לקראת החקירה של המומחים בבית המשפט

8) דעו את העומד מולכם – בררו על עורך הדין שיחקור את המומחה שלכם, על סגנונו. בדקו ושאלו על המומחה שמנגד וגם על השופט. מידע על סגנונות והרגלים של כל אחד מאלה יכול להוות יתרון חשוב עבורכם.

9) התכוננו היטב – מומלצת פגישת הכנה עם המומחה ולמידת הסוגיות העקרוניות המופיעות בחוות הדעת על בוריין. מומלץ מאד לבקש מהמומחה להצטייד במאמרים וספרות מקצועית התומכים בדברים שכתב. דוגמאות מוגדלות של עבודתו תמיד יתקבלו ברצון. ציידו אותו בבקבוק קטן של מים מינרלים. החקירה עלולה לקחת זמן רב, ויחד עם ההתרגשות – יובש בפה לא יעזור לו לחוש נינוח ובטוח. חישבו איך אתם הייתם תוקפים את חוות הדעת ואת המומחה שלכם והכינו אותו לכך.

10) לבוש והופעה – יש להנחות את המומחה להופיע רשמי ומכובד. גם אם הלקוחות שלכם מופיעים בג'ינס וכפכפים, הקפידו על לבוש מחויט מכף רגל ועד ראש של המומחה. נשים – מומלץ שיער אסוף ומסודר, איפור קל, מיעוט תכשיטים. ודאו כי המומחה ימנע מנטילת כדורים, אלכוהול או מרגיעים למיניהם – הם ואתם חייבים להופיע חדים, פקחים ופיכחים. ודאו כי המומחה יגיע כמה דקות לפני התחלת החקירה.

——————————————

שלב ד': בזמן החקירה עצמה

judge court

11) שפת גוף – הנחו את העד שלכם לעמוד בצורה יציבה, רגועה, בטוחה. כפות ידיים גלויות (משדר – אין לי מה להסתיר), אנרגיה גבוהה.

12) סגנון דיבור- חשוב להנחות את המומחה לדבר בקצב איטי (כדי לאפשר זמן פעולה לקלדנית בית המשפט) אך ערני, בטוח, לא מתנצל. שישמור על קול יציב, ישתמש בשפה ברורה ונהירה לכולם. שיימנע מציניות, הומור והתבדחות, גם אם הוא רואה את זה בין השופט לעורכי הדין. כך יתייחסו לדבריו ברצינות הראויה. עליו לשמור על סגנון אנרגטי, משתף פעולה, ידידותי ומקצועי.

13) יש לזכור – העדים המומחים מופיעים כאובייקטיביים. האובייקטיביות שלהם נובעת מהמומחיות והמקצועיות שלהם. סלקו מייד כל חשד אחר אם עולה בחקירת המומחה שלכם. הוא המומחה! לכן זכותו להביע דעה ולדבוק בה.

14) היזהרו מפחים ומלכודות כגון אלו, אשר עלולים להופיע בחקירת העד שלכם:

  • בקשה להתייחסות לחומר חדש שטרם ראה המומחה מעל דוכן העדים – זהו פח קלאסי שכמעט תמיד מופיע. הנחו את המומחה להיצמד לדברים שכתב ואל המסמכים אליהם התייחס. אם רוצים התייחסותו לחומר חדש בקשו מבית המשפט לאפשר לעד לבחון אותו באופן הראוי – במשרדו של המומחה / מעבדתו בתנאים טובים (בתשלום כמובן). התייחסות מהירה מעל דוכן העדים מעמידה אותו ואתכם באור חובבני, ובמקרים רבים עלולה להסית את תשומת הלב מחוות הדעת הכתובה שלו לכיוונים לא רצויים.

  • שאלות היפותטיות – הנחו את המומחה שלכם לדעת לזהות שאלות היפותטיות ולהשתדל להימנע מלענות עליהן. אם בית המשפט עומד על כך, בקשו כי יצוין בפרוטוקול כי המומחה עונה על שאלה היפותטית. בהמשך הדרך ובסיכומים כבר תדעו מה לעשות עם זה.
  • תקיפה אישית – במקרים בהם חוות דעתו של המומחה שלכם חזקה ואין איך לתקוף אותה, ייתכן כי תיאלצו להתמודד מול ניסיון לשבור את רוח המומחה דרך תקיפה אישית או דרך שאלות רבות החוזרות על עצמן ומתישות. היו מודעים לכך שזוהי בסך הכל טקטיקה, הנחו את המומחה כי אין כאן דבר אישי. הורו למומחה שלא להתווכח, לא להתעצבן ולא להיעלב. חשוב שהמומחה יישאר רגוע, בטוח ושלא יסטה מהדברים אותם כתב.

15) איך לענות לשאלות ?

  • הנחו את המומחה להקשיב היטב לשאלה ולהמתין מספר שניות עם התשובה. זה ייתן לכם הזדמנות להתנגד במקרה הצורך, ולעד המומחה עוד זמן לחשוב.

  • החוכמה הגדולה של המומחים הטובים באמת: להזמין שאלות פתוחות – עורך הדין החוקר את העד שלכם ינסה לסגור אותו לכיוון המועדף עליו דרך שאלות סגורות שהתשובה להן הן "כן" או "לא". אל תתנו להם לשחק את המשחק הזה. נסו ללמד את העד תשובות כגון: " זה נכון בחלקו, האם אפשר להסביר מדוע?" או – "אני לא מסכים עם מה שאמרת, אני יכול להסביר?". כל אפשרות לתשובה פתוחה נותנת למומחה הזדמנות לבסס את מומחיותו, גם לעומת המומחה שמנגד.

  • הנחו את העד לענות לשאלה אחת בכל פעם. אם העו"ד שמנגד החוקר "מפציץ" בשאלות, ניתן לבקש ממנו לשאול כל שאלה לחוד. לא לחשוש לומר כי השאלה אינה ברורה או לפרק אותה למספר שאלות. זו אחריות עורך הדין החוקר לשאול שאלה ברורה, והעד שלכם לא אמור להתבלבל בגלל ניסוחים מעורפלים.

——————————————

שלב ה': לאחר החקירה

עורכי דין רבים משאירים את העדים שלהם "תלויים באוויר" לאחר החקירה. חשוב מאד לתת פידבק למומחה, להרגיע אם צריך, לשבח אם אפשר, לשמור על קשר טוב ולעדכן על תוצאות המשפט. לא פעם עדים מומחים איתם יצרתם קשרים טובים יוכלו לגמול לכם בקשרים טובים ובהפניות משלהם.

בהצלחה רבה, והרגישו נוח להתייעץ…

keren raveh 2 

  • הכותבת, הגב' קרן רווה, הינה גרפולוגית מוסמכת ועדה מומחית בנושא זיהוי כתבי יד וזיופים, זיהוי מצב נפשי בזמן כתיבה וחתימה, זיהוי מועדי כתיבה ומציאת זהות הכותב.
  • הגב' רווה ממונה על ידי בתי המשפט בישראל לעדות מומחה, והינה גרפולוגית מוסמכת ובעלת מכון "יישומים גרפולוגיים" (אתר- www.kerenraveh.co.il)

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

Legal Spend – חסכון משפטי מבוקר ועד ערב

בעידן העסקים המשתנה והדינמי שבו אנו חיים, ניהול תקציבים וחיסכון הם שניים מתוך עמודי התווך של חברה מצליחה. תהליכי הניהול המתקדמים בעולם הכספי הם זווית הראיה של חברות מובילות, המבינות את החשיבות הגדולה של התנהלות כלכלית ויעילות בתהליכים.

קרא עוד