חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפים להצלחה בפתיחת משרד עורכי דין עצמאי

בעידן הנוכחי מרובה הטכנולוגיה והקישוריות, פשוט יותר באופן יחסי לפתוח משרד עורכי דין עצמאי, בין אם כעורך דין עצמאי או בשותפות מצומצמת. למרות הקשיים הראשוניים בפתיחת משרד עצמאי, למשרדים קטנים יש לא מעט יתרונות, לרבות גמישות פעולה, איזון טוב יותר בין עבודה לפנאי (תלוי את מי שואלים…) ובוודאי – חיבור אינטימי יותר לקהילה ואפשרות למיתוג ייחודי.

במשרדי עורכי דין גדולים, הגם שלרוב מדובר בהם בתגמול ראוי, עורכי דין רבים מרגישים לא מסופקים ואף נפגעים מתהליכי העבודה במשרד. העובדים יכולים להישאב לשגרה של שעות עבודה ארוכות ופגיעה באיזון שבין עבודה לפנאי, נשוא חשוב ומורגש במיוחד במשפחות צעירות, כאשר עורך הדין מרגיש שאינו נותן מענה ראוי למשפחתו.

המנטרה "חיים רק פעם אחת" אינה שטחית, ולעורכי דין רבים המעבר למשרד עצמאי או למשרד קטן מהווה צעד חיובי בניסיון לאזן בין החיים הפרטיים לחיים המקצועיים בתחום עריכת הדין, ולא פחות חשוב – לנסות להגשים שאיפות לעצמאות.

לפיכך, עורכי דין רבים בוחנים את האפשרות להגשים את חלומותיהם לעצמאות ולהקים משרד עורכי דין עצמאי. השכר נמוך יותר (באופן טבעי) עד להתפתחות המשרד, אך עצמאות עורך הדין מאפשרת גמישות בהחלטות, בחיים המקצועיים, וכמובן – בחיים האישיים. ישנם אנשים שלהם שעה אחת נוספת עם משפחתם ביום, כדאית גם למול ירידת השכר ההתחלתית בשל עזיבת משרד גדול.

כל ההתחלות קשות…

אך ההתחלה יכולה להיות מורכבת ולא קלה, בפן האישי ובפן המקצועי. ראשית, יש הבדל משמעותי בין עורך דין במשרד גדול לבין עורך דין עצמאי. בפתיחת משרד עצמאי, מתגלה שיש עיסוקים נוספים שאינם משפטיים, שעורך דין במשרד גדול אינו עוסק בהם.

לדוגמה, טיפול בסוגיות פיננסיות, הגדרת מדיניות שכר טרחה, טיפול ברשויות שונות (רשות המיסים ורשויות מקומיות), צורך בגיבוש תכנית שיווק ובניית מיתוג. מדובר בחוויה שונה לחלוטין ממשרד עורכי דין שבו עורך הדין הינו חלק מהצוות אבל לא מבעלי המשרד שעליהם חל העול האדמיניסטרטיבי. הדבר מחייב אחריות רבה וירידה לפרטים בניהול העסק, אך מהווה הזדמנויות רבות לקידום משרד עורך דין עצמאי מוצלח.

לא מספיק להיות עורך דין מצוין בהיבט המשפטי בשביל להצליח להקים ולקדם משרד עורכי דין מוצלח. בפועל צריך להפוך למנהל עסקי טוב – ולא רק להיות עו"ד טוב. במידת הצורך – כשיש חוסר בידע או בניסיון ניהולי ועסקי, מומלץ לבחון לעבור סדנאות והדרכות בנושאים פיננסים וניהוליים. לא לכולם זה בא באופן טבעי ואין 'בושה' ללמוד לנהל גם באמצע הקריירה המשפטית.

על מנת להצליח בקידום משרד עורכי דין עצמאי, יש צורך לגבש אסטרטגיה מקיפה למשרדכם, שתעסוק בפן השיווקי, המשפטי (מקצועי), פיננסי וטכנולוגי. נמליץ על תכנון אסטרטגי כולל והעלאתו על כתב, תוך קביעת לוחות זמנים לביצוע השלבים בתוכנית ואפשרות לגמישות מסוימת ביישום התכנית. בתחום השיווקי מומלץ לגבש תכנית שיווק רב-תחומית, בפלטפורמות המסורתיות ופלטפורמות הדיגיטליות שצוברות תאוצה בשנים האחרונות.

להלן טיפים מרכזיים לקידום תכנית שיווקית איכותית ויעילה:

1. גיבוש מותג – לעיתים ישנו יתרון בגיבוש המותג המשרדי העצמאי סביב עורך הדין המנהל, ראש המשרד. זאת כמובן תלוי בגודל המשרד ובתחום העיסוק הייחודי שלו. יש לבחון ולהגדיר את ייחודיות המשרד ולבחון איך אתם שונים ממתחריכם בשוק. לכל משרד יש יתרון תחרותי כלשהו – ניסיון… גיל… מקצועיות… אזור גאוגרפי. מצאו אותו – ורוצו עליו בכל הכוח.

2. רשתות חברתיות – אם אתם אינכם נמצאים ברשתות החברתיות, אתם מפסידים חשיפה לחלק נכבד מהלקוחות הפוטנציאליים של משרדכם. נמליץ לפתוח ולתפעל עמוד עסקי בפייסבוק ובלינקדאין (LinkedIn), לאחר גיבוש המותג והלוגו המשרדי. מומלץ להעלות כמה פוסטים בחודש, בהם אתם מדגישים את היתרונות התחרותיים של משרדכם, את עורכי הדין המובילים את המשרד, תיקים ופסקי-דין, תגובות על תהליכים תקשורתיים – ועוד.

3. פרסום דיגיטלי – ניתן לנצל את הפלטפורמות הדיגיטליות לפרסום יעיל, חסכוני וממוקד. לדוגמא, קידום קמפיין פרסומי בתשלום בפייסבוק (Facebook) תוך אפשרות למיקוד דמוגרפי וגיאוגרפי. בנוסף, ניתן לפרסם באתרי חיפוש, בדגש על גוגל (Google) תוך שמשלמים רק במידה ולקוח פוטנציאלי נכנס לאתרכם (אופציה הידועה כ- PPP), זאת במקביל לשימוש בקידום אתרים (SEO) כדי שאתרכם יהיה ממוקם גבוה בתוצאות החיפוש באתרי החיפוש השונים וכמובן – בגוגל.

4. אתר אינטרנט – בעידן הנוכחי, רוב הלקוחות מחפשים מידע אודות משרדי עורכי דין פוטנציאליים ברשת האינטרנט. לפיכך במקביל לפתיחת דף עסקי בפייסבוק נמליץ לבנות אתר אינטרנט המכיל תכנים איכותיים פרי עטכם. אתר האינטרנט – במיוחד למשרד עורכי-דין חדש ואנרגטי – חייב להיות שונה. ייחודי. בין אם באמצעות צבעוניות, בין אם באמצעות טקסט מיוחד, בין אם באמצעות תמונות – אבל המילה 'זכירות' – חייבת להדהד בראשכם.

5. נגישות – וודאו שאתם נגישים למענה ללקוחותיכם, בין אם דרך דואר אלקטרוני או תוך מתן אפשרות לפנייה דרך האתר האינטרנט או הדף העסקי בפייסבוק. המענה לשאלה 'האם לתת את מספר הטלפון הנייד באתר' היא שאלה עם משמעויות רבות – שיווקיות ומיתוגיות רבות, אבל בכל מקרה – חשוב לאפשר ללקוח להשיג אתכם בכל דרך בה הוא מעוניין – ובקלות.

6. חשיפת משרדכם – פלטפורמות מסורתיות: השתתפות בכנסים מקצועיים וקידום כנסים בהובלת משרדכם, יאפשר נטוורקינג איכותי עם עמיתכם למקצוע, אך גם עם לקוחות פוטנציאליים שונים. מקדו את השתתפותכם בכנסים הרלוונטיים לתחום עיסוק משרדכם. במידה ואין לכם תקציב לקחת חסות בכנסים – צאו מהמשרד ולכו להשתתף בכנסים כקהל. נטוורקינג איכותי יביא ללקוחות ולמוכרות לאורך זמן.

7. חשיפת משרדכם – פלטפורמות דיגיטליות: פתיחת בלוג או פרסום מאמרים באתרים כלכליים (כגון גלובס ודה מרקר) ומשפטיים (כגון תקדין) יאפשר חשיפת משרדכם כמוקד ידע בתחום עיסוקכם. במידה וכתבתם מאמר והוא לא התקבל לעיתונות הכלכלית – גם פרסומו ברשתות החברתיות ובבלוג משרדכם – יעשה את העבודה.

8. הפניות: בקשו מלקוחות קיימים – בין אם במשרדכם הקודם ובין אם לקוחות שכבר טיפלתם בהם במשרד החדש, להמליץ על משרדכם ללקוחות פוטנציאליים אחרים. לעיתים, זהו הכלי היעיל ביותר להגדלת בסיס הלקוחות במשרדי עורכי דין. ההמלצות יכולות להיות בע"פ אל לקוחות אחרים שתפנו אליהם, יכולות להיות ברשתות החברתיות, יכולות להיות בעבור מדריכי הדירוג ועוד ועוד.

יש חיים מעבר לשיווק…

נושא השיווק – הגם שהוא בין הרכיבים החשובים בקידום משרד עורכי דין והצלחתו – אינו הגורם היחיד. להלן מספר טיפים נוספים שיסייעו לכם לצלוח את השלבים הראשונים של הקמת משרד עצמאי:

1. אורך רוח וסבלנות: במידה ותעבדו באופן מסודר וממוקד, על בסיס תכנית שגיבשתם, ההצלחה תגיע. אל תתנו לעיכובים טכניים להפריע לכם 'לשעוט' לעבר המטרות שקבעתם לעצמכם. לוקח זמן עד שמשרד עו"ד חדש 'תופס תאוצה'. חכו בסבלנות, ולא להוריד את הרגל מדוושת הגז.

2. יחס אישי: משרד עורכי דין עצמאי מאפשר יחס אישי יותר ללקוחות. מדובר באקסיומה, ובאלמנט שלקוחותיכם יחפשו. נצלו זאת והראו ללקוחותיכם כי אתם באמת חשובים לו. היו זמינים וקשובים אליו. אל 'תעבירו' אותו לצדדים שלישיים. בקרו אצל לקוחותיכם, הזמינו אותם לקפה אצלכם. צאו איתם לצהרים. תנו להם יחס VIP.

3. המישור הפיננסי: גיבשו מטרות פיננסיות למשרדכם, בחנו הוצאות מיותרת שניתן לצמצמם וגיבשו מדיניות שכר טרחה התואמת משרד עצמאי וקטן. התוו מדיניות שכר טרחה בדגש על שכר טרחה מינימאלי שאתם מוכנים לרדת אליו. בסקטור המשפטי התחרותי בישראל, קל מאוד להתחרות על ליבו של הלקוח בדהירה פרועה מטה מבחינת אחוזי הנחה בשכר הטרחה. עצרו בקו האדום שלכם.

4. הפן הטכנולוגי: שימוש בטכנולוגיות משפטיות המתאימות למשרדכם, בהתייחס לתקציב הקיים, גודל המשרד ותחום העיסוק יכול לסייע לנהל באופן יעיל יותר את המשרד ולהפנות משאבים יקרי ערך לצרכי הלקוחות. נמליץ לבחון טכנולוגיות באופן מעמיק לפני הטמעתן – שימוש בטכנולוגיה שאינה מתאימה למשרדכם עלולה לפגוע בכם (פיננסית ומקצועית) ואף לפגוע בצמצום יעילות עבודתכם במשרד.

5. שיתופי פעולה: ניתן לנסות לקדם שיתופי פעולה בין משרדי עורכי דין קטנים, תוך הפניית לקוחות למשרדים אחרים בתחומי עיסוק שאינכם עוסקים בהם. זאת תוך שאיפה שיחזירו לכם כתמורה בהפניית לקוחות בתחומים שבו אתם מתמחים. בנוסף, ניתן אף לעבוד במשותף בפרויקטים מורכבים המצריכים תחומי עיסוק שונים.

סוף דבר

עזיבת משרד עורכי דין קיים ופתיחת משרד עורכי דין עצמאי מצריך תעצומות נפש רבות. יש לתכנן זאת באופן קפדני ומסודר ולהתייחס לכלל הרכיבים של ניהול המשרד. מדובר בשינוי מחשבתי לא קל, אך בהינתן הצלחת משרדכם, החלטתכם לפתוח משרד עצמאי יכול לשפר משמעותית את חייכם האישיים ולמצות את הפוטנציאל המשפטי שבכם.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

מי (עדיין) מפחד מליגל מרקטינג?

לא נפתיע אם נאמר שעולם המשפט חווה תקופה מאתגרת. לאור מצב הכלכלה והתפתחות תחום הליגל מרקטינג (Legal Marketing) בעולם, אפשר לראות בבירור שהסקטור המשפטי משתנה ועוד יותר ברור כי שחקניו צריכים להתחיל לעצב ולהתאים עצמם לקראת העתיד לבוא.

קרא עוד