חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מגלות את אמריקה – שינוי במעמד עורכות הדין בארה"ב / מאמר של משרדנו שפורסם במגזין ה-'פרקליטים'

בגיליון יוני 2014 של מגזין לשכת עורכי הדין (מחוז ת”א והמרכז) – הפרקליטים – פורסם מאמר של עו”ד זהר פישר, ראש משרד Robus, העוסק בשינוי במעמדן של עורכות-הדין בארה"ב, על רקע של מדיניות תעסוקה גמישה במשרדי עורכי-הדין הגדולים. האם בקרוב גם אצלנו? קריאה נעימה.

מגלות את אמריקה / עו"ד זהר פישר

* לקריאת המאמר בגרסתו המקורית – אנא הקליקו כאן – מאמר הפרקליטים – מקור.

מדיניות תעסוקה גמישה מחוללת שינוי בולט במעמד הנשים בעולם המשפט בארצות הברית. בקרוב גם אצלנו?

praklitimסקר של מגזין American Bar Association Journal שפורסם בחודש אוגוסט האחרון מצביע על מגמת שיפור במעמד הנשים בצמרת עולם המשפט בארה"ב. מהסקר עולה מגמת עלייה בשיעור היחסי של נשים בעמדות בכירות במשרדים הגדולים בארה"ב.

מגמה זו התאפשרה, בין היתר, הודות ל"מהפכה שקטה" בעולם דירוג משרדי עוה"ד. מהי מהפכה זו, והאם תגיע גם לישראל?

בארה"ב כמו גם בישראל, שיעור הנשים המסיימות לימודי משפטים עומד על כ- 50%, שוויון בין גברים ונשים מבחינת סיום לימודי משפטים. עם זאת, הדמיון קיים גם בנתונים מעודדים פחות, כגון העובדה כי גם בישראל וגם בארה"ב שיעור הנשים המכהנות בעמדות מפתח בכירות במשרדים המובילים נמוך ביותר.

עם זאת, בארה"ב נראה כי מתרחש אט-אט שינוי הגורם לעלייה בשיעורן של נשים בתפקידים בכירים בפירמות הגדולות.

אחד הגורמים לכך נובע ממהלך שהובילה אוניברסיטת ייל (Yale), הגורם לתנופה בתחום העסקת נשים בתפקידים בכירים בארה"ב. למען הסדר הטוב, יצוין כי מדובר באחת מהפקולטות למשפטים הבולטות בעולם, הידועה בהובלת שינויים תיאורטיים ופרקטיים בעולם המשפט בעבר.

בשנת 2007 הובילה אוניברסיטת ייל מהלך של דירוג משרדי עו"ד על פי המידה בה הם מיישמים מדיניות של תעסוקה גמישה (Flexi-Time), המתבטאת ביכולת של עוה"ד לקבוע לעצמם את שעות העבודה ולעבוד מהבית, תוך טענה כי תעסוקה גמישה מאפשרת להורה לאזן יותר טוב בין משפחה וקריירה ובסופו של יום- מביאה לתפוקה רבה וטובה יותר בעבודתו.

הדירוג של ייל יצר הד ציבורי רחב, לא רק הודות למוניטין של האוניברסיטה, אלא מכיוון שנפל על קרקע פורייה בציבור עורכי-הדין בארה"ב (גברים ונשים כאחד) המפתחים מודעות גוברת לצורך באיזון בין קריירה למשפחה.

מאז 2007 נרשמה בארה"ב עלייה בשיעור נשים בתפקידים בכירים בפירמות הגדולות. אין אפשרות לבודד את כל הגורמים במשוואה, וודאי שקיימים גורמים נוספים המסייעים לשיפור תעסוקת נשים, אך לא ניתן להתעלם מהשינוי התפיסתי שמובילה ייל.

נדמה כי רשימה זו סייעה למעשה 'לחנך' את ציבור עוה"ד והמשרדים, וחיזקה את ידיהם של עו"ד המעוניינים במשרה בעלת שעות גמישות המתאימה להורים עובדים.

כמה נתונים תומכים:

  • ב-2007 שיעורן של נשים בתפקיד שותף הון (Equity Partner) במשרדים הגדולים בארה"ב עמד על 16%. כיום, הוא עומד על 19%
  • שיעורן של נשים בתפקידי שותפות זוטרה (Non-Equity Partner) עלה מ-22% ב-2007 ל-29% כיום
  • נשים מהוות כיום 22% מהחברים בוועדות ההנהלה (Executive committee) של הפירמות הגדולות בארה"ב, ו-24% מהחברים בוועדות למינוי שותפים חדשים
  • מתוך 50 המשרדים הגדולים בארה"ב שמאפשרים לנשים תעסוקה גמישה יותר, רוב מכריע של 48 משרדים מאפשר גם למי שעובד שעות מופחתות להיות שותף בכיר

מצבן של הנשים המשפטניות בארה"ב נמצא במגמת שיפור, אך נדמה שישראל טרם הצטרפה למגמה זו. בישראל לא קיים כיום מערך דירוג המפרסם מידע אודות פירמות המאפשרות שעות עבודה גמישות המתאימות למשרת אם/אב. בנוסף, נדמה כי הן ראשי משרדי עו"ד והן שכירים חוששים להוביל שינויים בתחום שעות העבודה, לאור השלכות אפשריות.

בדומה לייל, גם האוניברסיטאות והמכללות בישראל יכולות עדיין למלא תפקידן כמעצבות דעה ולחולל שינוי תפיסתי בתחום הדירוג המשפטי הקהילתי. התפיסה כי 'חיוב שעות רבות = הצלחה' אינו המודל היחיד, וגוף שירים את הכפפה ויבחן משרדים דרך פריזמה שונה יעשה שירות טוב לכל הסקטור. (לקריאת המאמר בגרסת המקור ניתן להקליק כאן).

*** עו"ד זהר פישר הינו ראש משרד Robus, משרד יעוץ אסטרטגי לתחום ה- Legal Marketing, פיתוח עסקי למשרדי עו"ד

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין