חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדיה חברתית לעורכי דין- סיכונים למול סיכויים‏

המדיה החברתית מתאימה לצרכיו של עורך הדין בישראל ככפפה ליד, מה גם שידיו של זה האחרון כבולות מעט בכבלי האתיקה בכל הקשור לשיווק, מיתוג ומיצוב המשרד.

עורכי דין ידועים ביכולותיהם הוורבליות ומאחר והם מנועים מלעשות זאת בחופשיות באמצעי הפרסום הקלאסיים (מודעות בעיתון, שלטים ואפילו באנרים באינטרנט), המדיה החברתית היא מרחב המחיה בו יכולים עורכי דין למשוך אליהם לקוחות פוטנציאליים, להתבטא בחופשיות על נושאים בהם הם בקיאים ולעורר את סקרנותו של לקוח פוטנציאלי המחפש מידע, ואינו מוצא את הכוח והרצון לפנות לעורך דין בדרך הישנה והמסורתית.

תחום ה- Social Media ממשיך להכות גלים, ותילי תילים של מילים נכתבו עליו, לרבות מאמר של משרדנו בנושא "לשחות עם הזרם: כל מה שרציתם לדעת על מיתוג OnLine"). כולם מנסים לשפוך אור על הנושא והטרנד שלא מפסיק להיות בכותרות… אבל אצל עורכי הדין- המצב שונה. נתמקד לרגע בנתונים היבשים.

כלי המדיה החברתית הם הכלים של העידן הטכנולוגי הנוכחי, המסייעים לפתח את המוניטין המקצועי של בעלי המקצוע. ברם, על פי עיתון דה-מרקר, ההערכות של אנשי מקצוע בתחום הן כי רק כ-10% מעורכי הדין פעילים באינטרנט וברשתות החברתיות, ומתוכם כ-5% בלבד משתמשים במדיה החברתית ככלי עבודה וכאמצעי לתקשורת עם הלקוחות. נתון מעניין זה מראה שגישת הרשתות החברתיות עודנה חדשה ויש מרחב גדול לאימוץ גישה זו על ידי סקטור עורכי הדין בישראל.

מהי התועלת האמיתית של מדיה חברתית?

מילת המפתח היא 'דיאלוג עם לקוחות'. הלקוח הפוטנציאלי יודע מה טוב בעבורו, לא חושש לשאול את עורכי הדין את השאלות החשובות בעבורו ודורש תשובות מקצועיות על מנת לוודא שהוא מקבל את השירות האופטימאלי על ידי איש המקצוע הראוי בעבורו. הרשתות החברתיות משפיעות ביתר שאת על האינטראקציה בין עורך הדין ללקוח, והופכת אותה לקלה ופשוטה, ובעיקר- ישירה.

 

החיסרון המיידי שהינו גם סיכון מיידי ברשתות החברתיות, הוא בחשיפת המשרד והמוניטין שלו לביקורת פתוחה, ללא שליטה על התכנים שמעלים גולשים. מנגד, יש דרכים לפעול לצמצום ביקורת שלילית והפיכתה לשקיפות המיטיבה עם המשרד או עורך הדין, ומציגה אותו כפתוח לביקורת ומתמודד עם תלונות באופן מהיר ומיידי ללא ניסיון לטיוחן.

אז כיצד מתחילים?
רבים וטובים פעילים בתחום זה של מדיה חברתית למשרדי עורכי-דין, ונשמח להמליץ. בכתבה מעניינת ושימושית של נורית רוט מדה-מרקר (קישור לכתבה), רואיינו עו"ד סער סיקלאי, המתמחה באינטרנט וברשתות חברתיות והבעלים של חברת Socialclick המספקת שירותי ייעוץ וליווי למשרדי עורכי דין בפיתוח נוכחות עסקית במדיה החברתית וכן עו"ד יורם ליכטנשטיין, הידוע בהתמחותו בדיני אינטרנט, מחשבים וקניין רוחני וכן בשל נוכחותו הבולטת במדיה החברתית. בכתבה זו התפרסם תרשים שיכול להיות הצעד הראשון להבנה של התחום.

לאחר אימוץ כללי אצבע אלו, חשוב להבין כי יש להימנע מלהפוך את אחד מעורכי הדין במשרד לאיש מדיה חברתית רק כדי 'לסמן V'. מומלץ שהעיסוק במדיה החברתית ירוכז בידי אדם אחד המוכשר ובקיא מעט בתחום, עם זאת- מאחר ומשרד עו"ד לא יכול לוותר על כח-אדם משפטי שיעבוד אך ורק על ניהול המוניטין המשרדי במדיה החברתית, כדאי להגדיר את גבולות הגזרה לפעילות, ולוודא שמי מצוות המשרד יהווה גיבוי או מחליף לעת מצוא.

מדיניות מדיה חברתית

יש לתכנן היטב את האסטרטגיה השיווקית של המשרד לקראת כניסה לעולם השפע של המדיה החברתית על ידי קביעת יעדים, הגדרת תפקיד העוסקים בתחום והבנת היתרונות והחסרונות לצרכי המשרד הספציפיים. רק כך, תיסלל הדרך להצלחה ושימור מוניטין המשרד כמו גם שיפורו.

אם הוחלט לתת ביטוי מקוון למשרד, ראוי שהפירמה תשדר קו אחיד וברור על מנת שהסיכונים הטמונים בהתבטאות חופשית מול קהל לקוחות קיים ופוטנציאלי, ינוהלו בצורה נכונה.

אין הדבר אומר שכל אנשי המשרד, צוות אדמיניסטרטיבי ומשפטי כאחד ידברו באותו קול, אלא שיהיו כללים ברורים כיצד לנהוג בסיטואציות שונות המצריכות תגובה מטעם המשרד, וכן קביעת זמן תגובה בו יגיב המשרד לפוסט שהועלה על ידי גולש. כתב על כך לא מעט עו"ד יורם ליכטנשטיין וכדאי לתת על כך את הדעת לצורך קבלת החלטה על כניסה למדיה.

כתיבת בלוג

כתיבת בלוג בתוך אתר המשרד (בהנחה שקיים כבר אתר למשרד) תוך שימוש מושכל במילות מפתח בכל פוסט, יעלה את מספר כניסות הגולשים ואט אט- ימשוך תשומת לב לאתר ולתכניו.

תחום זה פעיל מאוד בארץ, ולכן יפה נהג עו"ד אדי סוברי, מנכ"ל אתר הפורומים המשפטיים כאשר דן בבלוגוספירה הקיימת בקהילה המשפטית וניסה לתת כללי אצבע לעורכי דין המעוניינים לפתוח או לכתוב בלוג ולהתמודד נכון עם אתגר חדש זה.

קריאה והתעדכנות בתחום השיווק החברתי

למרות שאתם עורכי-דין מקצועיים ואנשי משפט מובהקים שאינם מעוניינים להתמקצע בתחום המדיה החברתית, ברגע שהתקבלה ההחלטה להיכנס לתחום זה ולהוביל את המשרד לנוכחות במדיה זו, חשוב ללמוד על תחום הרשתות החברתיות מגורמים הכותבים עליו, מדווחים על טעויות של אחרים וכו'.

קיימים כמה אתרים נבחרים שכדאי לעקוב אחריהם מדי פעם, לרבות איגוד השיווק הישראלי שכותב על שיווק בכלים שונים (לדוגמה- כללים כיצד לנהוג או ממה להימנע בכלי מדיה חברתית), וכמובן שנמליץ בחום גם על בלוג משרדנו (קישור).

לא לשכוח להציץ מדי פעם על פעילות המתחרים והקולגות, ללמוד מטעויותיהם ולהבין כיצד יש לפעול בצורה נכונה יותר. לא נכון לשמור על פרופיל נמוך רק כדי להימנע מלטעות, עדיף ללמוד מניסיונות של אחרים וגם אם לא מדובר בהכרח משרדי עורכי דין, ראוי ללמוד כיצד להתמודד עם ביקורות, מכשולים בדרך ואתגרים.

לסיכום, מדיה חברתית הינה עולם בתוך עולם, תחום פעילות דינאמי לאין שיעור ובהחלט- תווך ראוי שלא ניתן להתעלם ממנו. חשיבות התחום בעולם השיווק והפרסום גוברת, ואנו ממליצים בחום למי שטרם טבל במימי המדיה החברתית שיחל לצעוד אל עבר שפת הבריכה, ואולי בעצם פשוט לקפוץ ראש הישר אל עומקי הדיאלוג שרשת האינטרנט יכולה לפתח ביניכם לבין לקוחותיכם, במטרה מוגדרת – לשפר את המעמד של משרדכם בתחרות הקשה מאוד על המודעות בקרב הלקוחות.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין