חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר אודות הסקטור המשפטי של מגזין IFLR

רבים מתעניינים מהם הגורמים אשר עיצבו את שוק עריכת הדין בשנה החולפת, מה היו המגמות המרכזיות וכיצד השוק יתנהג בשנה הבאה?

על שאלות אלו ועוד ניסה להשיב מדריך הדירוג הבריטי הנחשב IFLR 1000 ע"י ביצוע של סקר טרנדים שפורסם.

IFLR הינו מדריך דירוג בינ"ל החוקר וסוקר פעילות של תאגידים עסקיים ופירמות עו"ד במדינות רבות מסביב לעולם (בהן גם ישראל). עיקר מיקודו ותחומי העיסוק בו הם מסחריים. לדוגמה, בישראל המדריך מדרג  משרדי עורכי הדין על פי  ארבעה תחומים בלבד: בנקאות, שוק ההון, מיזוגים ורכישות ומימון פרויקטים ותשתיות.

בסקר שפורסם, פנתה מחלקת המחקר של IFLR לכ- 1,500 עורכי-דין, יועצים משפטיים, CEO's, CFO's ובעלי תפקידים מרכזיים בארגונים עסקיים ופירמות שונות, בכל תחומי העיסוק ומכל חלקי תבל. השאלות שנשאלו במסגרת הסקר בחנו את דעותיהם ומחשבותיהם של בעלי התפקידים בקשר עם המגמות השונות בשוק עריכת הדין בשנתיים האחרונות.

התשובות סיפקו תובנות מעניינות בנוגע לפרספקטיבות השונות ביחס לשווקי עריכת דין בארץ ובעולם.

משתתפי הסקר

הפילוח מלמד כי –מרבית משתתפי הסקר היו אירופאים – 52%. אחריהם ברשימה, וביחס נמוך משמעותית (15%) נמצאים נציגים דרום- אמריקאים, אסייתיים (13%), 7% צפון אמריקה ואילו 13% נותרים מתחלקים בין נציגים ממדינות המזרח התיכון, אפריקה ואוסטרליה.

בהיבט תחום העיסוק, כמעט 60% מהנשאלים הם שותפים במשרדי עורכי דין גדולים, יועצים משפטיים בתאגידים או מנהלים בכירים בחברות מסוגים שונים. 40% הינם עורכי דין פרטיים.

המגמה הבולטת – אופטימיות זהירה

המגמה הבולטת ביותר בקרב הנשאלים בסקר הייתה אופטימיות בקשר להמשך העיסוק במקצוע והיקף העבודה בעתיד. כ- 2/3 מהנשאלים מאמינים שהשנה הקרובה תניב להם עבודה רבה יותר מאשר שנים קודמות. אולם, קיים הבדל קל בסוגיית האופטימיות בין עורכי דין פרטיים לבין נציגי תאגידים ומשרדים גדולים – היות ובקרב עורכי הדין הפרטיים נרשם שיעור גבוה יותר של נשאלים הצופים כי השנה הבאה אכן תהא עמוסה יותר מקודמתה.

כשעולה אותה השאלה בחלוקה לתחומי עיסוק של המשיבים, מתגבשת תמונה מרתקת נוספת. לדוגמה, בתחום מימון פרויקטים ותשתיות רק כ-40% מהנשאלים צופים שתהא עבודה רבה יותר בשנה הנוכחית ביחס לקודמתה, ומרבית הנשאלים צופים היקף דומה בין השנים.

יחד עם זאת, בתחומים כמו פשיטות רגל, בנקאות ופיננסיים ו-מיזוגים ורכישות שיעורים גבוהים מאוד סבורים כי תהא עליה בהיקף העבודה בשנה הנוכחית ביחס לקודמתה (76%, 70% ו-88%, בהתאמה).

ההסבר של IFLR להבדלים בתשובות ובמגמות בין תחומי עיסוק טמון בנימוקים מאקרו – כלכליים. לשיטתם, מצד אחד, ירידת מחירי הסחורות האטה את התנופה בתחום מימון פרויקטים אשר פגעה בתורה בציפיות להקמת פרויקטים חדשים מצד עורכי הדין העוסקים בתחום.

בישראל, לשם המחשה, הסיבה להאטה בעולם הפרויקטים נובעת מחוסר וודאות בשוק המקומי והעולמי, מקשיים רגולטוריים (בעיקר בפרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת והתשתיות הקריטיות), קשיים בירוקרטיים והקשחת חסמי כניסה והון.

מבנה השותפות – המצוי, וככל הנראה גם הרצוי

לשאלה ״מהו לדעתך המודל העסקי הטוב ביותר עבור משרד עורכי-דין״, השיבו מרבית הנשאלים (70%) כי לדעתם מבנה השותפות הוא המודל העדיף.

עם זאת, מעניין להתבונן על הפער בין התשובות שסיפקו עו״ד פרטיים למול חבריהם בחברות ובתאגידים.

בעוד מבין עורכי הדין הפרטיים ציינו כ-80% שמודל השותפות הוא המודל הרצוי, הרי שרק כ-50% מבין חבריהם בתאגידים המסחריים ענו כך. מחציתם סבורים כי קיים צורך ממשי להתקדם למודלים חדשניים יותר, בהם העובדים הם שותפים, בדרך זו או אחרת, ברווחי המשרד. באותה נשימה, רווחת ביניהם גם האמונה שהצורך הנ״ל ייצר מודלים כאלו בעתיד הקרוב.

משברים כלכליים ורגולציה– משפיעים מכריעים על היקף עבודה

משברים כלכליים בעולם (דוגמת יוון, ספרד, איטליה וכו') וההאטות בצמיחה (דוגמת: סין, קוריאה וכו'), היו לגורמים המשפיעים ביותר על עבודתם של עורכי הדין והיועצים המשפטיים העובדים בחברות ובתאגידים.

כ-30% מהם ציינו שלגורמים אלו הייתה השפעה מכרעת על כמות והיקף עבודתם בשנה החולפת. אצל עורכי הדין הפרטיים, ״מככבים״ בראש הרשימה שינויים רגולטורים מהותיים אשר משפיעים על הסביבה היזמית ועל היקף הפרויקטים והעבודה המשפטית הנגזרת מכך.

סיכום

הסקר מנסה לספק תשובות לשאלות שמעסיקות שווקים בארץ ובעולם. ישראל היא שוק מעט מנותק ביחס לשווקי העולם, אולם מגמות מרכזיות בשווקים עוצמתיים תמיד נותנות אותותיהן על השוק המקומי. לדוגמא, בעולם הפרויקטים, קיימות מגבלות רגולטוריות שמרתיעות יזמים מקידומן של יוזמות עסקיות רחבות.

כך או אחרת, הסקר המרתק של IFLR מעניק מבט מלומד על שווקי עריכת הדין בעולם, ובאופן עקיף, מספק הצצה גם למצב העסקים, הפרויקטים והיוזמות שהן מנוע צמיחה לפעילות משפטית ענפה.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

משרד רובוס מתרחב

Robus מתרחבים – כלכליסט, 16-3-2011 משרד Robus העוסק בפיתוח עסקי למשרדי עורכי דין, מתרחב ומצרף לשורותיו את עו"ד דנה אלמן, המסיימת בימים אלה לימודי התואר

קרא עוד