חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזוגים בשוק עריכת הדין – תהליכים, טרנדים וטיפים / זהר פישר

תהליכים של מיזוגים בין משרדי עורכי דין היא פרקטיקה נוהגת המתבצעת בדומה למתרחש בשלל חברות מסחריות במשק הישראלי. הסיבות לכך מגוונות, וקשורות לאינטרסים של השחקנים בעסקת המיזוג – החל מחיזוק מותג משרד עורכי הדין, ממשיך בהבאת מוקדי ידע משמעותיים בתחומים ספציפיים או בפיתוח תחומים חדשים במשרד, וכלה בסיבות מבניות כגון בעיות של ניגוד עניינים בתוך המשרד.

לעיתים, בדגש על תקופות של משבר כלכלי או תחרות משמעותית בשוק, משרדי עורכי דין רבים מקדמים מיזוגים כאסטרטגיה להגדלת הכנסות בתקופות מיתון – בדומה למה שהתרחש בשוק האמריקאי לאחר המשבר הכלכלי של 2008.

ישנם מודלים שונים של מיזוגים:

  • לעיתים המחלקות או המשרדים המתמזגים מקבלים אוטונומיה מסוימת, זמנית או ארוכת טווח, לנהל את יחידותיהם, כאשר המשרד הממוזג נהנה מפירות הרווחים וחיזוק מותג המשרד.
  • לעיתים יש מיזוגים שווי ערך בין משרדים ברמה דומה, אלמנט נדיר יחסית לאור טבעו של מיזוג מסוג זה.

בשנים האחרונות יש דפוס של מיזוגים בשוק המשפטי הבינלאומי בדגש על הרחבת של טריטוריות גאוגרפיות. בלא מעט מקרים דווח על משרדי עו"ד אמריקאים הממזגים אליהם משרד עורכי דין בריטי, בדגש על הרחבת פעילות משני צידי האוקיאנוס, והענקת תמיכה של one stop shop אמיתית ללקוחות בשלל תחומי עיסוק, ובמספר מוקדים על הגלובוס. המענה לשאלה מתי משרד עורכי-דין אמריקאי או בריטי יתמזג עם משרד ישראלי – כרגע נותרת ללא מענה.

מספר לא מבוטל של מיזוגים בשוק המשפטי האמריקאי – נכשלים. לכן, כדי להצליח בתהליך המיזוג, על משרדי עורכי דין לנקוט באסטרטגיה שנבנית מראש, במטרה לשמור על האינטרסים שלהם – ובמקביל – להבטיח את האינטרסים של הצד השני – צד שעתיד להיות השותף העתידי שלהם.

שמחים להביא בפניכם מספר שיקולים וטיפים למיזוג מוצלח של משרדי עורכי דין:

  1. מטרה ברורה לקידום המיזוג – יש לבחון באופן מעמיק האם הסיכון בקידום המיזוג כדאי למול היתרונות והרווחים הצפויים. לצורך זאת, ראוי להשתמש בייעוץ מקצועי של גופים העוסקים בנושא, אשר הן מכירים את השוק מבפנים ומקרוב – והן יכולים לבנות 'מפה' למיזוג העתידי, בדגש על מודל SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים) לניתוח הסיכונים והיתרונות בצעד שכזה.
  2. הקמת ועדת מיזוג – מומלץ להקים ועדת מיזוג מצומצמת הכוללת שותפים בכירים של שני משרדי עורכי הדין, הזוכים לאמון וכבוד במשרדיהם. ועדה שכזו תפעל ביעילות גדולה יותר, ולא פחות חשוב – בדיסקרטיות הרצויה לתהליכים מסוג זה. במידת הצורך, בשלבים מתקדמים יותר, ניתן יהיה להקים תת-ועדות לנושאים מסוימים (לנושאי כוח-אדם, מחשוב, שיווק ועוד).
  3. בדיקת נאותות מקיפה – כמו בכל עסקת מיזוג במשק, יש לבחון לעומק את היסודות העסקיים של הצד השני – נכסים, התחייבויות, רשימת לקוחות, תביעות כנגד המשרד (רשלנות מקצועית), נושאי ביטוח מקצועי וכד'. כמו כן, יש לבחון סוגיות רשמיות פחות – שלא פחות חשובות (ולעיתים חשובות עוד יותר מהצד הפיננסי) כגון תרבות משרדית, מודלי ניהול של שותפים והתנהלות מול לקוחות – נושאים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על הצלחת עסקת המיזוג.
  4. הסכמת כלל הצדדים בעסקת המיזוג – יש לוודא כי שני הצדדים מסכימים על אסטרטגיית האינטגרציה ותכנית העבודה – הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. ללא קונצנזוס לנושאים אלו, גובר הסיכון שעסקת המיזוג תכשל בשלביה הראשונים – או חלילה – תקופה קצרה לאחר השלמתה. בהליך זה יש צורך בשקיפות מוגברת בין השותפים המנהלים את משרדי עורכי הדין, שקיפות שתקדם שותפות אמיתית שיכולה למנוע בעיות בהמשך הדרך (בדגש על שותפים מתנגדים).
  5. הסכם מיזוג והסכמי שותפות – במידת הצורך, יש לשנות ולעדכן את הסכמי השותפות בהתאם להסכם המיזוג שנחתם. למשל, לעיתים יש שינוי במודל הרווח של השותפים או בגילאי הפרישה. נושאים אלו ראוי שיעלו כבר בשלבי המשא ומתן הראשונים – מכיוון שלא פעם הסכמי פרישה דרקוניים של שותפים מייסדים – עלולים להביא לכשלון המיזוג מכיוון שהצד שמנגד לא יסכים לקחת אותם על כתפיו. גם כאן, ראוי להתייעץ עם גורם מקצועי ובעל ניסיון בתחום.
  6. הסכמה לפשרות – לכל משרד עורכי-דין – או מחלקה בתוך משרד – יש את ה- "אני מאמין", תרבות משרדית, תפיסת עולם ושיטות עבודה ספציפיות. כדי שמיזוג משרדי עורכי דין יצליח – מעבר לפן הטכני והפיננסי – יש לבחון לעומק את הרצון של הצד השני, ולנסות לכלול את שיטות העבודה שלו (גם אם באופן חלקי) במשרד הממוזג החדש. חלק זה משמעותי ובא להתמודד עם סוגיות קשות כבר בתחילת המשא ומתן בתהליך המיזוג. אחרת, ייתכן כי יבוזבזו משאבים רבים במיזוג שמלכתחילה – סיכויי הצלחתו נמוכים.
  7. תכנית אסטרטגית למשרד הממוזג – מיזוג מוצלח דורש הכנת תכנית מפורטת (מעין "מפת דרכים") למימוש מטרות המיזוג. יש לשקול גיבוש תכנית "100 ימים" לאינטגרציה מיטבית של המשרדים, שצריכה לכלול מענה למספר שאלות – איך המיזוג ישפיע על הלקוחות? איך הופכים את המשרד למוביל בתחומו או מוביל בתחומים מסוימים? איך מיידעים את השוק אודות המיזוג ויתרונותיו?

סוף דברמיזוג בין משרדי עורכי דין או מיזוג פנימה של מחלקה יכולה לקדם משמעותית את המשרד הממוזג – הן ברמה הפיננסית, הן ברמת האסטרטגיה צופה פני עתיד – והן ברמת השיווק והמיתוג. כאשר ניגשים לתהליך מסוג זה, יש לפעול באופן נבון לשם הצלחת תהליך המיזוג. כדבר הציטוט המפורסם "it's all about people" – יש לבחון גם את האינטרסים של הצד השני ולנסות להגיע לפשרות בסוגיות המרכזיות.

  • הכותב, עו"ד זהר פישר עומד בראש פרקטיקת מיזוגים בשוק עריכת הדין בישראל והינו מייסד של חברת רובוס (קישור).

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין