חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזוג מרכזי – עולם המיזוגים בשוק המשפטי בישראל 2017 / זהר פישר

תחום המיזוגים בשוק עריכת הדין שוקק פעילות דינמית. סיכום המגמות הרווחות בישראל 2017

שוק עריכת הדין במדינת ישראל נמצא תחת שינויים מתמידים, פועל יוצא של התחרות העצומה בסקטור. השינויים מתבטאים במרוץ לגיוס עו"ד ושותפים שנחשבים ל-'טאלנטים' או כוכבים עולים במקביל למהלכי שיווק ופיתוח עסקי רווי תקציב, בכניסה של טכנולוגיות המשפרות את תהליכי העבודה (ליגלטק) ולצד כל זאת – מהלכי מיזוג מואצים.

בתחום תזוזות הבכירים והמיזוגים, מתאפיין שוק עוה"ד בדינאמיות שכמו הולכת וגוברת ב- 5 השנים האחרונות. משרדי ענק הולכים ומתעצמים, משרדי בוטיק חוברים אל אחרים ושותפים בולטים (Rain Makers) עוברים ממשרד למשרד.

מה מתרחש בשוק המיזוגים ? מה הם ה- 'טרנדים' החמים? הנה הצצה 'מתחת למנוע' ב- 5 נקודות:

1) הגודל כן קובע – משרדי עו"ד בוטיק או בגודל בינוני מרגישים שהעסקאות הגדולות באמת לא מגיעות. משרדים המחזיקים במספר מצומצם של התמחויות נמצאים בסיטואציה לוחצת הדורשת קבלת החלטה. משרדים רבים 'יושבים על הגדר' ותרים אחר דרכם:

להמשיך להתמקד בכמות מצומצמת של תחומים – לשמר את ה- 'בוטיקיות', או הדרך השנייה בה יותר ויותר משרדים בוחרים – לגדול ולקפוץ לתחרות עם משרדי עו"ד בגודל בינוני גדול, בדרך של מיזוג עם משרדי בוטיק קטנים, הכנסה של מחלקות ספציפיות ממשרדים אחרים וכן מיזוג עם משרד בגודל שלהם, במטרה להפוך לגורם משמעותי יותר בשוק.

2) אין קץ לגודל – ה- 'מגה' משרדים בישראל ממשיכים בצמיחה. המשרד הגדול בישראל (הרצוג פוקס נאמן) הגיע השנה לגודל הבלתי נתפס של 300 עו"ד. ב- 10 משרדי עוה"ד הגדולים בישראל, עובדים יחדיו לא פחות מ- 2,000 (!) עורכי דין (לפי נתוני Duns 100).

האם 'תקרת הזכוכית' של הגודל מתקרבת? חלק מהמשרדים מתקרבים לפוטנציאל הגדילה שלהם, אולם ה- 'מגה' משרדים לא סיימו לגדול, והם מכניסים פנימה עוד ועוד מחלקות, גם אם לעיתים מדובר בכפל (!) של מחלקות.

לצד זאת, כניסה של תחומי נישה קלאסיים שפעם היו בשוליים ונכנסים למשרדים במטרה להפוך את המשרד ל- One Stop Shop לכל דבר ועניין, תחומים לדוגמת צווארון לבן, איכות הסביבה, לשון הרע ועוד.

3) תג מחיר לכישרון –שוק עוה"ד נמצא בחיפוש בלתי נלאה אחר טאלנטים, ה- 'דור הבא' של עוה"ד- שותפים צעירים שכבר מביאים לקוחות, החלו לעשות לעצמם שם ומסומנים בתור 'הדבר הבא'.

אותם שותפים מקבלים הצעות מפתות משלל משרדים המבטיחים מסלול מהיר לשותפות אקוויטי, תנאים ושכר מפנק, קבלת צוות רחב ועוד – במטרה 'לגדל' אותם כ- future rainmakers.

4) סינרגיה… סינרגיה – המגמה בה משרדי עו"ד קטנים מתמזגים אינה תופעה חדשה, אולם בתקופה האחרונה היא מקבלת תאוצה. משרדי עו"ד קטנים עם תחומי עיסוק משלימים חוברים זה לזה: הייטק עם שוק הון, ליטיגציה עם נדל"ן, קרנות עם מיסוי– במטרה מוצהרת ליצור סינרגיה אמיתית בין תחומי העיסוק, ולשרת את לקוחות הליבה של כל משרד ביותר מתחום עיסוק אחד.

החיבור מגיע לרוב מהרצון של משרדי עו"ד קטנים לתת fight למשרדים הגדולים ש-'משאילים' מהם לקוחות, ולהציע ללקוחות שירות רחב יותר בדגש על שירות אישי מהשותפים, לרבות ללקוחות גדולים וחברות ציבוריות.

5) ארץ קטנה עם שפם – ישראל היא שוק בו כולם מכירים את כולם. לא פעם מסתכלים על השוק כעל 'משחק סכום אפס' בו משרדים 'משאילים' לקוחות זה מזה במעגל בלתי נלאה.

במטרה לברוח מה- loop הזה, משרדי עו"ד רבים 'פוזלים' אל מעבר לים ומבצעים הרחבת פעילות לטובת גיוס לקוחות חו"ל, בדרך של הקמת פעילות בסין, בבריטניה ובארה"ב, בין אם דרך פתיחת שלוחות עם שותף מהמשרד הישראלי המבצע רילוקיישן, דרך שיתופי פעולה הדוקים עם משרדי עו"ד זרים, או דרך פתיחת משרד עובד לכל דבר ועניין.

למאמר אשר פורסם במגזין הפרקליטים – לחץ כאן

  • הכותב מנהל מחלקת מיזוגים בשוק עורכי-הדין בישראל: עו”ד זהר פישר, מייסד חברת  Robus

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין