חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיתון בהמתנה / מאמר של עו”ד זהר פישר פורסם ב- ‘פרקליטים’- יוני 2012

בגיליון יוני 2012 של מגזין לשכת עורכי הדין (מחוז ת"א והמרכז) – הפרקליטים – פורסם מאמר של עו”ד זהר פישר, מנהל משרד  Robusהעוסק בחששות בסקטור עורכי הדין ממיתון עולמי העלול להתרגש עלינו בשנית, ובעצות להתנהלות נכונה בשעת משבר אפשרי זה. קריאה נעימה.

מיתון בהמתנה- זהר פישר- הפרקליטיםמיתון בהמתנה / עו”ד זהר פישר

משבר החובות בגוש היורו לצד חולשת הכלכלה האמריקאית מובילים להערכה כי אנו על ספו של סבב נוסף של מיתון עולמי. משרדי עורכי דין שיצאו זה לא כבר מהמשבר הכלכלי של 2008, עשויים להידרש שוב להידוק חגורות כדי להתגונן מפני נזקי המשבר עולמי נוסף.

מתוך מבט מפוכח לאחור, עולות כמה תובנות להתמודדות עם משבר.

1. קבלו פידבק מהלקוח

הימנעו מיהירות ומשאננות. אין להניח שלקוחות המשרד מרוצים רק עקב שמו הטוב של המשרד. שביעות רצון של לקוחות היא גורם עסקי ראשון במעלה.

נסו לקבל משוב מלקוחות המשרד, אם בפגישות עבודה שוטפות ואם בפרויקט ייעודי מקוון, ובררו כיצד אפשר לטייב את השירות. דווקא בעתות משבר, שיפור השירות חשוב כפליים.

2. התמקדו

משבר כלכלי אינו הזמן לנסות להתרחב לתחומי עיסוק חדשים. התמקדות ביתרונות המשרד הקיימים ובתחומי העיסוק החזקים תניב להניב תוצאות עסקיות טובות יותר. מיקוד אף יסייע להתייעלות המשרד ולפיתוח העסקי.

3. ייעוץ משפטי אישי

היחסים הטובים ביותר עם לקוחות מתאפשרים כאשר עורך הדין חורג ממשבצת סיפוק שירותים משפטיים טכניים. לא לחינם עורכי דין רבים מתגאים ביכולתם להשיא עצות עסקיות מעבר לעצות משפטיות גרידא. יחס חם ואישי הוא בדיוק הדבר לו הלקוח זקוק בעתות משבר.

4. יישום תוכניות לעתות משבר

לעורכי דין יש נטייה להיות יעילים יותר בתכנון אסטרטגיות פעולה לעתות משבר מאשר ביישומן בפועל, וזאת עקב הלחץ והעומס השגרתי המוטל על העוסקים במקצוע.

הקפידו ליישם מה שתוכנן מראש לימים קשים, וקבעו זמן מוגדר לטיפול בנושא חשוב זה.

5. שימוש נכון ב- Networking

נטוורקינג אינו בהכרח קידום עצמי בטווח המיידי, אלא השקעה לטווח הקצר כדי לקצור את הרווחים בטווח הארוך יותר. טיפוח נטוורקינג עסקי בעת רגיעה כלכלית יכול להניב רווח בעתות משבר. זה גם הזמן להגביר את ההשתתפות בכנסים ובימי עיון, להתנדב להעביר הרצאות בפני קהלים, ולחדש קשרים עם מכרים ובעלי תפקידים.

6. עסקים כרגיל

הנטייה האנושית בעתות משבר היא לתור אחר המוכר, הבטוח והוודאי. הלקוחות מעוניינים בתחושה שיד בוטחת מנהלת את ענייניהם, וחריקות בפעילותו של משרד עלולות להוות אינדיקציה ראשונה עבור הלקוח על בעייתיות מסוימת במשרד.

המסר ללקוח מתבטא בפרטים רבים. החל באווירה במסדרונות המשרד, דרך עדכון אתר האינטרנט וכלה בנוכחות המשרד בכלי התקשורת. עקביות במסרים המועברים ללקוח מייצרת תחושת אמון. שלטו במסרי המשרד והעבירו מסר ברור- אצלנו עסקים כרגיל.

7. אצבע על הדופק

יש להתאים את האסטרטגיה השיווקית של המשרד למציאות. הנטייה המיידית היא לקצץ בהוצאות כדי לעמוד במיתון. קיימת נטייה לקצץ בהוצאות שיווק למינימום האפשרי. אולם דווקא בזמן משבר, שבו נאבקים עורכי הדין על כל תיק, הצורך בשיווק חשוב מאין כמותו.

הפתרון אינו לקצץ לחלוטין, אלא לבנות תוכנית עסקית שמתאימה לקהל היעד, לקצץ בהוצאות הראוותניות ולהסיט את התקציבים מגימיקים וכנסים מפוצצים למקומות יעילים יותר ויקרים פחות, כמו נוכחות ברשתות חברתיות ובלוגים, השתתפות בפורומים מצומצמים אך אפקטיביים יותר, עדכון ללקוחות המשרד ועוד.

* עו”ד זהר פישר, מנהל Robus, משרד ייעוץ לתחום ה- Legal Marketing

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין