חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מעורך דין פרטי ליועץ משפטי – מבט מאחורי הקלעים‏

general counsel changeברכות! מונית לתפקיד יועץ משפטי של חברה מובילה. נפרדת לשלום מצוות משרד עורכי הדין בו עבדת, קנית חליפות מהודרות חדשות, נכנסת למשרדי החברה החדשה והתיישבת על כיסא היועץ המשפטי. מה השלב הבא?

עבור יועצים משפטיים רבים, המינוי המיוחל לתפקיד היועמ"ש הינו רק תחילת הדרך, ולאחריו, חיש מהר, מתגלה עולם חדש לחלוטין עם שלל אתגרים בלתי צפויים. במאמר זה ננסה לעשות מעט סדר בבלגאן, ולסייע בסוגיה המטרידה כל יועץ משפטי חדש – הצעדים הראשונים במעבר מעולם עריכת הדין הפרטי ללב העולם התאגידי.

האתגר הראשון המונח לפתחם של יועצים משפטיים חדשים הינו תפיסתי בעיקרו. שלא כמו במשרדי עריכת הדין הפרטיים בהם עורכי הדין ממלאים תפקידים מרכזיים ומוגדרים, יועצים משפטיים בחברות עומדים בראש מחלקה משפטית המהווה רק מחלקה אחת מיני רבות. אשר על כן, על היועץ המשפטי החדש להתאים את עצמו לתרבות הארגונית ולמודל העסקי הנהוגים בחברה.

המעבר מתפקיד עורך דין לתפקיד יועץ משפטי בחברה אינו תמיד קל

חברה הינה אורגניזם חי ונושם, המורכב מסדרי יום שונים אשר מעצבים את מטרות החברה ופעולותיה; כמו כן, חברה עסקית מחזיקה במבנה ארגוני-פוליטי מורכב וייחודי. בעוד שעורך דין פרטי רואה בלקוח גורם חיצוני למשרד, ומנהל עמו מערכת יחסים מוגבלת ובשלט רחוק, הרי שכעת – בכובעו כיועץ משפטי – הופך עורך הדין לשן אינטגרלית בגלגל השיניים האדיר של החברה, בו לרוב כל שן נעה במהירות שונה מחברותיה.

ניהול הסוגיות המשפטיות בחברה הינו תחום בעל היקף רחב יותר, ובמובנים רבים אף יכול להיחשב לתפקיד שונה לחלוטין מעריכת דין במובן הקלאסי. על מנת להצליח, על היועץ המשפטי ללמוד ולהבין כיצד כל חלק בחברה מתפקד.

על מנת להצליח בתפקידך, עליך לשכלל את כישוריך הבין אישיים ולבסס מערכות יחסים וקשרים עם עמיתיך למשרד. עליך לעבוד בשיתוף פעולה צמוד עם מחלקת הכספים, הנהלת החשבונות, המחקר והפיתוח, השיווק, המכירות, מחלקת השירות ועוד, היות וכל המחלקות הללו חשובות עד מאוד בניהול הסוגיות המשפטיות של החברה.

general counsel shiftבסופו של יום, לכל מחלקה יש את הדרך הייחודית שבה היא מתנהלת. המציאות מוכיחה כי לעיתים משא ומתן פנימי בין מחלקות עלול להיות קשה יותר, באופן יחסי, בהשוואה לכריתת הסכם עסקי מול צד שני לעסקה.

אכן, ביסוס הקשרים הפנימיים הללו אינו משימה פשוטה. פעמים רבות אנשים מתנהלים באופן הססני וחשדני מול עורכי דין, גם אם מדובר ביועצים משפטיים המועסקים על ידי החברה.

אחרי הכול, כעת אתה לא רק עורך הדין, אלא מתפקד גם כמעין "שוטר" המציץ מעבר לכתפיהם. אך אל חשש! כאשר תצליח לבסס קשרים חיוביים עם חבריך לעבודה, קשרים המבוססים על אמון משותף וכבוד להשקפותיהם, תופתע לטובה משיתוף הפעולה הפורה.

לסיכום, כניסה של עורך דין לעמדה הייחודית של יועץ משפטי לחברה הינה הזדמנות מקצועית ייחודית, לחברה ובוודאי לעורך הדין. אכן, עקומת הלמידה בשלב זה רק מתחילה וכוללת עוד רבדים רבים. אך הצעד הראשון בהפיכה ליועץ משפטי מוצלח הוא יציאה מהקונכייה, למידת המערכת החדשה ותרבותה העסקית, ויצירת קשרי עבודה ואמון איתנים עם הקולגות והמנהלים בחברה. לאחר שביצעת זאת – תוכלו באמת להתרווח בכיסאכם החדש.

 ———————————————————————————-

* עו”ד וויליאם וייזל הינו ראש תחום ייעוץ ואסטרטגיה למחלקות משפטיות ולחברות במשרד Robus

Bill Weiselעו”ד וייזל מחזיק בניסיון של למעלה מ-3 עשורים במהלכם שימש כיועץ משפטי של מספר חברות ישראליות ציבוריות הנסחרות בארה”ב, תוך צבירת ניסיון מעשי רב בכלל תחומי המשפט. ביל הינו עו”ד מסחרי מנוסה בעל הבנה בינ”ל רחבה לרבות מומחיות בשוק המשפט והעסקים בארה”ב. עו”ד וייזל הינו גם מרצה אקדמי פעיל, ומנהל קורס בתכנית המוסמך במנהל עסקים (MBA) של אוניברסיטת חיפה שכותרתו Business and Law Convergence.

 

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

ליגל מרקטינג במשרדי עורכי דין – טרנדים ושינויים בעידן הרשתות החברתיות והתחרות העזה

המונח "ליגל מרקטינג" (Legal Marketing) מתייחס באופן רחב לפרסום ולשיטות שיווק ופיתוח עסקי שונות, לרבות טיוב תהליכים פנימי, נושאי רשתות חברתיות, קידום קשרי לקוחות (CRM), שמירת קשר עם בוגרים וכדומה.

קרא עוד