חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משרדי ה- Big Four חוזרים לתחרות המשפטית – ובגדול

מבוא – יש תחרות חדשה בעיר …
השוק העולמי עבור שירותים משפטיים הפך תחרותי יותר ויותר בשנים האחרונות. משרדי עורכי דין עומדים בפני תחרות קשה, לא רק אחד מול השני, אלא גם בתחרות מול ענפים אחרים, והעיקרי שבהם – תעשיית החשבונאות.

משרדי ה- Big4 – 'ארבע הגדולות' – הן החברות הגדולות בעולם בתחום החשבונאות והייעוץ – Deloitte, KPMG, EY, PwC. פירמות אלו צמחו בעולם החשבונאי, אך ככל שעובר הזמן – ובחסדי הרגולציה – הן רוכשות את המשאבים הדרושים שיאפשרו להן לכבוש תחום שבאופן מסורתי שייך באופן בלעדי למשרדי עורכי דין. ישנן דעות מעורבות על ההתפתחות הזו, אולם ללא ספק – נוצר שוק משפטי חדש ודינמי. ברור כי משרדי עורכי דין אינם יכולים לשרוד על ידי הסתמכות אך ורק על הסטטוס קוו – אשר אינו קיים בימים אלה. משרדי עורכי הדין נדרשים לשנות את התוכניות העסקיות שלהם ולהציע שירותים ייחודיים אחרים. אי אפשר להישאר שאננים בסדרי העולם המשפטי החדש.

שנות התשעים – הנסיגה משירותים משפטיים

כדי להבין את האקלים היום, חשוב לבחון את השורש של התקדמות זו. בשנות התשעים ניסו כמה משרדי רואי חשבון, שהיו ידועים בעבר כ- "חמש הגדולות", להיכנס למקצוע המשפטי. הם הרחיבו את פעילותם משירותי ביקורת חשבונאית בלבד, לנטוורקינג ותהליכים משפטיים.
עם זאת, כאשר הוגש כתב אישום נגד ארתור אנדרסון (אחד מ"חמש הגדולות" – ה- Big 5) בגין שיבוש תהליכים ועבירות מרמה – בועה זו התפוצצה.
אז גם החלו ליישם תקנות חדשות, כגון Sarbanes-Oxley Act, אשר אסרו על חברות רואי חשבון להציע שירותים שאינם שירותי ביקורת חשבונאית ללקוחות שלהם. כתוצאה מכך, ארבע הגדולות נסוגו מן המקצוע המשפטי, או … כך לפחות חשבנו.

המצב כיום

אם נעשה 'בהרצה קדימה' אל המצב כיום – הרי שהתקנות השתנו והשוק הפך גלובלי. 'ארבע הגדולות' יצרו שוק מתפתח של שירותים משפטיים משולבים עם שירותים לא משפטיים, וחזרו לתחום המשפטי – ובגדול. דוגמאות?

  • משרד רו"ח EY רכש לאחרונה את Riverview, וכן מיזג אליו משרד עורכי דין בריטי.
  • משרד רו"ח PWCהכריז על עבודה משותפת עםFragomen, משרד עורכי דין בארה"ב.

אלו הן אינדיקציות ברורות לכך שארבע הגדולות התרחבו למגזר המשפטי ולא חדלו מפעולותיהם המשפטיות וקשריהם. ארבע הגדולות כבר אינן רק פירמות העוסקות בבקרת חשבונות – אלא גופים גלובליים המציעים שפע של שירותים.

ישנן תקנות סטטוטוריות שונות במדינות מסוימות המגבילות את העיסוק בשירותים משפטיים על ידי אנשי מקצוע שאינם משפטנים.
הדבר ניכר בארצות הברית, ישראל, הודו ופורטוגל. במקומות אלה, עסקים מקצועיים מוגבלים בשירותים שהם רשאים לספק. ישנן גם מדינות שחוקקו חוקים המונעים מפירמות הביקורת החשבונאית ממתן שירותים משפטיים מסוימים, כגון קנדה, דרום אפריקה וטורקיה – זאת כדי להגביל ניגודי עניינים.

בארצות הברית, יש שתי משוכות עיקריות שפירמות הביקורת צריכות לעבור. הראשונה היא חוק   Sarbanes-Oxley , ומעבר לכך – ישנה גם הגבלה מתוך התעשייה עצמה, לרבות כללי מודל ההתנהגות המקצועית (והאתית) של ה- ABA – לשכת עורכי הדין האמריקאית – American Bar Association. מודל זה מהווה את הבסיס של כללי האתיקה כמעט בכל תחומי השיפוט בארצות הברית. הוא קובע כי מי שאינם עורכי דין לא יכולים להיות משרדי עורכי דין או לחלוק בשכר בגין שירות משפטי.
 
בישראל, לשכת עורכי הדין מקפידה על נושא של 'גדר המקצוע' – אי כניסה של גוף שאינו מורשה לעסוק בעריכת דין – לגדרי המקצוע. דבר זה מקדם את האידיאולוגיה לפיה כל היבט של המקצוע המשפטי שמור אך ורק לעורכי דין.

עם זאת, במדינות אחרות כגון בריטניה – ל- Big Four מותר להציע שירותים משפטיים בשל העובדה שהם רכשו רישיונות  ABS – מבנים אלטרנטיביים לפעילות משפטית – Alternative Business Structure. זוהי תוצאה של הסרת הפיקוח של התעשייה המשפטית בשל חוק שירותים משפטיים. על כן, ארבע הגדולות עומדות בפני כמה מחסומים בהרחבת ה- 'אימפריות' שלהן ברחבי העולם.

חשוב גם לשים לב כי ארבע הגדולות אינן מהווות כפילויות של משרדי עורכי דין – אלא מודלים של שירות משולב – זוהי גם נקודת החוזק שלהן בשוק העולמי: הן משלבות את המגזר המשפטי מול מספר רב של שירותים. 'ארבע הגדולות' הבהירו כי אינן רוצות ליצור משרד עורכי דין עצמאי, המספק ייעוץ משפטי מהשורה הראשונה. הן אינן מעוניינות בתביעות גדולות ובליטיגציה, אליהם עורכי הדין המסורתיים חותרים. במקום זאת, הן מעדיפות לשלב את השירותים המשפטיים שלהן בתחומי ההתמחות, כגון; עסקים, כספים, מיסים, מיזוגים, רכישות וכו'. לפיכך, הן משלבות את ההתמחויות שלהן עם החוק, על מנת ליצור מבנה עסקי מגוון. יש דגש על ייעוץ, מאשר עצה מפורטת מבחינה משפטית. ארבע הגדולות חותרות כי השירותים המשפטיים החדשים שלהן יצרו הרמוניה עם העסק המכובד שלהן, ולא יאפילו עליו.

ההשפעה של 'ארבע הגדולות' על המקצוע המשפטי

חשוב להעריך כיצד 'ארבע הגדולות' לא רק משנות אלא גם מוסיפות ערך למקצוע המשפטי. יש להן משאבים רבים, כולל אך לא רק:

  • הכנסות ורווחים עצומים
  • קשרים גלובליים
  • השקעות בטכנולוגיה
  • שפע של שירותים ונותני שירותים.

תכונות אלה, והתרומה שלהן למגזר המשפטי, יפורטו להלן:

1) כמות, גודל ועבודה

ראשית, 'ארבע הגדולות' פועלות בקנה מידה עולמי ויש להם השפעה מרחיקת לכת. יש להן משרדים בינלאומיים רבים וקשרים רב לאומיים ברחבי העולם. יש להן גם גישה למומחים בינלאומיים בתחומים שונים. אלה הם יועצים מנוסים בעלי מומחיות רבה, עם רעיונות מושרשים בעולם העסקים ותובנות אשר משרדי עורכי דין לא היו מגיעים אליהן. זהו נכס שלא יסולא בפז עבור לקוחות המעוניינים לפעול ברמה עולמית.

כמו כן, חברות אלה פועלות בקנה מידה עצום, הן מעסיקות כמיליון (!) איש בכמעט 180 מדינות, ובשנה שעברה הוערך כי ההכנסות המשותפות שלהן עומדות על למעלה מ- 134.3 מיליארד דולר. לכן, יש להן משאבים מקיפים במונחים של עבודה והון. אלה הן תכונות מושכות מאוד ללקוחות פוטנציאליים.

2)  טכנולוגיה

ל'ארבע הגדולות יש סכומי כסף משמעותיים העומדים לרשותן, ובהתאם לכך, הן השקיעו בטכנולוגיה ובחידושים טכנולוגיים שונים. הטכנולוגיה היא שחקן מרכזי בעולם המקצועי של היום, כשהכל עובר תהליכים דיגיטליים ויש העדפה לשירותים מקוונים. הטכנולוגיה גם נוכחת יותר ויותר במקצוע המשפטי, בתחום המתקרא Legal Tech. הטכנולוגיה המשפטית פורחת וסוללת דרך לשיטות חדשניות למגזר. דוגמה לכך היא למידת-מכונה (Machine Learning) ואינטליגנציה מלאכותית  (Artificial Intelligence). תהליכים אלה מניבים תוצאות משופרות ומספקים שירותים משפטיים משופרים. לכן, משרדי ה- Big Four אוחזות ביתרון משמעותי, ויהיו ללא ספק כוח מוביל במהפכה במגזר המשפטי. שוק משפטי דינמי חדש מתפתח, עם דגש על טכנולוגיה. אגב, ארבע הגדולות לא רק מחבקות את העידן החדש – אלא גם יוזמות את השינויים.

3) שיפור השירות / איכות

בשנת 2019 קיימת כלכלה ללא גבולות ההולכת ומתעצמת, בה הצרכים ורצונות של הלקוחות דורשים מיומנויות בין תחומית. השירותים המשפטיים שהלקוחות רוצים היום, אינם במסגרת נושאים משפטיים בלבד. הם דורשים שפע של החלטות מענפים שונים. ארבע הגדולות מציעות פתרונות עסקיים משולבים, אשר עדיפות בשוק הנוכחי. הן יכולות לתת ייעוץ ללקוחות מעבר לעניינים משפטיים. דבר זה מספק ללקוחות פתרונות ואפשרויות המקלים על הניהול ויעילים יותר. זה גם מאפשר ללקוחות לשלב את הבעיות שלהם לתוך ספק שירות אחד. כל זה עושה אותן מתאימות יותר, כך שבסופו של דבר הן יובילו לתוצאות טובות יותר וחסכוניות.

4) חסכוניות

ארבע הגדולות אינן זולות, אך עם זאת – הן מציעות תמחור צפוי. בניגוד למשרדי עורכי הדין המסורתיים, הן אינן מסתמכות על שעות חיוב או יוצרות חשבון גבוה באופן בלתי צפוי. במקום זאת, השירותים שלהן כוללים מחירים קבועים מראש, אשר מבוססים על השירותים שניתנו. הלקוחות יודעים מה הם צפויים לשלם בסוף העסקה. ברוב המקרים, משרדי עורכי דין אינם מספקים מחיר סטנדרטי עבור השירותים שלהם. לכן, מבנה זה שימושי שכן ניתן לחזות עלות.

באופן דומה, ארבע הגדולות מספקות שפע של שירותים במקשה אחת. הם משלבים בעיות עסקיות עם החוק. עניין זה מוביל אוטומטית לקיצוץ בעלויות, כשחברה יכולה להשתמש בספק שירות אחד עבור כל הצרכים העסקיים שלה. הן מהוות תחנת one-stop עבור כל הדברים הקשורים בעסקים, אשר בפשטות משמעו לספק יותר עבור פחות.

הן גם מנצלות טכנולוגיה ושירותים טכנולוגיים שונים, אשר חוסכים זמן וכתוצאה מכך כסף. בינה מלאכותית (AI) הוכחה כדי להפיק תוצאות יעילות יותר מאשר עורך דין אנושי בנסיבות מסוימות. ישנה כך אפשרות לקרוא ולהבין חוזה בתוך פחות מ -30 שניות. כך איכות השירות משתפרת והעלויות יורדות.

אם לקוח צריך לבחור בין זה ובין תשלום למשרד עורכי דין מסורתי, אין ספק מה יעדיף.

ובשורה התחתונה … כיצד משרדי עורכי דין יכולים להישאר רלוונטיים

ברור כי השוק המשפטי משתנה ומשרדי עורכי הדין עומדים מול מתחרה חדש. לכן חיוני כי יסתגלו בהתאם למערכות חדשניות. עם זאת, אם משרדי עורכי דין רוצים להמשיך לפעול במובן המסורתי, ולא לערוך מחדש את הפירמה כולה, אז מומלץ כי יתמחו בתחום אחד מצומצם ויפתחו מומחיות ספציפית.  פירמות אלו אינן מנסות לשלב את כל תחומי המשפט, אלא מתמקדות בהיבט מסוים של השוק. יש פער בשוק שדורש ידע ומומחיות מיוחדים, במקום סתם מגוון רחב של מידע.

זוהי אחת הדרכים להתחרות נגד ספקי שירותים משפטיים חלופיים (ALSP) תוך שמירה על הסטטוס הנוכחי שלהם. התמחות ספציפית מספקת יתרון תחרותי, דבר בו פירמות חשבונאות לא יכולות להתחרות או לחקות. פירמות חשבונאות לא רוצות להציע אך ורק ייעוץ או תמיכה משפטית ברמה עליונה עבור הלקוחות שלהם; מערכתן ומטרותיהן שונות.

סיכום

פורום ה- Big 4 מגדירות מחדש בימים אלה את המקצוע המשפטי וכך גם השירותים שניתנים. העיסוק הרב תחומי של חברות אלו חוסך הן זמן וכסף. הלקוחות כיום לא מעוניינים בעסקאות שגרתיות, אלא פתרונות אינטגרטיביים לבעיות שלהם. אם משרדי עורכי דין רוצים להישאר רלוונטיים, עליהם לגוון את השירותים שלהם או להתמזג לתוך חללים חדשים.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

ניתוח דירוג תחום מלונאות – מדריך הדירוג BDI לשנת 2019

דיסציפלינה נישתית שלא נרשמו בה שינויים בשתי הקטגוריות הבכירות של הדירוג. יחד עם זאת, השנה לאור התרחבות השוק בתחום זה והגידול במספר המשרדים העוסקים בו, הוסיף המדריך קטגוריית דירוג חדשה 'מובילים', לה נוספו 4 משרדים.

קרא עוד