חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נתונים מפתיעים בסקר שכר שנערך בקרב קהילת הליגל מרקטינג בארה"ב ובבריטניה

PM Forum surveyבעוד בישראל, ענף השיווק המשפטי והפיתוח העסקי למשרדי עורכי דין (Legal Marketing) הולך ומתרחב, נרשמת בתחום זה דווקא האטה בשווקים העיקריים – ארה"ב ובריטניה, לפחות ככל שזה נוגע לשכר המשולם לעובדים בענף.

הסקר גם מגלה אי-וודאות בנוגע למעמד מקצועי בקרב אותם אנשי השיווק. האם בנו של הסנדלר הולך יחף?

בהסתמך על סקר שנערך על ידי אתר PM Forum, אחד מהמקורות האינטרנטיים החשובים בתחום השיווק המשפטי, נראה כי ישנה האטה מסוימת בענף שבאה לידי ביטוי, בין היתר, במשכורות המשולמות לעובדים בו: בעוד שבשנת 2011 חלה עלייה של 3.6% בגובה המשכורות האמורות, בשנת 2012 לא חל בהן כל שינוי.

נתון שכר מפתיע נוסף, הוא הפער המשמעותי בין רמות השכר בשוק האמריקני לעומת השוק הבריטי: חברות אמריקניות מקומיות (שאינן פעילות בשווקים מחוץ לארה"ב) משלמות למנהלי השיווק הבכירים עד 40% יותר ממה שמשלמות חברות מקבילות בשוק הבריטי. בשנת 2012, בעוד שהשכר השנתי הממוצע של מנהל שיווק בפירמה אמריקנית היה 63 אלף פאונד, השכר של עמיתו הבריטי היה 45 אלף פאונד בלבד.

עם זאת, שאלת עלות שכרו של העובד מורכבת יותר, שכן 93% מהעובדים בתעשייה מקבלים הטבות ממקום העבודה, בנוסף לשכרם. שיעור המקבלים הטבות אלו לא עלה מאז 2011. 

בניגוד לקיפאון בשכר העלול להשתמע לשתי פנים, בזירת הבונוסים חלה ירידה משמעותית: בעוד שב-2011 כ-65% מהעובדים בענף זכו בבונוס; ב-2012 מספר הזכאים לבונוס צנח ל58%. מבחינת שווי הבונוסים אין חדשות מרעישות: להוציא קומץ מנהלי שיווק בכירים, שוויים הכולל של ההטבות והבונוסים לא עולה על 15% מהשכר השנתי הבסיסי.

סקר זר בקרב קהילת אנשי השיווק במשרדי עו"ד

במסגרת הסקר נשאלו העובדים לגבי דעתם על שיטת הבונוסים הנהוגה במשרדם: כ-35% מהנסקרים השיבו כי לדעתם שיטת הבונוסים איננה אפקטיבית, וכי הבונוסים לא מצליחים לעודד את ההתנהגות שאותה מקווה החברה לעודד באמצעותם.

נושא נוסף שנבדק הוא מנגנון הערכת העובדים בענף. מסתבר כי ב-30% מהמשרדים, מנגנון הערכת העובדים היחיד הוא שיחת משוב בת כ- 45 דקות בסוף השנה. 25% מהעובדים בענף העידו שהם אינם מרוצים משיטת הערכת העובדים במשרדם (ב2011 ענו כך 22% מהנסקרים).

business development attorneysלבסוף, הסקר בדק את רמת השקיפות של גובה המשכורות בענף. נמצא כי קיים חוסר מודעות רחב בקרב עובדי הענף לגבי המשכורות המשולמות לעמיתיהם: 43% מאמינים כי עמיתיהם משתכרים יותר מהם, בעוד ש-8% בלבד מאמינים כי הם משתכרים יותר מהקולגות שלהם. סטטיסטית, מדובר במצב שלא יכול להתקיים.

המקור למידע בנוגע לשכר, הנתפס כאמין ביותר בעיני העובדים, הם גופים מקצועיים העוסקים בנתוני שכר. הבאים בתור ברמת האמינות הנחזית הם קולגות, אנשי גיוס, סקרים במדיה ולוחות דרושים באינטרנט, בסדר הזה. מחלקת כוח האדם בפירמה נחשבת כ"רכילות".

נראה כי ההאטה בענף השיווק המשפטי והפיתוח העסקי למשרדי עורכי דין, הוא תוצאה של המשבר הכלכלי העולמי וההאטה שנגרמה בעטיו לעסקיהם של עורכי הדין: כדי לענות על הצורך להישאר תחרותיים במשק במיתון, משרדי עורכי הדין מנסים לצמצם הוצאות. כל הוצאה שנחשבת 'מותרות' נחתכת.

עם זאת, קיצוץ בהוצאות השיווק והפיתוח העסקי הוא טעות גדולה במקרה זה שכן, משרדי עורכי הדין מאבדים את הגישה לידע העסקי והשיווקי שנחוץ להם כדי לצלוח את המשבר ולהתאושש ממנו: דווקא בעת משבר ישנה חשיבות עצומה לניהול עסקי נכון, על מנת לנווט את הפירמה בים הכלכלי הגועש. כמו-כן, שיווק הוא הכלי החשוב ביותר כדי לשמור על קשר טוב עם הלקוחות והעביר להם את המסר שהמשרד הנאמן שלהם לא ינטוש אותם לעת צרה. בנוסף, מהלכים שיווקיים נכונים יכולים להפוך קשיים כלכליים להזדמנויות עסקיות.

לסיכום– ענף הפיתוח העסקי והשיווק המשפטי הישראלי נמצא בתנופת פיתוח והעובדים בו לא חווים את ההאטה שחווים עמיתיהם מעבר לים. על אנשי השיווק המשפטי מוטלת האחריות להדריך את לקוחותיהם בצורה נכונה, שתימנע מהם לקבל החלטות עסקיות שגויות במהלך המשבר, ולהמשיך וללוות אותם נאמנה עד יעבור זעם.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

הדרך לשותף מנהל איכותי ומשפיע

ג'סיקה פירסון, הארווי ספקטר, לואיס ליט – השמות האלה מוכרים למי מאיתנו שצפה ב"Suits". ויכוחים רבים היו ביניהם בנוגע לשותף המנהל הראוי לפירמה הניו-יורקית, ובאשר לתכונות האופי הנדרשות על מנת למלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד