חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיכום כנס חד יומי- היועץ המשפטי הפנימי בתאגיד העסקי – לא עוד עורך דין‏

במהלך השבוע האחרון נערך במלון קרלטון תל-אביב כנס חד יומי אשר עסק בנושא היועצים המשפטיים הפנימיים בסקטור העסקי. הכנס נערך על-ידי מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בשיתוף פעולה עם ACCI – ארגון היועצים הפנימיים בישראל ובניהולו האקדמי של משרד Robus Legal Marketing.

לאג'נדה המלאה של הכנס, הקליקו כאן.

את דברי הפתיחה נשאו עו"ד זהר פישר, ראש משרד Robus, אשר בירך על הנוכחות המרשימה בכנס של למעלה מ- 150 יועצים פנימיים, עו"ד אפי נוה, יו"ר מחוז תל אביב והמרכז אשר קרא לחיזוק הקשר בין לשכת עורכי הדין לבין קהל היועצים הפנימיים וכן עו"ד רון בלקין נשיא ארגון ACCI אשר ציין את המורכבות והאתגרים הרבים העומדים בפני היועצים המשפטיים הפנימיים וקרא לאלו שטרם הצטרפו לארגון לעשות זאת.

את הפאנל הראשון "מגמות בניהול קריירה ליועצים משפטיים לשוק עריכת הדין בישראל" פתחה עו"ד ויויאן שלום, בעלים של חברת השמת הבוטיק לעו"ד A-One.

ויויאן, אשר מלווה יועצים משפטים כבר למעלה מעשור, דנה במספר נקודות המטרידות את הנוכחים ונשאלות במהלך הקריירה של כל אחד ואחת מהם. ויויאן מנתה מספר סיבות עיקריות לניידות מקצועית ולהחלטת היועץ הפנימי לעבור מחברה אחת לשנייה וזאת לרבות, תחושת המיצוי, הרצון להתקדם, שינויים ארגונים ועוד.

ויויאן הסבירה כי מנקודת מבטה, תקופת זמן העבודה האולטימטיבית של היועץ הפנימי בחברה מסוימת עומד על 4-5 שנים, שכן בתקופה קצרה מזו עורך הדין אינו הופך לבקיא מספיק ברזי החברה ומנגד הישארות לפרק זמן רב יותר יכולה להקשות על מציאת עבודה עתידית וליצור תחושה של קיבעון.

בנוסף לכך, ויויאן ציינה מספר מגמות בולטות בשוק היועצים הפנימיים וביניהן ירידה בתנאי שכר במהלך השנתיים האחרונה אך מנגד טענה כי ניתן לראות כי שנת 2015 פתחה הרבה משרות חדשות גם עבור עורכי-דין צעירים.

ויויאן נגעה גם בדרכים המקובלות למציאת התפקיד הבא לרבות שימוש בחברות השמה, חיפוש מודעות באינטרנט, שימוש ברשתות חברתיות וכן שמה את הדגש העיקרי על חשיבותו הרבה של הנטוורקינג. ויויאן ציינה את הקושי במעבר בין עבודות הכוללות שינוי בתחום העיסוק, אך יחד עם זאת דאגה להזכיר לעורכי הדין בקהל כי הם המותג החשוב ביותר של עצמם ועל כן עליהם להשתפר, להתפתח ולהשתבח ללא הבדל בתפקיד אותו ממלאים בחברה, כתוצאה מכך הבטיחה כי כלל הדלתות לתפקידים הבאים יפתחו בפניהם.

את הפאנל השני "לחשוב מחוץ לקופסה: התמודדות במציאות של תחרות קשה" הוביל מר אלון גל, מנכ"ל ובעלים של חברת האימון תות תקשורת ותוצאות.

אלון טען כי הרוב המוחלט של הארגונים פועלים בצורה זהה וכן הוסיף כי גם רוב האנשים נתונים לחשיבה מקובעת אשר אינה שונה מחבריהם. אלון הסביר כי העובדה שכלל האנשים מבצעים את אותן הפעולות מובילה לתוצאות זהות והיא זו היוצרת את מכשול התחרות בשוק. אלון קרא לנוכחים להתחיל לפעול ולחשוב מחוץ לקופסה והסביר כי מרבית האנשים אינם עושים זאת שכן בסיס החלטותיהם עומד הפחד מהכישלון.

אלון פרט כי אנשים ממשיכים לפעול בחשיבה מקובעת גם כאשר זו אינה מתאימה למידותיהם, אותם אנשים אינם מאפשרים לדרך המחשבה האמתית שלהם לפרוץ החוצה שכן פוחדים להיתפס בעיני אחרים כשונים. אלון, נתן מספר רב של דוגמאות וסיפורים משעשעים המראים כי לא כך הוא הדבר, הוא הדגיש כי מי שחושב מחוץ לקופסה מרוויח, ובדבר הפחד מהכישלון הרגיע והסביר כי קו ההצלחה של האדם, מורכב דווקא מכישלונותיו וכן מהעובדה כי פעם אחר פעם הסכים ליטול על עצמו את הסיכון.

לבסוף ביקש אלון מכלל הנוכחים לחשוב כיצד הם יכולים להביא עצמם לידי ביטוי אמתי ודרש מהם להפסיק לחשוב ללא סוף על האיזונים בחייהם.

את הפאנל השלישי, מושב בנושא "פיתוח קריירה של יועצים משפטיים" הנחה עו"ד זהר פישר, ראש משרד Robus, וכלל דמויות מפתח מעולם היועצים המשפטים הפנימיים.

עו"ד ורד רביב-שורץ, משנה למנכ"ל והיועצת המשפטית הפנימית, Fiverr, נשאלה כיצד ניתן לעבור מתפקיד משפטי לתפקיד ניהולי כגון CEO, והשיבה כי עו"ד המעוניין לעשות מעבר שכזה נדרש לקחת על עצמו תחומי אחריות מעבר לעבודתו השוטפת, לעבוד עם כלל המחלקות בארגון וכן להראות את תרומתו לכלל הפיתוח העסקי של החברה.

עו"ד אילה ברלר שפירא, יועצת משפטית בכירה, Amdocs נשאלה כיצד היועצים הפנימיים יכולים להתמודד עם סכנת הפיטורים והשיבה כי התשובה טמונה בערך המוסף שכל יועץ פנימי יכול להביא לארגונו. אילה הרחיבה כי חשוב שכל יועץ יציג בפני מנהליו לא רק את הבעיות בפעולות מסוימות אלא גם את פתרונותיהם. וכן הדגישה כי בארגונים גדולים המוניטין של העובד מחלחל במהרה לחבר המנהלים ועל כן עבודה משפטית טובה יכולה לייצור אפילו הזדמנויות חדשות ומרתקות.

עו"ד טלי מירסקי, סגנית נשיא לעניינים משפטיים ומזכירת חברה, יועצת משפטית פנימית, Frutarom, נשאלה האם ההגעה לתפקיד יועץ המשפטי דורשת גם כיום מעבר דרך משרד עורכי-דין ועל כך השיבה תשובה חיובית. טלי הרחיבה כי המעבר דרך משרד עו"ד מספק נקודת מבט רחבה וכן הדגישה כי דווקא ההתחלה במשרד עו"ד מאפשרת את לימוד המקצוע המשפטי בצורה אופטימאלית, דבר המתאפשר פחות למי שבחר להתחיל באופן ישיר כיועץ משפטי פנימי.

עו"ד ניצן שחם, יועץ למשנה משפטי EMEA, יועץ משפטי פנימי Oracle נשאל כיצד עו"ד יכול להפגין יזמות וחשיבה מחוץ לקופסה בארגון מאוד גדול הכולל מאות עורכי-דין כגון Oracle, ניצן השיב כי אף עו"ד אינו מקבל תכנון קרירה מפורט בהסתכלות קדימה של שנה-שנתיים. על כן היכולת של העו"ד להביא עצמו לידי ביטוי בתפקידו הינה חשובה מאוד. ניצן הרחיב כי היוזמה טמונה ביכולת של העו"ד להראות להנהלה את המקומות בהם יש צורך בהשקעה נוספת וכן להיות מסוגל לקחת על עצמו עבודה זו. "ההזדמנויות לא תמיד יגיעו מעצמן לעו"ד אלא עליו לפעול בגישה יזמית ולהציע לארגון לבצע פעולות חדשות" טען ניצן.

לבסוף עו"ד דונה רהב, יועצת משפטית פנימית ומזכירת חברה, Cyber-Ark נשאלה בנוגע לחשיבות יצירת הקשרים הפנים ארגוניים, דונה השיבה כי היא עצמה מקדישה זמן רב לפעולות הנטוורקינג הפנימי והחיצוני כאחד. דונה הסבירה כי יצירת קשרים חברתיים עם העובדים בארגון וכן עם יועצים פנימיים בארגונים אחרים נותנת ערך מוסף מאוד גדול לעבודתו של היועץ המשפטי ואף מאפשרת לו לתת מענה טוב ומעמיק יותר לבעיות המשפטיות בארגונו. לסיום דונה קראה לקהל היועצים המשפטים ולהפסיק לאכול ארוחות צהריים מול מחשב המשרד ולהצטרף לארוחות משותפות, כנסים ואירועי חברה נוספים.

 

את הכנס נעל פרופ' שרון חנס, אוניברסיטת תל-אביב, בפאנל אשר עסק בשאלה "לאן הובילו אותנו גלי הרפורמה בדיני החברות?". בפאנל זה, שרון סקר את הרפורמות הרגולטוריות בדיני החברות, והציג בפני הקהל מחקר העוסק בשאלת פרמיית השליטה של בעלי החברות בישראל. על בסיס נתוני המחקר מלפני כעשר שנים, פרמיית השליטה הממוצעת במדינת ישראל עמדה על 27% נתון אשר הציב את מדינתנו במדרג אחד עם מדינות הנחשבות לנכשלות כלכלית כגון ברזיל ותורכיה.

לטענתו של שרון ובהסתמך על מחקר דומה אשר נערך על-ידו, בעקבות התגברות האכיפה על החברות כגון חוק הפירמידות וכן רפורמות נוספות במגזר זה, הממצאים מראים כי ממוצע פרמיית השליטה ירד באופן דרסטי וכיום עומד על 4.24% בלבד, דבר המראה כי בעיית ריכוזיות הכוח בידי בעלי השליטה זכתה לפתרון משמעותי.

לבסוף משתתפי הכנס נהנו מארוחת צהריים יוקרתית, על שפת הים במסעדת המלון. בזכות השתתפות הענפה והפעילות החוץ משפטית במהלך הכנס, נחשפו המשתתפים לא רק לתכנים משפטים מרתקים אלא אף זכו ליצירת נטוורקינג איכותי ולהעמקת קשריהם העסקיים. נתראה באירוע הבא…

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין