חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סקירה של מדריך הדירוג פי.אל.סי. על שינויים ומגמות בשוק עורכי הדין בישראל

מדריך הדירוג המשפטי הבינלאומי PLC (Practical Law Company) פרסם סקירה אודות סקטור עורכי הדין בישראל, הדנה בין היתר במגמות והתפתחויות שונות בסקטור זה. סקירות אלו נקראות על ידי גורמים זרים רבים, המקבלים דרכם תמונת מצב (מדויקת יותר או פחות) לגבי המתרחש בשוק עורכי הדין בישראל.

משרד Robus שמח להביא בפניכם, בתרגום לעברית, את עיקרי ממצאי הסקירה שערך מדריך PLC על שוק עריכת הדין בישראל. מהסקירה עולה תמונה של שוק עריכת הדין בישראל, לצד המגמות המתפתחות של מיזוגים בין משרדים מקומיים מחד, וכניסת משרדי עריכת דין זרים לישראל מאידך.

מגמות והתפתחויות בשוק עריכת הדין בישראל

על פי מדריך הדירוג PLC, מדינת ישראל ששמרה על יציבות כלכלית בשנים האחרונות אל מול הטלטלה הכלכלית העולמית הינה שוק חשוב עבור עורכי דין ואנשי עסקים כאחד.

למרות התמשכות המשבר הכלכלי באירופה והחוסר ביציבות גיאופוליטית, משרדי עורכי-הדין הישראליים נהנים מנפח פעילות הולך וגדל. אחד ממקורות הפעילות המרכזיים עודנו סקטור הטכנולוגיה ומדעי החיים, שהינו חזק ותחרותי לא רק ברמה המקומית אלא ברמה העולמית, והמדריך מציין כי התחום מספק פעילות הן בדמות השקעות זרות בישראל והן בדמות חברות טכנולוגיה ישראליות הפונות לארה"ב לשם גיוס כספים והתרחבות.

הבנקים הישראליים נהנים מאיתנות פיננסית ויוצרים סביבה יציבה להשקעות, בעוד שתגליות הגז מול חופי ישראל ממשיכות לרגש את עורכי הדין לנוכח הצפי לגידול בפרויקטים ובפעילות בתחומי התשתיות והאנרגיה. גם בתחומי הייעוץ המשפטי והליטיגציה ניכרת פעילות רבה, בין היתר הודות לחיזוק האכיפה הרגולטיבית בכל התחומים, ובייחוד בתחום השירותים הפיננסיים.

מדריך הדירוג PLC מציין כי שוק עריכת הדין בישראל הינו שוק תחרותי המורכב ממשרדי עו"ד גדולים המעניקים שירות כולל (one-stop-shop), לצד משרדי בוטיק העוסקים בטכנולוגיה, הון סיכון, ליטיגציה וקניין רוחני. תל אביב הינה המרכז המסחרי והפיננסי במדינה ומקום מושבם של עורכי הדין המובילים המחזיקים במומחיות בינלאומית.

עם זאת, יחסית לגודל האוכלוסייה והכלכלה, עושה רושם ששוק עריכת הדין הישראלי עולה על גדותיו, וישנן הערכות כי מיזוגים בין משרדי עריכת דין שונים הם דבר בלתי נמנע. אחד המיזוגים הבולטים שיצאו לפועל הוא המיזוג בין משרד גולדפרב, לוי, ערן, מאירי ושות' למשרד מ. זליגמן ושות', אשר הפך את משרד גולפרב זליגמן ושות' לגדול ביותר בישראל עם כ-200 עורכי דין, וחיזק את מעמדו כמשרד המוביל בשוק.

משרדים מובילים נוספים הם הרצוג, פוקס נאמן ושות', יגאל ארנון ושות', ש. הורוביץ ושות', מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין ושות' וגרוס קלינהנדלר חודק הלוי גרינברג ושות'. במשרדים אלו, וברבים אחרים, נפוץ למצוא עורכי דין שלמדו משפטים בארה"ב, וצברו ניסיון משמעותי בחברות בוול סטריט, לפני שחזרו לישראל והתקבלו כעורכי דין או כשותפים.

סקירת שוק עורכי הדין - ישראללמרות שמשרדי עריכת דין זרים אינם גורם משמעותי בישראל, הרי שבמאי 2012 הורשו המשרדים הזרים להיכנס לשותפויות עם משרדים ישראליים, לחלוק עמם רווחים ולהעסיק עורכי דין ישראליים, וכן להתבסס ולפעול ברחבי המדינה, בכפוף לכך שלא יעסקו בדינים המקומיים.

קומץ קטן של משרדים זרים אכן נמצא בתל אביב, בעוד שמשרדים אחרים עם קהל לקוחות ישראלי, בייחוד בתחום הטכנולוגיה, שוקלים לפתוח גם הם משרדים בישראל, דבר שלא יתקבל בהפתעה.

לעת הנוכחית, משרדי עורכי דין זרים בעלי לקוחות ישראלים בולטים בתחום הנדל"ן או הטכנולוגיה (שני התחומים הבולטים ביותר בהם פעילות חברות ישראליות המשקיעות בחו"ל) נוטים לנהל את פעילותם בישראל מלונדון או ארה"ב.

עבור המשרדים הישראלים, מקור הפעילות המרכזי מעבר לים והפניית לקוחות זרים אליהם ימשיך לנבוע מיחסים אישיים עם השותפים במשרדים הזרים

כמה מילים על המדריך– מדריך הדירוג PLC נחשב למדריך איכותי ובעל מערכת מחקר מקצועית, והוא מצוטט לא מעט בקרב כלי תקשורת מובילים. ייחודו מבחינת הצגת התוצאות, הוא הפקת טבלאות דירוג ייחודיות הן למשרדי עורכי דין מובילים, והן לעורכי דין ספציפיים.

וכעת, לא נותר אלא לעבור לדירוג PLC – דירוג משרדי עוה"ד הטובים בישראל על פי המדריך, בפילוח של תחומי פעילות – קישור, ולמעוניינים – לסקירה המלאה על ישראל.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

המתכון לפתיחת משרד עורכי דין עצמאי

האם עלי להקים משרד עצמאי משלי… סביר להניח, כי לא מעט עו"ד מתחבטים בשאלה זו. הסיבות מאחורי מחשבה זו מגוונות- החל מהרגשת תחושת מיצוי, דרך חוסר הערכה מצד המעסיק ורצון להתמקצע בנישה מסוימת, וכלה בשאיפה להיות אדון לעצמך, לחוות את המקצוע במלואו ולהוביל תיקים באופן עצמאי.

קרא עוד