חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורך דין – לרשת משפטית כבר הצטרפת?

רשת משפטית (Legal Network) הוא ארגון המורכב ממספר משרדי עורכי דין ומוגדר כרשת שירותים מקצועית (Professional services network). דוגמא לרשת שכזו היא משרדי רואי החשבון הגדולים בעולם (כגון Deloitte ו KMPG) הפועלים כרשתות שירותים מקצועיות, אך בניגוד לרשתות משפטיות שעוסקות בעיקר בעריכת דין – משרדי רואי החשבון כוללים בתוכם לא רק שירותי ראיית חשבון אלא גם שירותי ייעוץ עסקי, פיננסי וארגוני.

הרשתות המשפטיות מנוהלות על ידי ארגונים מקצועיים בינלאומיים ובפועל מקשרות בין משרדי עורכי דין ממדינות שונות בעולם, ומייצרות ומעודדות שיתופי פעולה ביניהם. המשרדים החברים ברשת מסתייעים בה לצורך מתן מענה רחב ומקיף יותר לקהל לקוחותיהם, ומעבר לכך (ואולי אפילו הסיבה העיקרית) – להרחבת בסיס לקוחותיהם אל מעבר למדינת המוצא. הרשת המשפטית מסייעת למשרדי עורכי הדין להגדיל את המשאבים המצויים בידם, תוך ניצול היתרון של גודל הרשת, וזאת לשם אספקת שירות מיטבי ללקוחותיהם, לרוב תוך שמירה על עצמאותם.

הסיבה המרכזית לפיתוח הרשתות המשפטיות היא הגלובליזציה של מקצוע עריכת הדין, תהליך שנמצא בתאוצה מתמדת בשני העשורים האחרונים. כבר לאחר מלחמת העולם השנייה, משרדי עורכי דין אמריקאים פרצו את גבולותיה של ארה"ב לייצוג בינלאומי, דבר אשר היווה בסיס לפיתוח הרשתות המשפטיות העתידיות. הגם שכך, פיתוח הרשתות המשפטיות היה איטי יותר לעומת פיתוח חברות השירותים של משרדי רואי החשבון, ככל הנראה בגלל רגולציה ושמרנות יתרה.

ישנם מספר רשתות משפטיות בולטות בעולם, בהן חברים אלפי עורכי דין ומאות משרדי עורכי דין, מקומיים ובינלאומיים כאחד.

בין הרשתות המשפטיות הגדולות והמוכרות, נבחר לדוגמה את רשת Lex Mundi (קישור) שהוקמה בשנת 1989 וחברים בה כ 160 משרדים ויותר מ 21,000 עורכי דין, וכן רשת World Services Group (קישור) שהוקמה בשנת 2002 וחברים בה כ- 130 משרדים ויותר מ 19,200 עורכי דין. בחלק מהרשתות המשפטיות חברים גם משרדי עורכי דין ישראליים שלחלקם יש בלעדיות ברשת זו בישראל – משרד ש. הורוביץ ושות' הינו הנציג הישראלי של Lex Mundi ומשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות' הינו של World Services Group. מוזמנים גם לטבלה בסוף הפוסט המציינת את הנציגות הישראלית ברשתות משפטיות נבחרות.

בעולם כיום קיימות כ- 200 רשתות משפטיות, המספקות שירותים משפטיים במחזור כולל של יותר מ 250 מיליארד דולר בשנה. לצורך ההשוואה, בשנת 1989 היו בשוק העולמי רק חמש רשתות משפטיות בלבד. חלק מהרשתות פועלת במסגרת תחומי עיסוק רחבים וחלקן מתמחות בתחומי עיסוק מוגדרים וניתן לכנותם כרשתות נישה. למרות הגידול ברשתות אלו, משרדי עורכי הדין הבינלאומיים הגדולים מחזיקים בתקציב שיווק גדול בהרבה מכל רשת משפטית ממוצעת, והיכולת של הרשתות להתחרות בהם – נמצאת בסימן שאלה. נדרשת אסטרטגיה אחרת.

יש גם הטוענים, כי משרדי עורכי דין בינלאומיים הפכו בעצמם להיות רשתות משפטיות, אך גם משרדי עו"ד בגודל בינוני ומשרדי בוטיק – בדגש על המשרדים בעלי הרוח הצעירה (ומנהלי פיתוח עסקי בעלי מעוף) יכולים לנסות לשכפל את היתרונות של רשת משפטית ובכך לחסוך עלויות.

לרשתות משפטיות ישנם מספר יתרונות למשרדי עורכי הדין החברים בה:

1) הפניית לקוחות

החברות ברשת המשפטית מאפשרת למשרד עורכי הדין להפנות לקוחות המעוניינים להגדיל ו/או לפתח פעילות עסקית בחו"ל למשרדים זרים ומומחים. בתוך כך, מעבר ליתרון הברור של קבלת אחוז מסוים משכר הטרחה (כפי שנהוג בדרך כלל בהעברת תיקים בין עורכי דין), הפניית הלקוח למשרד זר שהינו חבר רשת אשר בינו לבין המשרד המפנה מתקיים שיתוף פעולה הדוק, מבטלת את הסיכון של איבוד הלקוח לטובת פירמת עורכי דין בינלאומית כלשהי, שלה, לרוב, כלים רבים יותר לסייע ללקוח המרחיב פעילותו העסקית לחו"ל מאשר למשרד הישראלי המקומי. בנוסף, אותם יחסים סימביוטיים בין המשרדים החברים ברשת והאינטרס המשותף להם בשמירה על בסיס לקוחותיהם, מאפשרים למשרד המקומי לשמור על עצמאותו שכן הוא אינו נדרש להתרחב פיזית אל מדינות היעד.

2) הרחבת בסיס הלקוחות

החברות ברשת מסייעת למשרד להרחיב את קשרי שיתוף הפעולה שלו עם משרדים זרים ובכך להגדיל את מספר ההפניות למשרד ולגרום להרחבת בסיס לקוחותיו. ככל שברשת חברים משרדים מתחומי עיסוק משלימים ואף ממקצועות לבר משפטיים דוגמת ראיית חשבון, בתי השקעות וחברות ביטוח, כך יעילותן של הרשתות בהרחבת בסיס הלקוחות מקבלת משנה תוקף.

3) תדמית

חברות ברשת משפטית יוקרתית ומוכרת תורמת לתדמית המשרד בעיני לקוחות ישראליים וזרים כאחד, היות והיא מצביעה על היותו משרד בעל אוריינטציה בינלאומית. שימוש בלוגו הרשת באתר המשרד או על גבי נייר המכתבים למשל, מסייע רבות במיתוג המשרד כמשרד רציני, יוקרתי ובינלאומי – והרבה מעבר לכך – בדמות השתתפות בכנסים ברחבי העולם, אירועים משותפים, אירוח של משרדי עוה"ד אחד אצל השני, ועוד. 

4) מקור מידע מקצועי

יתרון נוסף הוא האפשרות לתחלופת מידע בין המשרדים החברים ברשת. לא מדובר רק במידע משפטי מקצועי, אלא גם בתובנות עסקיות חשובות הנוגעות לדרכי ניהול המשרד הנהוגות במשרדים מובילים במדינות זרות.

5) בלעדיות

במרבית הרשתות המשפטיות נהוגה בלעדיות של המשרדים החברים בהן. הבלעדיות מתבצעת על בסיס מיקום גיאוגרפי בדרך כלל, דבר המאשר למשרד להגביר רווחיו מן החברות ברשת. בנוסף, להצגת המשרד כנציג בלעדי של הרשת קיים ערך שיווקי רב.

ישנם יתרונות רבים להצטרפות לרשת משפטית, עם זאת – ישנם היבטים שיש לבררם לפני הצטרפות לרשת חדשה או קיימת. בין היתר – האם החברות ברשת המשפטית והעלויות הכרוכות בכך (שלרוב אינן נמוכות) תורמים להשגת לקוחות חדשים, האם ישנה בלעדיות טריטוריאלית במסגרת החברות ברשת, האם ישנם שירותים מקצועיים איכותיים נוספים (ניוזלטר, כנסים וכד') והאם מדובר ברשת המתמחה בתחום עיסוק מוגדר או הינה רשת בעלת תחומי עיסוק רבים?

כמו כן, להלן פרמטרים נוספים שאנו ממליצים לשקול לפני הצטרפות לרשת משפטית:

1) קשר בינאישי ויחסי אמון: עורכי הדין במשרדים השונים במסגרת הרשת המשפטית אינם נפגשים באופן תדיר ותלויים בתיאום של המערך האדמיניסטרטיבי של הרשת. רשת משפטית כוללת צוות אדמיניסטרטיבי מצומצם של עד 15-20 עובדים המתאמים את הפעילות השוטפת למול החברים ברשת, שהם משרדי עורכי הדין. אנו ממליצים לבחון באופן מעמיק את איכות הצוות המנהלי של הרשת המשפטית.

2) סטנדרט איכות: קושי ביצירת תקן איכות אחיד לכלל המשרדים ברשת המשפטית. אנו ממליצים לבחון מהו הסטנדרט שנקבע ברשת המשפטית – האם מדובר בסטנדרט קבוע או בתקן גמיש הכולל בתוכו מנגנוני הערכה וקידום משרדים בעלי מצוינות בולטת.

3) מימון: יש צורך במימון לשם קידום וחיזוק המיתוג של הרשת המשפטית. לעיתים, אין הסכמה בין חברי הרשת אודות היקף דמי החבר ורשתות רבות אינם ממומנות באופן נאות כדי לקדם מהלכים אסטרטגיים משמעותיים.

4) מיתוג: חילוקי דעות אפשריים לגבי המיתוג של הרשת ויחסי הגומלין בין סמלי הרשת לסמלי משרד עורכי הדין.

לסיכום

היקפי הרשתות המשפטיות גדל מדי שנה, לצד המעורבות של משרדי עורכי דין ישראליים. משרדי עורכי דין השותפים ברשתות אלו נהנים משורת יתרונות הנעים מהפניית לקוחות אפקטיבית, הרחבת בסיס הלקוחות ותדמית יוקרתית לניצול מקורות ידע משפטיים ועסקיים איכותיים והיכולת לקבע בלעדיות בתא שטח מסוים. הגם היתרונות הרבים, יש לבחון לעומק את התאמת הרשת המשפטית למשרד עורכי הדין, בשאלות של יחסי אמון, סטנדרט האיכות המתבקש וסוגיות של מימון ומיתוג הרשת. בסוגיית הנציגות הישראלית ברשתות משפטיות, נמליץ לבחון האם למשרד היציג יש בלעדיות בישראל באופן כללי או רק בתחום מסוים.

  • לקישור לעמוד הרשתות המשפטיות המובילות בעולם, מוזמנים להקליק כאן.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין