חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על מיקור חוץ לפעילות השיווק והפיתוח העסקי במשרדי עו״ד

בעוד שתחום השיווק והפיתוח העסקי במשרדי עו"ד הינו תחום מפותח עד מאוד מעבר לים – בישראל התחום עדיין מתקדם עקב בצד אגודל, אולם ללא כל ספק – נע קדימה.

אם בעבר רוב משרדי עורכי הדין בישראל לא עסקו בשיווק, הרי שכיום יש מספר לא מבוטל של משרדי עו"ד המבצעים את פעולות השיווק והפיתוח העסקי בתוך המשרד (in-house legal marketing), במטרה למתג את המשרד, לשמר לקוחות וכמובן – להביא לקוחות חדשים למשרד. למשרדי עו"ד הגדולים בישראל (בדגש על ה- top 10) יש בדרך כלל מחלקות שיווק משמעותיות המונות כ- 5 עובדים, ולמשרדים גדולים יש מספר מצומצם של בעלי תפקידים – רובם פועלים תחת השותף המנהל או שותף ייעודי לתחום.

ממחקר שבוצע בארצות הברית בשנת 2016, עולה כי 62% ממשרדי עורכי הדין בארה"ב מבצעים מיקור חוץ (outsourcing) לפעולות השיווק והפיתוח העסקי שלהם. המחקר מצביע כי פעולות שיווק מועברת למיקור חוץ, באופן תדיר יותר מפעולות בענפי משאבי אנוש, חשבונאות וטכנולוגית מידע (IT).

מיקור חוץ של פעולות השיווק והפיתוח העסקי של משרדי עורכי דין (ליגל מרקטינג) בדגש על העידן המודרני והאלקטרוני של תחרות עזה בין משרדי עורכי דין מקומיים למשרדים בינלאומיים וסטארט-אפים משפטיים – כל אלו מחייבים ראייה מקצועית ומקיפה של התחום. בעידן בו משרדי עו"ד בגדלים שונים נאבקים על כל לקוח – בדגש על לקוחות משמעותיים בעלי אופק צמיחה – מימוש נכון של תחום הפיתוח העסקי יכול להיות ההבדל בין הצלחה של משרד עורכי דין לדשדוש או אף כישלון.

להלן מספר סיבות שישכנעו אתכם לבחון מיקור חוץ של פעולות השיווק והפיתוח העסקי במשרדכם:

  1. מומחיות בשיווק –לעורכי דין אין מומחיות ומקצועיות בשיווק ובפיתוח עסקי, ולכן יש חשיבות להעביר את הטיפול בנושא לגורמים המקצועיים המתאימים. כפי שלא תבקשו ממומחה שיווק לכתוב חוזה שכירות לדירה –מדוע עורכי דין מתיימרים להכיר תחום מומחיות מורכב שכזה.
  2. שינויים תכופים בשוק – משרד עורכי הדין יכול להיות רגוע כאשר הוא מבצע מיקור חוץ לאיש מקצוע בתחום ה- Legal Marketing, שהינו גם בעל מומחיות בתחום הפיתוח העסקי – וגם יאפשר מימוש פרקטיקות חדשניות בתחום – תחום שהוא 'חי ונושם' כל יום מימות השבוע.
  3. גמישות הפעלת צוות השיווק – במידה והמשרד מעסיק צוות שיווק תחת קורת ביתו, במקרים רבים בהם יש עומס עבודה נמוך מדי – או גבוה מדי בתחום – הצוות לא יהיה גמיש מספיק להתרגל לשינוי, דבר שאינו מתרחש במיקור חוץ, המאופיין במשרדים בעלי צוות עובדים נרחב ומולטי דיסציפלינארי.
  4. המלצות חיצוניות – לעיתים מזומנות, משרד עורכי הדין שרוי בראיית עולם מסוימת לגבי דרך פעולתו, השקפה שנובעת מעשרות שנות פעילות, מקובעות מסוימת, גיל השותפים המובילים ועוד. מיקור חוץ של נושאי הפיתוח העסקי והשיווק, מאפשרים לבחון את הדברים באופן אובייקטיבי יותר, ולהיחשף לדרכי פעולה חדשות או נוספות.
  5. חיסכון בזמן שיוביל לתפוקה טובה יותר – החברה החיצונית יכולה לגבש או לממש את מדיניות השיווק שנקבעה בעבור משרד עורכי הדין (ולרוב גם אמונה על כתיבתו), ומעבר לכך – מסייעת בקידום ופיתוח המשרד בדרך יעילה, לדוגמה- ביצירת אתר אינטרנט נגיש ואינפורמטיבי, לרבות תכנונו, כתיבת התוכן, קידום וכו'. כל שעה שעובד במשרד עורכי דין יחסוך, תוביל לתפוקה טובה יותר בעבודה המשפטית, והנושאים המקצועיים – יופנו לאנשי מקצוע.
  6. כפועל יוצא – צמיחה מהירה יותר – התמקדות של עובדי משרד עורכי הדין בפעילות המקצועית גרידא מובילה לצמיחה מהירה יותר של המשרד, לאור ההתמקדות בהיבט המהותי של עבודתם, ואי כניסה לנושאי השיווק והפיתוח העסקי – בהם הם אינם בקיאים. בסופו של דבר, אחת המטרות היא לחסוך זמן לשותפים, ולפנות אותם למה שהם עושים הכי טוב – ייצוג לקוחות.

למרות היתרונות הברורים, ישנם גם מספר חסרונות שיש להכיר לפני קבלת החלטה על מיקור חוץ של תחום השיווק והפיתוח העסקי (Legal Marketing) לחברה חיצונית. ראשית, חשש מדליפת חומרים מקצועיים סודיים של פעילות המשרד או לקוחותיו, דבר שיכול לפגוע באמון השוק במשרד. הפתרון לכך – חתימה על הסכם סודיות נרחב. שנית, אפשרות לניגוד אינטרסים של חברת מיקור החוץ שייתכן ומקדמת את הפיתוח העסקי של משרד עורכי דין מתחרה.

לסיכום, מיקור חוץ של פעולות השיווק והפיתוח העסקי (ליגל מרקטינג – Legal Marketing) מאפשרות ניצול מומחיות של אנשי מקצוע, במקביל לחיסכון בזמן ותפוקה מקצועית טובה יותר של עורכי הדין במשרדיהם, אשר ינצלו את זמנם בעבודה באופן יעיל יותר, כל זאת לשם קידום צמיחת משרד עורכי הדין והשאת רווחיו.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין