חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פאנל מומחים – אודות מינוף דירוג משרדי עורכי הדין

שמחים להביא בפניכם סיכום פאנל מומחים של לשכת עורכי הדין הבינלאומית (IBA) שנערך לאחרונה, ועסק בנושא מינוף דירוג משרדי עורכי דין בדירוגים משפטיים (Legal Guides) והבנה עמוקה יותר של הליך הדירוג.

צוות המומחים סיפק טיפים כיצד להפיק את המרב מהמדריכים המשפטיים, תוך שבחן את החשיבות ההולכת וגוברת של הערות העורך (editorial commentaries) של חלק מהמדריכים המשפטיים. הבה

 ונצלול פנימה.

ישנם שני מדריכים משפטיים בינלאומיים משפיעים במיוחד –Legal500 ולצידו- Chambers and Partners. ישנם מדריכים נוספים המתמקדים בתחומי עניין מסוימים כגון IFLR1000 המתמקד בתחום הפיננסי והמסחרי ו IP trademark המתמקד בתחום הקניין הרוחני. במקביל לכך, יש מדריכים המדרגים לפי גודל משרד עורכי דין או מתמקדים בגאוגרפיה מסוימת (אמריקה הלטינית לדוגמה).

כדי לבחור לאיזה מדריך משפטי ברצונכם להיכנס, יש לבחון מי קהל היעד של המדריך ואיך קהל היעד משתמש במדריך. למשל, מדריך Legal500 מתמקד יותר במחלקות בתוך משרדי עורכי הדין, לעומת מדריך Chambers and Partners הנותן דגש רב יותר לעורכי-דין אינדיבידואליים.

מדריכים משפטיים מסייעים הן לעורכי הדין והן למשרדי עורכי הדין – לבחור משרדים אחרים עימם ניתן לשתף פעולה בתיקים או בתחומי עניין מסוימים. סוגיה זו משמעותית במיוחד כאשר מדובר במשרד עורכי דין שאינו מקושר לרשת משפטית מרכזית (Legal Networks) או אינו מקושר כלל – ולכן אינו מכיר באופן ישיר או עקיף משרדים פוטנציאליים שעמם ניתן לשתף פעולה בביטחון כי הרמה המקצועית של המשרד הולמת את הצרכים של הלקוח.

למרות שיש חשיבות למשרד להיות מדורג כ- Tier #1 בתחומי העיסוק שלו, גם משרדים או עורכי דין מסוימים המדורגים כ- Tier #2 ומטה זוכים לחשיפה באמצעות הדירוגים המשפטיים. עצם הכניסה לא פעם – היא החשובה, ועומדת בפני עצמה כאקט שיווקי ומיתוגי משמעותי – לרבות בזכות החלק המילולי במדריכי הדירוג, חלק הצובר תאוצה בחשיבותו בשנים האחרונות. הדירוג במדריכים המשפטיים אומנם חשוב ומהווה לעיתים כלי ראשוני בסינון מועמדים לשיתופי פעולה, אך הוא אינו הכלי היחיד – למשל, סטנדרטים משותפים וחזון דומה אינם פחות חשובים מדירוג גבוה במדריך המשפטי.

כניסת מדריכי הדירוג לנושא כוח האדם

בשנים האחרונות ישנה חשיבות הולכת וגוברת לנושא גיוון כוח האדם במשרדים (Diversity) – הן בפן המגדרי והן האתני ברמת עורכי הדין הזוטרים וברמת השותפים – והנושא מהווה גורם לבחירה במשרד עו"ד כזה או אחר. בארה"ב לדוגמה, מדריך Legal500 מאפשר למשרדי עורכי דין לתאר באופן וולונטארי את הרכב כוח האדם במשרדיהם ויש מגמה בולטת להתחשבות בנתונים האלו.

במשרדי עורכי דין פרטיים, עורכי דין צעירים עם ניסיון של מספר שנים מתחילים לגבש את מסמכי הדירוג (Submissions) למדריך המשפטי, אלמנט ראוי על מנת להכניס לתהליך מחשבה יצירתית ולהימנע ממקובעות מחשבתית שלעיתים קיימת בדרג השותפים הבכירים.

במסגרת ביצוע ההגשה, רוב הדוגמאות של תיקים המוגשות הינם סודיות – ולעיתים אף שם הלקוח נמחק. ראוי לציין כי מחיקה שכזו בעייתית, מכיוון שהמדריך המשפטי אינו יכול לפנות אליהם ולאמת את הנתונים המופיעים בבקשת ההגשה של משרד עורכי דין למדריך.

לפי הנהלת מדריך Legal500 – וגם על פי הניסיון העשיר של משרדנו (Robus Legal Marketing) בפעילות אל מול המדריך, הסודיות נשמרת ואין חשש לזליגת המידע המתקבל במסגרת הבקשות להיכלל בדירוגים השונים. אין אינטרס של המדריך לפגוע ביחסי עורכי דין-לקוחות, ההפך הוא הנכון – אמון הוא חלק עיקרי בשימוש במדריך המשפטי.

מינוף הדירוג המשפטי – מוניטין ומיתוג

לגבי מינוף הדירוג במדריכים המשפטיים, ההמלצה היא ראשית להציג את סמלי המדריכים (לוגואים) באתר האינטרנט של המשרד, ברשתות החברתיות ואף בחתימת בדואר האלקטרוני של העובדים. במידה ומשרד עורכי דין קיבל דירוג גבוה (ולעיתים אף גם עצם הכניסה) – ראוי להכניס זאת לכל מקום אפשרי, וככל שניתן טקסט מפרגן וראוי לצד הדירוג – ראוי להכניס גם ציטוט מסוים ממנו.

המדריכים המשפטיים מהווים כלי ייעוץ משמעותי ואיכותי ליכולת של יועץ המשפטי בחברה מסחרית לבחור משרד עורכי דין או עורך דין מסוים. החברות המסחריות רואות בעורכי הדין במשרדי עורכי הדין כ- 'שלוחה' שלהם, ומכאן החשיבות לבחירה מקצועית וראויה של עורכי הדין. המדריכים המשפטיים מאפשרים לקבל 'כיוון' אודות המוניטין ואיכות משרד עורכי הדין החיצוני שהחברה מעוניינת בשירותיו.

יועצים משפטיים – אלמנט מפתח בדירוג

יועצים משפטיים בחברות המסחריות הם רכיב חשוב בדירוג של עורכי דין ומשרדי עוה"ד במדריכים המשפטיים. בממוצע, במהלך חייו המקצועיים, יועץ משפטי ראשי נותן כ-40 חוות דעת אודות משרדי עורכי דין או עורכי דין מסוימים שעבד עימם, כאשר כל חוות דעת לוקחת בין חצי שעה לשעה. מדובר בהשקעת משאבים משמעותית מצד הייעוץ המשפטי של כל חברה מסחרית ולכן ההמלצה היא לבקש אקטיבית חוות דעת מהחברה, אחרת ייתכן שלא תיתן כזאת, גם אם שיתוף הפעולה בין משרד עורכי הדין החיצוני לחברה היה חיובי מאוד.

בסקר רחב היקף שנערך בקרב יועצים משפטיים פנימיים, כ- 40% מהם מציינים כי המדריכים המשפטיים אינם שואלים את כל השאלות החשובות במסגרת דירוג עורכי הדין ומשרדיהם. לפיכך, לא מפתיע כי למרות חשיבותם של מדריכים משפטיים, הם אינם הגורם היחידי לבחירתם של עורכי דין חיצוניים לחברות המסחריות. בתוך כך, המקורות הנוספים לפיהם בוחרים יועץ חיצוני לחברה הם שיח עם יועצים משפטיים עמיתים בחברות אחרות.

במסגרת חוות הדעת, מדריך הדירוג המשפטי Legal500 שואל אודות איכות הייעוץ המשפטי ופעילות הצוותים המשפטיים – אך בשנים האחרונות המדריך הוסיף שאלות כגון התרבות הארגונית של משרדי עורכי הדין, הטכנולוגיה בשימוש המשרדים, ניהול פרויקטים ויעילות חיוב שכר הטרחה. זאת כדי לתת כלים נוספים להבדיל בין משרדי עורכי דין ברמות דירוג זהות.

מדריך הדירוג המשפטי Legal500 מראיין בכל שנה כ- 300,000 (!)יועצים משפטיים ומקבלי שירותים משפטיים – בין אם באמצעות דוא"ל / שיחות טלפון / ראיונות פנים אל פנים – וזאת במטרה לבנות תמונה מקיפה ואיכותית אודות משרדי עורכי דין ועורכי דין מסוימים.

דירוג ספציפי של יועצים משפטיים – GC Power

בעבר, המדריך המשפטי Legal500 לא דירג באופן משמעותי את היועצים המשפטיים, הרכיב השני של שוק עריכת הדין לאחר עורכי הדין הפרטיים, והחל לעשות כך בשנים האחרונות בכ-37 ממדינות העולם תחת הכותרת GC Power. שני מדריכי הדירוג המרכזיים, Legal500 ו-Chambers and Partners, מקיימים אירועים ייעודיים ליועצים משפטיים, הכוללים גם הכשרות, ומפרסמים מגזינים ייעודיים. זאת, לשם חיזוק מעמד היועצים המשפטיים בשוק עריכת הדין וכחלק מהוקרה למשאבים שמשקיעים בדירוג עורכי דין.

ראוי לציין כי יש ארגונים המחלקים פרסים ותעודות הוקרה לעורכי דין, אך לעיתים קבלת הפרס ופרסום הזכייה אינו בחינם ועולה כסף לעורך הדין. חלק מהשותפים טוענים שמנגנון שכזה הוא בזבוז משאבים ולכן מעדיפים להתמקד בקידומם בדירוג המרכזיים, כגון ה Legal500 ו-Chambers and Partners.

לסיכום – במידה ומשרד עורכי דין – או עורך דין ספציפי – מבקשים לעלות בדירוג במדריכים המשפטיים או להיכנס לדירוג באופן כללי, מומלץ וראוי ליצור קשר עם המדריך הרלוונטי ולקבל משוב על 'איך ניתן להשתפר בהגשה' – מדובר במנגנון מוכר וראוי. בתוך כך, ניתן להיעזר במשרדנו, משרד Robus, העוסק בליווי והכוונה של משרדי עורכי דין בביצוע הגשות למדריכי דירוג ישראלים (BDI, Duns 100) וזרים (Chambers, Legal 500, IFLR) כאחד.

ליצירת קשר בנושא זה אנא פנו למשרדנו בדוא"ל: office@robus.co.il

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין