חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שיווק ויראלי – מגמות שיווקיות בשוק עריכת הדין בצל משבר הקורונה

מי היה מאמין שעד לפני חודשיים, כשאמרו את המילה "קורונה" בהקשר של משרדי עורכי דין, יכולנו רק לחשוב על טיול משרדי במקסיקו עם בקבוק בירה ולימון או על Happy Hour באמצע יום חמישי עמוס מלא בדיונים…

היום, המילה הזו מקבלת משמעות אחרת – במשנה תוקף. נגיף הקורונה שהתפרץ בסין בשלהי שנת 2019, הגיע לישראל במלוא עוצמתו באמצע חודש מרץ 2020 והכה את כולנו בתדהמה רבה. עם התפשטות הנגיף בישראל, הגבילה הממשלה את הציבור באמצעות כללים, שמשתנים מיום ליום וגורמים למשק הישראל להיערך למציאות חדשה – מציאות וירטואלית.

ומה קרה בשוק עריכת הדין בישראל? משרדי עורכי דין רבים עברו לעבודה זמינה אך "מרוחקת" (באמצעות התקנת VPN והתחברות למערכות המשרד מרחוק), שימוש בטלפונים ניידים ובהודעות (SMS / וואטסאפ), שיחות וידיאו (עם לקוחות ועם הצוות המשפטי) באמצעות אפליקציית ZOOM Skype Blue Jeans ועוד.

בעוד משרדי עורכי הדין מנסים להסתגל למציאות החדשה של עבודה מהבית או במתכונת מצומצמת מהמשרד, רובם אף השכילו והבינו ערכו של משבר מהו והחלו בפעולות שיווקיות אקטיביות לשמירה על קשר קבוע ורציף עם לקוחותיהם.

נסקור בקצרה מספר אמצעים עיקריים בהם משרדי עורכי דין עשו ועושים שימוש, על מנת לצלוח את "המשבר" הנוכחי ויתרה מכך, למנף את המשבר להזדמנות עסקית לכל דבר ועניין:

  1. מאמרים מקצועיים – משרדי עורכי דין מבינים את משמעותה וחשיבותה של המילה הכתובה, במיוחד בימים אלו – בעת של אי וודאות, ומפנימים שכל פיסת מידע שיכולה להפיג את אי הבהירות נחשבת כמכרה זהב ולכן, בוחרים לכתוב ולפרסם מאמרים שמטרתם הבהרת המצב החדש (ולעיתים אף מציעים דרכים ופתרונות להתמודדות). אז מה נדרש בעצם? מסמך מקצועי קצר (עד 500 מילה), בתחום מעניין ורלבנטי, הכתוב בגובה העיניים, בו ניתן להשתמש אל מול העיתונות הכלכלית, בשימוש ברשתות החברתיות, בשליחת ניוזלטר ועוד (ראו מטה).
  2. רשתות חברתיות – משרדים הבינו כבר מזמן את חשיבותן של הרשתות החברתיות בתקשורת עם לקוחותיהם, עמיתיהם, מתמחי העתיד שלהם ובכלל עם העולם החיצון. ברגעים שכאלה, בהם כלל הקלפים נטרפים, שימוש נכון ברשתות חברתיות עשוי להביא לזכירות המותג, שימור לקוחות וכן איתור לקוחות פוטנציאליים חדשים (לעולם לא ניתן לדעת מהיכן יגיע הלקוח הבא). בעתות משבר, תדירות הפוסטים המומלצת שונה מה"רגיל" (לרוב גבוהה יותר) ומשתנה בהתאם לעדכונים השונים במהלך המשבר.
  3. ניוזלטר – העלון המקוון שמאז ומתמיד שימש ככלי להפצת ידע במשרדי עורכי דין, תופס מקום חשוב כאשר רוצים לעדכן ולשתף בידע. משרדים רבים בוחרים להעביר מידע חשוב על בסיס יומי / שבועי / חודשי באמצעותו. עם התפרצות נגיף הקורונה, חלו שינויים רבים, הנוגעים לתחומי משפט רבים.

משרדי עורכי דין (גדולים וקטנים כאחד) בחרו לסקור שינויים אלו באמצעות עלון דיגיטלי ובמסגרתו ריכזו מענה לתהיות רבות שעלו במסגרת תקופה מבלבלת זו – כדרך נפלאה להעברת ערך מוסף ללקוחות וקולגות.

  1. Mini Site – משרדים רבים פתחו דף נחיתה / אתר אינטרנט מצומצם שעוסק כולו בסוגיות משפטיות בצל התפרצות נגיף הקורונה. קוראים שמחפשים מענה לשאלות אקוטיות בתחומים שונים, מוצאים מענה כולל לסוגיות משפטיות שונות באתרים מסוג זה. שימוש בכלי זה יכול להיעשות על ידי משרדים בכל גודל – שיכולים להציע מענה בתחומים משפטיים מגוונים – או בתחום נישה ספציפי.

שימוש נכון בכלי זה יכול להוביל לא רק לעלייה במספר הגולשים לאתר, אלא גם לעלייה במיתוג המשרד מבחינת SEO (הופעת המשרד במנוע החיפוש גוגל – Search Engine Optimization).

  1. וובינר בשיתוף עם גופים מובילים – משרדי עורכי דין בוחרים לשתף פעולה עם גופים מוכרים ולהעלות שיחות/הרצאות אינטרנטיות מקצועיות בתחומים "בוערים" ולשדר אותן על גבי הרשתות החברתיות שלהם. העברת ידע בדרך זו מושכת את העין וגורמת לגולש לרצות לדעת עוד. שיטה זו נחשבת לשיטה מוצלחת ומעניינת להעברת ידע וזאת ניתן לראות במעורבות הקוראים (תגובות ושיתופים) ובכמות הצפיות בוובינר (Webinar).
  2. פודקאסט –ישנם משרדים שבוחרים להעביר תוכן מקצועי באמצעות פודקאסט (בעברית נכונה: הסכת – Podcast), הנחשב לדרך קלה, נגישה, בה ניתן לעשות שימוש כמעט בכל מקום (גם עם אלכוהול ג'ל על הידיים ומסיכה על הפנים). כל שצריך הוא לחשוב על תוכן, להיכנס לחדר שקט עם מיקרופון מקצועי ואפליקציה/ תוכנה לעריכת סאונד.

ניתן להעלות פודקאסטים בכל נושא, אך אלו התחומים האקטואליים והמדוברים בעת זו הם: דיני עבודה, נדל"ן, מיסוי, תאגידים, חדלות פירעון, דיני משפחה. בפודקסט ניתן לעשות שימוש ברשתות החברתיות, פרסום בפלטפורמות של פודקאסטים, שיווק מפה לאוזן ושיתוף פעולה עם גופים שונים שיכולים להעלות את הפודקאסט על הפלטפורמה שלהם.


לסיכום

האנושות למודת משברים כלכליים, פיזיים, בריאותיים ואחרים.

כפי שהתרחש מיד לאחר המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 – במסגרתו שווקים שלמים שינו את דפוסי ההתנהגות והחשיבה שלהם – גם שוק עריכת הדין התעורר והתחיל להבין את חשיבות תחומי השיווק והפיתוח העסקי, כך גם ב"משבר" הנוכחי.

משרדי עורכי דין מבינים את חשיבות האקטיביות בתחומי השיווק והפיתוח העסקי וכן את הצורך בתכנים מעניינים ובדרכים רלבנטיות להעבירם.

אין צל של ספק, שהמשבר חילק את שוק עריכת הדין לשניים (בפן השיווקי, כמובן) – משרדים שבועטים קדימה ורואים כיצד המשבר הרגעי הזה לוקח אותם כמה צעדים קדימה – ואלו שבוחרים לשבת על הגדר ולא לעשות דבר עד יעבור זעם (ונותנים למשבר לנהל אותם).

משרדי עורכי דין שישכילו לפעול, ליזום, לכתוב, לעדכן ולהשתמש בצורה מושכלת בכלים השיווקיים שבידיהם, ככל הנראה ימצאו את עצמם לאחר "משבר הקורונה", חזקים הרבה יותר ממה שנכנסו אליו.

 

*עו"ד טלי קלדרון הינה מנהלת לקוחות בכירה בחברת Robus.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין