חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שכר טרחה במבצע – על שכר הטרחה השעתי

משרדי עורכי הדין בישראל ובעולם ספגו זעזוע כלכלי לא מבוטל במשבר הכלכלי המשמעותי האחרון (2008). הירידה בהכנסות והבעיות בגביית שכר הטרחה מהלקוחות בתקופה ההיא, העלתה שוב את סוגיית שיטת מודל התמחור השעתי, מודל אשר חרף ביקורת, נהוג בשימוש עד היום בחלק לא מבוטל ממשרדי עורכי הדין בארץ ובעולם.

יש לזכור כי הגידול המהיר במספר עורכי הדין הקיימים בשוק חיזק את כוח המיקוח של הלקוחות, בעיקר כשמדובר בשירותים משפטיים בסיסיים אותם יכול לספק בהצלחה כמעט כל עורך דין בעל ניסיון של כמה שנים.

מנקודת המבט של משרדי עורכי הדין, ביצוע חיוב שירות משפטי לפי שעה מעביר את הסיכון ללקוח במידה והטיפול בענייניו לוקח יותר זמן מן המצופה. מאידך מנקודת מבטו של הלקוח, אין ספק כי יש כאן טעם לפגם. קיים חשש כי חיוב על פי שעה נותן לעורכי הדין תמריץ "לעבות" את הטיפול לעיתים אף מעבר לנדרש.

בצער (ובחצי חיוך…😏), יש לציין כי תסריט מודל החיוב הקיים בחלק ממשרדי עורכי הדין מתנהל עפ"י הסדר הבא-

(1) פגישה עם הלקוח במשרד

(2) תקצוב עניינו של הלקוח תוך ביסוס הנחות שלעיתים קרובות אינן מציאותית

(3) תחילת עבודה עם הלקוח והנפקת חשבונית

(4) קבלת טלפון כועס מהלקוח שלא מבין כיצד תפח שכר הטרחה אותו הוא נדרש לשלם…

עורכי הדין מכירים היטב את התופעה בה השעון מורה על השעה 18:00 ואתה נמצא במשרד. עבדת מהר היום וסיימת את כל מטלותיך, וכל אשר חפצה נפשך הוא לשוב הביתה ולסיים את יום העבודה הפורה.

ברם – מבט חטוף לעבר הקולגות המקצועיים שלך במשרד מגלה שאף אחד עדיין לא עזב, ומכיוון שמשרדך פועל לפי שיטת מודל התמחור השעתי וכל שעה שלך מדווחת – אתה מצופה להישאר עוד שעה-שעתיים, בהם אתה פרודוקטיבי מאוד- גולש באינטרנט, בודק מה חדש ב- Facebook ועובר שנית על המיילים שלך… אתה הרי יודע שלא תוכל ללכת הביתה לפני כולם, כדי שלא יחשבו שאתה מתרשל בעבודתך, וכמובן – על מנת להציג בסוף החודש בפני מנהלי המשרד את יעילות עבודתך…

מציאות זו שכיחה במשרדי עורכי דין מסיבות שונות, לרבות מודל התמחור השעתי המוביל לפרדוקס שבו במידה והשבת ללקוח על שאלה במהירות ויעילו – אף על פי שחסכת לשניכם זמן יקר – היעילות שלך כעורך דין עובדת כנגדך, ואם לא די בכך – אף עלולה לפגוע בהכנסות המשרד בו אתה עובד.

הלקוח אשר עלול להרגיש מרומה, לא מביא בחשבון את כמות העבודה שהושקעה בתיק, ומבחינתו – מסתכל על השורה התחתונה בה הוא נדרש לשלם סכום שלדעתו לא משקף את העבודה שהושקעה בעניינו.

לקוח שכזה יתווכח על חשבון שכר הטרחה ואולי יקבל הנחה משמעותית, ובמקרה הפחות טוב- לא ישתמש בשירותי המשרד ואף ימליץ לאחרים לא לעשות כן. כך במקרים רבים, עבודה משפטית יעילה וטובה שהעניק המשרד לאו דווקא מוערכת ע"י הלקוח המאוכזב. מודל התמחור השעתי לא פעם עובד נהדר, אך לעיתים – עלול לפגוע בתהליכי העבודה במשרד ואף בקשר עם הלקוחות.

מה אפשר לעשות? מוזמנים למספר פוסטים של משרדנו בנושאי שכר טרחה:

  • קביעת שכר טרחה – גבה את התשלום המגיע לך – קישור
  • שכר טרחה במבצע – על שכר טרחה שעתי – קישור
  • האנטומיה של חיוב לפי שעות במשרדי עו"ד – קישור
  • התנתקות משיטת תמחור מבוססת שעות – קישור

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

מנהלי שיווק ופיתוח עסקי כסוכני שינוי

התקופה האחרונה אילצה את כולנו, בעל כורחנו, להשתנות. העולם המשפטי הנוטה לשמרנות ומתקשה בהטמעת שינויים, נאלץ גם הוא לבצע שינויים מרחקי לכת. אך לצד האתגר טמונה הזדמנות עבור תחום השיווק והפיתוח העסקי, בפרט בנקודת הזמן הנוכחית.

קרא עוד