חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שכר טרחה במבצע – על שכר טרחה שעתי

מודל התמחור השעתי הינו מודל הנהוג כיום ברוב משרדי עורכי הדין לתמחור הגבייה מלקוחות. ברם – תהליך המתרחש מזה מספר שנים משנה את מודל שכר הטרחה השעתי למודלים אחרים. במאמר זה נבקש לבחון אלטרנטיבות חלופיות הניתנות ליישום ועשויות לסייע הן למשרד עורכי הדין בגבייה אשר תתאם את שירותי המשרד והן את צרכי הלקוח.

אין צל של ספק כי ישנם קשיים רבים בשיטת מודל התמחור לפי שעה, לרבות העדר תגמול בעבור יעילות עורכי הדין, לצד הצורך המתגבר של עורך הדין כתוצאה מהעדר התגמול ליצור מצג של 'עיבוי' שעות טיפול בתיק, מצב המביא להגברת העומס על מערכת בתי המשפט וכן למחלוקת כמעט בלתי נמנעת כאשר מגיע שלב גביית שכר הטרחה אל מול הלקוח המתוסכל אשר עשוי להרגיש מרומה מבחינתו.

אם כן אפוא, לאחר שהבנו כי מודל התמחור לפי שעה אינו תמיד תואם את צרכיי כלל הלקוחות המשפטיים ולעיתים גם אינו תואם את צרכיי משרדי עורכי הדין בשוק הגלובלי והדינמי – עומדת בפנינו השאלה מהי הדרך הנכונה לחייב לקוחות בשכר-טרחה?

יש להבין כי הצורך בשינוי נובע בין היתר, מהעובדה כי לקוחות מבינים כיום גם הם, כי מקצוע עריכת הדין הפך למוצר לכל דבר ועניין, ל- 'קומודיטי' (commodity). ישנם סוגי עבודה משפטית אשר בעבורם לקוחות אינם מוכנים להמשיך ולשלם מחירים גבוהים (בוודאי לא תעריפי 'שותף') לטיפול בעניינים משפטים פשוטים לכאורה לדוגמת הכנת תצהיר, ניסוח צוואה פשוטה או הליכי ביניים ליטיגטוריים. מנגד, עורך הדין אשר בוחן את  התיק כמכלול, נאלץ לבצע מספר פעילויות רב בעלות נמוכה.

פתרון אפשרי לכך ניתן למצוא בשירותי מיקור החוץ (אאוטסורסינג- Outsourcing), שירותים בהם נעזרים משרדי עורכי דין לצורך ניתוב עבודות משפטיות "פשוטות" אל עו"ד העובדים לבדם בעלות נמוכה, או מעבר לים – לחברות בנושאים אלו בהודו ובדרום אמריקה בדרך כלל, ובשנתיים האחרונות – גם לישראל דרך חברת LawFlex (אתר). שירותים משפטיים אלה במידה והם נעשים בתוך המשרד, משאירים שולי רווח נמוך למשרד עורכי הדין (אם בכלל) ומבזבזים זמן יקר של צוות העובדים, ולכן מוטב לנתב מענה לשירותים אלה בעלות נמוכה יותר – במיקור חוץ.

ישנם מודלים נוספים אשר התפתחו עם השנים כתחליף למודל התמחור לפי שעה אותם נסקור בקצרה:

  • מחיר קבוע (Fix Price)– המחיר אשר המשרד גובה בעבור שירות כלשהו, לדוגמא – X ₪ בעבור הכנת צוואה. מודל זה מאפשר לתמחר שירותים משפטיים קבועים אותם מעניק המשרד ולהבטיח כי הן הלקוח והן עורך הדין יידעו מבעוד מועד מה מצופה מהם מבחינת שכר והזמן אשר צריך להיות מושקע בהכנת אותו המסמך.
  • מחיר מותנה בהצלחה (Success Fee)– מחיר אשר תלוי בתוצאה אשר ישיג עורך הדין בתיק, הנגבה בדרך כלל באחוזים. מודל זה מאפשר ללקוחות אשר ידם אינה משגת לשלם בעבור שירותים משפטיים לקבל אותם מעורך דין בעל תמריץ גבוה להצליח ולשלם אך ורק במידה וניצחו בתיק. במודל זה ישנו כמובן הסיכון הברור בכך שעורך הדין יפסיד בתיק ויעבוד בחינם, ולכן מודל זה עשוי לא להתאים למספר רב של עורכי דין. יש לזכור כי בשל אלמנט הסיכון, האחוז הנגבה על ידי עורך הדין יכול להיות גבוה יותר, אך יש לזכור לסכם אותו תמיד בהסכם שכר הטרחה הן מראש ובעיקר – בכתב.
  • תמחור קבוע (fix price) + תמחור לפי שעה (Hourly fee) – מספר שירותים קבועים יתומחרו ללקוח על בסיס קבוע, כאשר השירותים השונים והמשתנים יתומחרו על פי מודל התמחור לפי שעה. כך נוצרת התאמת ציפיות בין הלקוח לעורך הדין.

לדוגמא בעבור הכנת הסכם שכירות (הסכם אשר ברוב המקרים הוא סטנדרטי ועורך הדין יודע כמה זמן נדרש לו על מנת להכין הסכם שכזה) יקבל עורך הדין סכום מוסכם מראש אך בעבור הליך משפטי כנגד השוכר (אשר הזמן אשר נדרש לטיפולו משתנה בהתאם לנסיבות ההליך) יחויב הלקוח על פי מודל התמחור לפי שעה.

מודל זה מוגבל ללקוחות הצורכים שירותים קבועים מן המשרד אשר ניתן להגדירם ועשוי לא להתאים לכלל הלקוחות.

  • תמחור לפי שעה (Hourly Fee) + שכר מותנה בהצלחה (Success Fee)- שילוב של שני המודלים הללו מאפשר ללקוח ולעורך הדין לחלק ביניהם את הסיכון ומבטיח לעורך הדין תשלום בסיסי מינימאלי על מנת שלא יישאר בידיים ריקות, ובנוסף – גם את התמריץ לנצח בעבור הלקוח את התיק. האחוזים שייגבו כאן, יהיו בדרך כלל נמוכים יותר.
  • ריטיינר (Retainer)- תשלום שכר קבוע אשר מחייב את עורך הדין להיות זמין בעבור הלקוח לליווי משפטי מקיף. הריטיינר כולל בדרך כלל טיפול בכמה תחומי עיסוק, ומאפשר ללקוח להיות 'שקט' בעוד ענייניו המלאים מטופלים על ידי משרד עורכי הדין.

לסיכום – כפי שניתן לראות קיימים מספר אלטרנטיבות למודל התמחור השעתי הנהוג. לכל מודל ישנם יתרונות וחסרונות ייחודיים, ואין הם בהכרח טובים יותר או רעים יותר ממודל התמחור השעתי.

ברם, עורכי הדין נדרשים כיום לגלות גמישות, להתאים עצמם, ליישר קו עם השוק העולמי התחרותי ולדעת להשתמש במספר מודלים על מנת לתגמל יעילות וחריצות בקרב עורכי הדין המשרד, להשאיר את הלקוח מרוצה ובהרגשה כי הוא מקבל יחס אישי והוגן וכי כמו ספקי שירותים אחרים רבים בשוק גם בתחום המשפטי יודעים לבוא לקראתו.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין