חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שכר עורכי-דין צעירים – מה הסטאטוס, ומה מתרחש מעבר לים

אין זה סוד גדול כי חיי עורכי הדין הצעירים אינם קלים. מדובר במקצוע בו שעות העבודה ארוכות, לא פעם עמוק אל תוך הלילה. בתחום המשפט המסחרי, לדוגמה, העבודה בפירמות גדולות יכולה להימשך מעל 12 שעות ביום, ובזמנים של עומס – לא פעם מוצאים עצמם עורכי הדין הצעירים מסיימים את יום העבודה אחרי 12 בלילה – לוקחים מונית הביתה – רק כדי להגיע למחרת ליום דומה. רק כדי לסבר את האוזן, עורכי הדין בישראל עובדים כ- 10.8 שעות עבודה יומיות בממוצע, בעוד שמתמחים עובדים כ-12 שעות ביום בממוצע (קישור לנתונים).

לצד שעות העבודה הארוכות והמתישות, מיותר לציין כי סגנון העבודה האינטנסיבי גובה מחיר בריאותי – בשחיקה ובאינטנסיביות הרבה אליה נדרשים עורכי הדין, ואף בא פעמים רבות על חשבון ניהול חיי חברה ומשפחה תקינים., להרחבה בנושא זה, ניתן להקליק על מאמר של הגב' קשת ברקו שפורסם ב- The Marker ונקרא – הצד האפל של מקצוע עריכת הדין: דיכאון (קישור).

ולמרות כל הנאמר לעיל… מדוע בוחרים רבים כל-כך במסלול הקשה של עריכת הדין והשעות המתישות במשרדי עורכי הדין הגדולים? יש סיבות רבות, אך לא פעם הסיבה הראשונה הינה פשוטה – שכר – וכמובן התנאים.

נתחיל עם המתרחש מעבר לים

  • בפירמות עורכי דין באנגליה, השכר משתנה בהתאם לתחום העיסוק – בעוד שליטיגטור מתחיל העובד במשרד מסחרי קטן עשוי להרוויח בשנה בין 25,000 ל- 40,000 פאונד בשנה, בפירמה גדולה בלונדון, יכול להגיע שכרו ל-65,000 פאונד ובחברות המובילות – 80,000 פאונד בשנה.
  • תחום העיסוק הרווחי ביותר הינו משפט מסחרי (ובפרט דיני התאגידים – Corporate M&A), בו המשכורות נעות בין 70,000 פאונד ל- 200,000 פאונד בשנה (קישור). ובתרגום לעברית – שכרם נע בין 324,000₪ בשנה (שהם 27,000 ₪ בחודש), ל- 925,500 ₪ (שהם 77,000 ₪ בחודש). כן. לחודש אחד…
  • על פי נתוני לשכת העבודה האמריקאית: שכרו הממוצע של עורך- דין במשרד בינוני פלוס בארה"ב עומד על כ-10,000 דולר לחודש, שהם כ- 35,000 ₪ (קישור).
  • השכר החציוני של עורך דין בארה"ב הוא 75,803$ בשנה, שהם 22,500 ₪ בחודש. ניתן משקל רב לשנות הניסיון ובית הספר למשפטים בו למד עורך הדין, ועל כן שכרו של עורך דין מסחרי מתחיל למשל יכול לנוע בטווח שבין 30,000$ ל-100,000$, כשבוגרי אוניברסיטת קולומביה (לדוגמה) – יכולים לצפות לשכר התחלתי שנתי של 165,000$ – שהם 49,500 ₪ לחודש (!). עוד יצוין כי שכרו הממוצע של עורך דין מסחרי לדיני תאגידים הוא 98,823$ לשנה (קישור) – שהם 30,000 ₪ לחודש.

אז… כמה מרוויח עורך הדין?

התשובה לכך מורכבת. יש חמש שאלות שקובעות את שכרו של עורך הדין:

  • שיטת החיוב ומבנה התמחור במשרד

לרוב שיטת התמחור נעשית על-פי שעה, כשהטווחים משתנים בהתאם לפקטורים שהוצגו לעיל. בתחומי משפט מסוימים השיטה אף נעשית עפ"י אחוזים (בארה"ב, הממוצע נע סביב 33% מסכום ההסדר בהינתן זכייה בתביעה), זאת נוסף להסדרי ריטיינר שבהם למעשה מהווה המשרד היועץ המשפטי הבלעדי של החברה אותה מייצג.

  • גודל ויוקרת המשרד

גודלו, יוקרתו ומוניטין המשרד לרוב משפיעים על התמחור באופן משמעותי. עורך דין עצמאי, יוצא משרד גדול, עשוי לגבות אף פחות מעורך דין עם וותק וניסיון דומה לשלו העובד במשרד גדול. בסופו של דבר – התשלום לא פעם (או לפחות חלק ממנו) הוא גם עבור השם של המשרד. עם זאת, יתרון שיש למשרדי ענק מעבר למוניטין והיוקרה שלהם הוא היכולת לתת מענה הוליסטי ורחב המשלב תחומים רבים, ולא מענה נקודתי של משרד בוטיק או עורך דין עצמאי המתמחה בתחום מסוים בלבד.

  • תחום העיסוק המשפטי וסוג העבודה המשפטית

תחומי המשפט הרווחיים ביותר – גם בישראל – הם המשפט המסחרי הבינלאומי וההייטק. נתון זה מגולם בשכר הטרחה שיגבו משרדים מובילים בתחומים אלו – לעומת השכר שייגבה על-ידי משרדים מובילים בתחומים אחרים. ייתכן שהדבר נובע מהיות השירותים הללו, כשניתנים ברמה גבוהה, אקסקלוסיביים ודורשים מידה רבה של מומחיות, אנגלית ברמת שפת אם וניסיון עסקי וטכנולוגי רב, דבר אשר לא בא לידי ביטוי באותה רמה בתחומי משפט אחרים.

  • ניסיונו של עורך הדין (לרבות וותק, ידע, הכשרה, מיקום ומידת אחריותו במשרד)

המחיר אותו ישלם לקוח מגלם בתוכו גם את הוותק והניסיון של עורך הדין. לקוחות בבריטניה משלמים על שעת עבודה של עורך-דין צעיר בין 150-250 פאונד לשעה (בין 700 – 1,100 ₪) ואף למעלה מכך. ככל שהוותק עולה, עורך הדין יגבה יותר. כך עורך הדין הצעיר מתחיל "להחזיר" את ההשקעה של הפירמה בו, לאחר שהשקיעו בו כמתמחה או עורך דין צעיר, כל שנה של ותק שנצבר הפירמה מחזירה את השקעתה באמצעות גביית שכ"ט גבוה יותר מלקוחותיה.

המיקום הגאוגרפי בו מוענקים השירותים המשפטיים

ישנם הפרשים ניכרים בין עלותם של שירותים הניתנים בפרברים והפריפריה לבין אלו המוענקים בערים הגדולות, למשל – בלוס אנג'לס וניו יורק התמחור על שירות זהה יכול להגיע לעד כדי פי 4 יותר (!) ממדינת איווה למשל (קישור). באנגליה-  עלות השירותים המשפטיים יקרה כפי 2.5 לערך – מאשר בפריפריה (קישור). אף בישראל – בדגש על תל-אביב, שכר הטרחה (ומכאן גם השכר עצמו) גבוה יותר – לעיתים אפילו בפער משמעותי – לעומת אזור השרון, ואף מאזור ירושלים, השפלה, הצפון והדרום (קישור) – והדבר מתבטא הן בעלות השירותים המשפטיים והן במשכורות המשולמות לעורכי הדין. ה- 'מגה- פירמות' המשפטיות בוחרות לרוב לשבת באזורים כמה שיותר מרכזיים, והדבר בא לידי ביטוי גם בשכר.

ונעבור לשאלה המתבקשת  – מה לגבי עורכי הדין בישראל?

בדיקת חברת קודקס משנת 2017 (קישור) העלתה נתונים מעניינים באשר לרווחיות לפי פילוח תחומי ההתמחות:

  • במקום הראשון – משפט מסחרי בינלאומי: בישראל (בדומה לאנגליה) העיסוק בתחום מניב את המשכורות הגבוהות ביותר (כשעורכי- הדין הצעירים משתכרים כ- 11,500-15,500 ₪ בממוצע).
  • במקום השני – תחום ההייטק (כשעורכי הדין הצעירים משתכרים בכ- 10,700-15,400 ₪ בממוצע). בכל זאת, מדובר בסטרט-אפ ניישן.
  • שכרם של עורכי דין הצעירים במשרדים הגדולים, או במשרדי הבוטיק היוקרתיים בשנתם הראשונה למקצוע נע בין 10,700 ₪ ל- 12,600 ₪ לחודש, בעוד שבמשרדים קטנים, השכר הממוצע הוא 7,200 ₪ לחודש.
  • עם זאת, ככל שהוותק עולה כך גם המשכורת תעלה בהתאם – בעוד שעורך- דין בעל ותק של 2-3 שנים מרוויח כ- 13,200 ₪ בחודש, משכורתו של עורך- דין בעל ותק של 5-6 שנים במקצוע תאמיר לכדי 17,400 ₪.

ככלל, שכרם הממוצע של עורכי הדין בארץ עומד על 13,700 ₪. אמנם בהשוואה למתרחש בבריטניה ובארה"ב המצב אינו מזהיר, אך הוא אינו גרוע כלל ועיקר. קיימת לרוב עלייה מתונה בשכר בכל שנה, אך ברור כי המשכורות של עורכי הדין הצעירים לא מתקרבות לשכר עורכי הדין באנגליה ובארה"ב – למרות שבכל מקום עובדים לא פעם עמוק אל תוך הלילה.  ובאשר לסוגיה הבעייתית המצויה במעטפת נושא השכר – יוקר המחייה… זה כבר נושא לכתבה אחרת.

תוספות – מה מקבלים מעבר לשכר

פירמות רבות מעבר לים מציעות הטבות רבות לרבות ביטוח שיניים וביטוח רפואי פרטי (הטבה משמעותית ביותר עבור אזרחי ארה"ב שלא מקבלים זאת מהמדינה), ביטוחי חיים, נסיעות ותאונות אישיות, תכניות פנסיה, השתתפות בהלוואות למימון שכר לימוד, תכניות עבור המשפחה, הנחות בחדרי כושר ואפילו ניקוי יבש בתוך המשרד (קישור).

גם בישראל ניכרת מגמה של התקרבות לתנאים המקובלים בהייטק, לרבות הטסת עובדי המשרד מדי שנה לחו"ל לחופשה משרדית, קיום מסיבות והופעות חיות, סבסוד וארגון פעילויות ספורט כמו פילאטיס, יוגה, ריצה ואפילו נבחרות כדורגל וכדורסל. זאת ועוד, ישנה השתתפות באחזקת רכב, חניה בחינם (או מסובסדת) ומימון ארוחות במשרדים רבים (קישור).

לסיכום – כמה שווה עורך דין היא שאלה המורכבת מערב רב של פרמטרים ושיקולים, כפי שהוצג לעיל. עם זאת, שאלה מעניינת לא פחות היא – האם משתלם להיות עורך דין. מהנתונים המובאים פה – נראה שככלל, התשובה היא חיובית. עם זאת, רבים סבורים כי מדובר בכלוב של זהב – התנאים והשכר הגבוה אכן מפתים, אך המחיר, בשעות העבודה המצופות ובמסירות וההשקעה הנדרשת, ללא ספק גבוה גם כן.

קראתם עד כאן? הנה עוד כמה מאמרים שיכולים לעניין

שיווק ויראלי – מגמות שיווקיות בשוק עריכת הדין בצל משבר הקורונה

בעוד משרדי עורכי הדין מנסים להסתגל למציאות החדשה של עבודה מהבית או במתכונת מצומצמת מהמשרד, רובם אף השכילו והבינו ערכו של משבר מהו והחלו בפעולות שיווקיות אקטיביות לשמירה על קשר קבוע ורציף עם לקוחותיהם.
נסקור בקצרה מספר אמצעים עיקריים בהם משרדי עורכי דין עשו ועושים שימוש, על מנת לצלוח את "המשבר" הנוכחי ויתרה מכך, למנף את המשבר להזדמנות עסקית לכל דבר ועניין.

קרא עוד